Wat zijn de vaardigheden die elke professional nodig heeft?

Wat zijn de vaardigheden die elke professional nodig heeft?
Neem een goede ontwikkeling van je vaardigheden in eigen handen. Dit kan o.a. door zelfmanagementopleidingen. Waar wil je aan werken? Doe inspiratie op via dit artikel.

Je vaardigheden of talenten als professional groeien tot op zekere hoogte automatisch doorheen je carrière door de ervaring die je opdoet. Je kan de groei van je professionele vaardigheden ook versnellen door ze te ondersteunen met gerichte zelfmanagementopleidingen. Weet jij welke vaardigheden een professional vandaag nodig heeft om impact te hebben? We sommen 10 essentiële businessvaardigheden op.

1. Begrijpen hoe de economie werkt

Een basiskennis van economie is onmisbaar in elke industrie. Dat gaat verder dan weten hoe markt en aanbod werkt en hoe je jouw prijzen daarop aanpast. Een algemene kennis van economie geeft je een bron van goede keuzes en argumentatie. Wil je bijvoorbeeld uitleggen aan potentiële investeerders waarom ze moeten investeren, dan is dat veel gemakkelijker als je hen bijvoorbeeld kan uitleggen wat de verkoopbereidheid is.

2. Kennis hebben van data analytics

Steeds meer bedrijven gebruiken data analytics om groei te genereren. Het mag dus niet verbazen dat analytisch denken één van de meest gezochte vaardigheden is. Weten hoe je data bekomt, hoe je trends herkent en hypotheses kan testen, stelt je in staat om complexe problemen op te lossen. Het geeft je ook de mogelijkheid om geïnformeerde beslissingen te nemen die voordelig kunnen zijn voor je bedrijf. In een meeting waarin iedereen een mening heeft, kan je bijvoorbeeld sterke argumenten aanhalen die gebaseerd zijn op data. Zo kan je veel invloed uitoefenen.

3. Kennis hebben van financial accounting

Kennis van accounting kan ook voordelig zijn voor je carrière, zelfs wanneer je minder te maken krijgt met cijfers. Concepten zoals cash flow en rentabiliteit begrijpen is handig om de prestaties en het potentieel van je bedrijf te doorzien. En een balans kunnen lezen is essentieel om over financiële resultaten te communiceren.

4. Kunnen onderhandelen

Of je nu pas begint met je carrière of niet, kunnen onderhandelen is een must. Het kunnen sluiten van een deal creëert niet alleen waarde voor je bedrijf. Ook voor jezelf komt het van pas wanneer je bijvoorbeeld om loonsverhoging vraagt. Er is echter geen one-size-fits-all-aanpak voor een goede onderhandelingsstrategie, maar door flexibel te zijn en door te improviseren geraak je al ver. Een onderhandelingsgesprek kan namelijk snel een andere wending nemen. Je moet je goed kunnen aanpassen en je moet onmiddellijk kunnen inspelen op wat er gezegd wordt.

5. Je businessmanagementvaardigheden blijven aanscherpen

Managementvaardigheden zijn inherent verbonden met de prestaties van het bedrijf. Goede managers creëren betrokkenheid bij werknemers en bevorderen hun productiviteit en hun moreel. Als manager moet je weten hoe een meeting te leiden of hoe bedrijfsveranderingen te communiceren. Daarnaast moet je uiteraard ook weten wat de valkuilen zijn.

6. Je leiderschapsvaardigheden onderhouden

Sommige mensen denken dat leiderschap en management synoniemen zijn, maar er is wel degelijk een verschil. Management legt de focus op het implementeren van processen terwijl het bij leiderschap draait om mensen en om visie. Onder leiderschap vallen vaardigheden zoals de kalmte kunnen bewaren wanneer je teamleden voor een grote uitdaging staan.

7. Doeltreffend communiceren

Communicatie is van essentieel belang voor het coördineren van bedrijfsdoelen. Slecht of te weinig communiceren kan zorgwekkende gevolgen hebben. Naast zelf goed kunnen communiceren, is het ook van belang om anderen goed te kunnen begrijpen en je aan te kunnen passen aan hun communicatiestijl. Actief luisteren, empathie en het kunnen lezen van lichaamstaal zijn bijvoorbeeld enkele nuttige communicatievaardigheden om te verfijnen.

8. Over emotionele intelligentie beschikken

Nog een essentiële businessvaardigheid is emotionele intelligentie. Dit begrip wordt gewoonlijk in 4 concepten onderverdeeld: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiemanagement. In het kort: deze vaardigheid verwijst naar je vermogen om emoties te begrijpen, om in te zien hoe emoties situaties beïnvloeden en om de emoties van anderen te herkennen en te beïnvloeden. Met je emotionele intelligentie controleer je interacties en help je je team om doelen te bereiken.

9. Beslissingen kunnen nemen

Als professional moet je goed beslissingen kunnen nemen om al de uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd aan te kunnen. Zij die werkzaam zijn in business of een managementpositie bekleden, hebben het meeste nood aan dit type vaardigheden. Voorbeelden van beslissingen zijn: bepalen hoe de middelen verdeeld moeten worden, welke werknemers een team moeten vormen, hoe een initiatief geïmplementeerd moet worden over de hele organisatie, enz. Combineer je dit met puntje 2 (kennis hebben van data analytics) dan zorg je ervoor dat je beslissingen onderbouwd zijn met data voor betere resultaten.

10. Je netwerk uitbouwen

De laatste, essentiële vaardigheid in deze lijst gaat over netwerken. Het uitbreiden van je professionele netwerk brengt heel wat voordelen met zich mee. Bij professionele kenissen kan je terecht voor ideeën, advies of zelfs een nieuwe uitdaging. De mensen in je netwerk zijn een extensie van je eigen kennis. Daarom is het geen slecht idee om uit je comfortzone te treden en nieuwe relaties aan te gaan met allerlei soorten mensen. Zodra je je netwerk hebt opgebouwd, is het belangrijk om je relaties te onderhouden en om voortdurend nieuwe manieren te vinden om je contactenportfolio uit te breiden.

Bron: online.hbs.edu

Zin in meer?

De bovenstaande basisvaardigheden kan je aanleren, verbeteren of uitbreiden met ons brede aanbod aan zelfmanagementtrainingen. Van opleidingen voor het verbeteren van je persoonlijke ontwikkeling of creatieve denken tot time- en stressmanagementtrainingen… Keuze genoeg om een succesvolle professional te worden.

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect