Start to coach!

by Katelijne Rotsaert

Je wil een collega vooruithelpen, maar je boekt geen vooruitgang, ondanks de vele pogingen om je advies en ervaring door te geven. Je wordt er moedeloos van, maar wat is het alternatief? Stop met adviseren, start met coachen!

Herkent u dit?

  • Je collega beweert dat hij het nu écht wel begrijpt. Maar elke keer weer loopt hij vast en klopt hij met dezelfde vragen aan bij de IT-helpdesk.
  • Hoewel hij dolgraag dit project wil krijgen, presenteert je jonge, ambitieuze collega opnieuw een onvolledige businesscase. Ondanks de financiële uitleg, die jij hem al meermaals gaf.
  • Vanuit je HR-rol gaf je haar al zo vaak advies om het anders aan te pakken. En toch blijft deze leidinggevende stug vasthouden aan haar micro-management, ook al beweert ze bij hoog en laag te willen leidinggeven vanuit vertrouwen…
  • Je tienerzoon begint maar niet aan het uitschrijven van zijn eindwerk, ook al heeft hij op het eerste zicht alles dat daarvoor nodig is.

Of je nu business-partner, adviseur, hulpverlener of collega bent, je herkent zeker het machteloos gevoel. Je wil iemand vooruithelpen, maar die boekt zo weinig vooruitgang, ondanks alle pogingen om je kennis en ervaring door te geven.

Einstein zei ooit dat het waanzin is om steeds opnieuw hetzelfde te doen en toch een verschillend resultaat te verwachten. Maar wat is dan het alternatief?

Start to coach!

Coachend communiceren is een ándere manier van ondersteunen en helpen.

  • Stop met het geven van advies
    Weersta de impuls om te vertellen hoe jij het “probleem” zou aanpakken. Stop met te zeggen hoe de zaken voor jou altijd werken.
  • Wees nieuwsgierig
    Ga in plaats daarvan in dialoog en wees nieuwsgierig naar de manier van denken en eigenheid van de ander.
  • Stel vragen die uitnodigen tot nadenken
    Door vragen te stellen die uitnodigen tot reflectie leert uw gesprekspartner iets over zichzelf en zijn manier van functioneren. Misschien ontdekt hij wel welke ideeën en overtuigingen hem (onbewust) saboteren bij het realiseren van zijn plannen. Stel die vragen die de ander doen nadenken over wat hij zelf al weet, maar nog niet bewust gebruikt in deze situatie.

Laat je oordeel, mening en advies achterwege

Zo’n gesprek vraagt een andere attitude dan hoe we spontaan reageren op collega’s, cliënten of vrienden die ons gevraagd of ongevraagd hun klachten, plannen en wensen meedelen. Spontaan geven we dit soort reacties:

  • “Ik heb dat ook al eens meegemaakt en toen heb ik dat gedaan…”
  • “Dat is toch niet zo moeilijk… ik zou in jouw plaats…”
  • “Ja, ik begrijp dat, het is overal zo… “

Een coachende attitude legt de verantwoordelijkheid voor de verandering of vooruitgang uitdrukkelijk bij de andere. Dat doe je door coachende vragen te stellen, zoals bijvoorbeeld:

  • “Wat vind je daar dan vooral zo storend aan?“
  • “Wat zou je hierbij kunnen helpen?
  • “Wat heb je zelf al geprobeerd om hierin verandering te brengen? “

Nieuwe rol

In de rol van “coach” ga je ervan uit dat mensen continu kunnen leren en veel mogelijkheden hebben om te realiseren wat ze belangrijk vinden. Je helpt als coach op een andere manier.  Door de ander te willen begrijpen, door je aandachtige aanwezigheid en door je moed om te benoemen wat er speelt.

Deze rol en deze nieuwe manier van communiceren helpt je om een betere diagnose te stellen, om collega’s iets bij te brengen over uw specialisme, om een adviserende rol “op maat” te spelen, …

Interesse om deze coachende vaardigheid in de vingers te krijgen? 
Dan is de 3-daagse opleiding Start to coach een goed begin ….

 

Lees ook