Tweet je meet

Wilt u beter weten wat er leeft op de werkvloer? Meer leren door anderen aan het woord te laten? Een nieuw boek over social media verrast door zijn originele kijk op crowdsourcing.

 

‘The Tweeting Meeting’ van Maarten Vanneste focust op de rol van social media voor events. Events bekendmaken? De inhoud ervan verbeteren? Het leereffect verhogen? Tijdens de lectuur van dit boek werd ik vooral getriggerd door het hoofdstuk ‘Crowdsourcing’: het online samenwerken aan één en hetzelfde doel. Dat is een effectieve tool om goed te kunnen luisteren. En goed luisteren is essentieel om organisaties te laten veranderen.

 

Eerst luisteren, dan beslissen
We weten dat het succesvol implementeren van veranderingsprocessen afhankelijk is van de bedrijfscultuur en van de bedrijfscommunicatie. Om te beginnen: het kennen van de meningen van alle stakeholders en van de kennis binnen de organisatie is de sleutel om interne contradicties te verminderen. U moet dus goed kunnen luisteren. Gestructureerde crowdsourcing is een zeer effectieve tool om goed te luisteren. Het brengt de discussie over interne contradicties op gang én het voorkomt tezelfdertijd dat deze discussie via andere tools in het openbaar worden gevoerd. En tot slot kunt u op een constructieve en efficiënte manier relevante agendapunten voor vergaderingen detecteren.

 

Change, cultuur en communicatie
Hoe werkt crowdsourcing voor hr of algemeen beleid in de praktijk? We weten dat slecht geïntegreerde veranderingen leiden tot een bedrijfscultuur met interne tegenstellingen. Organisaties overleven en groeien nochtans door in te spelen op veranderingen, door processen en procedures aan te passen. Een goede bedrijfscultuur en goede (change)communicatie ondersteunen verandering.

Bij een grote gap tussen de voorgestelde organisatiecultuur en de ervaren realiteit geraken medewerkers teleurgesteld en gedemotiveerd. De tegenstellingen en inconsistenties worden hét gesprek op de werkvloer. We beseffen intussen dat social media het verlengde zijn geworden van de werkvloer. Verzuchtingen vinden hun weg via die social media. Iedereen leest mee en dat kan leiden tot serieuze PR-problemen.

Alle tegenstellingen op de werkvloer wegwerken? Onmogelijk. Niet alle medewerkers zien en ervaren verandering op dezelfde manier. Tegenstellingen minimaliseren is dus de boodschap. Dat is een rol voor het management, want tegenstellingen remmen veranderingen af. De oplossing? Verzuchtingen erkennen én aanpakken. Enter crowdsourcing…

 

Crowdsourcing als hulp
Geef werknemers een platform waar plaats is voor discussie over het bedrijf, over interne tegenstellingen, over successen en valkuilen. Deze discussies zijn een bron van informatie en inspiratie. U legt de ware tegenstellingen en problemen bloot en stemt uw plan van aanpak en uw communicatie daarop af. Met tools zoals straightto of synthetron kan u een many-to-one communicatie faciliteren. Illustreer discussies via blackboard-systemen. Of verspreid kennis en meningen via wikis en interne blogs. Kennisuitwisseling gegarandeerd!

 

 

Ten overvloede: door te luisteren vermindert u interne tegenstellingen en zoekt u samen met uw medewerkers naar oplossingen. Vergaderingen en brainstorms zijn verrijkend, maar hebben ook beperkingen. Een duidelijke vraag krijgt niet altijd een duidelijk antwoord. Deelnemers laten het achterste van hun tong niet zien of houden hun mening voor zich. Omdat ze geïmponeerd zijn door een dominante deelnemer. Of omdat ze gewoon niet aanwezig zijn.

 

Tastbare output
De interactie, openheid en creativiteit bij face-to-face vergaderingen met grotere groepen nemen af wanneer iedereen tegelijk reageert, of wanneer er een vraag/antwoord-patroon is. Elektronische tools laten u snel en efficiënt met een grote groep communiceren. De anonimiteit creëert kansen op een open en eerlijke discussie. Hete hangijzers drijven gemakkelijker naar boven. Nog voordelen? Met elekronische tools geeft u een rangorde aan de verschillende visies. Interessant om een dominante groepsvisie te detecteren en om de discussie samen te vatten. Met andere woorden: de discussie krijgt een tastbare output.

 

En dan?
Bereid vergaderingen vervolgens voor aan de hand van de output van discussies en aan de hand van groepsconclusies. Bepaal op basis van die input de agenda. Zo maakt u de vergadering efficiënt, terwijl u tezelfdertijd aangeeft dat u de actuele problemen kent en bereid bent om die aan te pakken. Met dank aan de voorafgaande crowdsourcing!

 

In één van de volgende blogposts gaan we in op de manieren waarop je meer uit leermomenten kan halen door gebruik te maken van social media.

 

Over ‘The Tweeting Meeting’
De auteur Maarten Vanneste maakte voor dit boek gebruik van… crowdsourcing en dat is geen gimmick: deze manier van werken leverde bijdragen van meetingspecialisten uit heel de wereld op.

 

Meer weten?
Kluwer Opleidingen toont u graag hoe social media het leervermogen van uw organisatie versterken. Met aandacht voor praktijkvoorbeelden, kritische succesfactoren én valkuilen.

 

 

Avatar foto

Auteur

Audrey Van den Bempt is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in HSE en in het hr-domein. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van hr- en HSE-professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect