Workshop: De kunst van Complimenten

 

Het geven en krijgen van complimenten is een kunst, net als het herkennen van een echt compliment. Coach Katelijne Rotsaert vertelt er u alles over tijdens de Complimentenworkshop.

 

Zaterdag 1 maart vindt de 5de editie van Complimentendag plaats. De organisatie wil zowel burgers, organisaties als bedrijven aanzetten tot positieve communicatie. Het idee erachter is dat een schouderklopje niets kost, maar een grote bijdrage kan leveren aan ons geluksgevoel.

“Maar Complimentendag gaat om meer”, zegt Katelijne Rotsaert. “Het gaat om het herwaarderen van kwaliteitsvolle menselijke relaties.” Samen met coaches Philippe Bailleur en Philippe Vandevorst nodigt ze iedereen uit voor hun Complimentenworkshop.

 

katelijne_template_kluwer_350x280

Waarom organiseren jullie een workshop over zoiets eenvoudigs als het geven van een compliment?
“Het is niet omdat iets eenvoudig is, dat we het ook makkelijk vinden om te doen. Veel mensen vinden trouwens dat ze meer complimenten geven dan ze er krijgen. Ergens ‘schort’ er iets. In onze workshop willen we daar een antwoord op bieden, onder andere door in te gaan op de vraag ‘wat een compliment tot een echt compliment maakt’. Complimenten kunnen mensen ook in de war brengen. Anderen vinden het moeilijk om een schouderklopje te aanvaarden.”

 

Complimenten kunnen toch ook een positief effect hebben?
“Uiteraard, ze geven ons een energieboost, zorgen er voor dat we ‘bekrachtigd’ worden in onze mogelijkheden én ze laten ons stilstaan bij wat we voor elkaar betekenen.”

 

Hoe pakken jullie dat aan tijdens de workshop?
“We vertrekken vanuit een breder kader. Complimenten geven, gaat niet alleen over de juiste keuze van woorden. Ook lichaamstaal en intuïtie spelen mee. Het effect van een compliment wordt bepaald door de mate waarin het uit het hart en de ziel komt. Om dat goed te doen, moet je zowel je emotionele, fysieke als intuïtieve intelligentie gebruiken. Onze workshop focust op het ‘doen’ en ‘ervaren’. We werken ook aan meer alertheid voor de kwaliteit van de ‘verbindingen’ tussen mensen.”

 

U zegt dat sommige mensen een compliment maar moeilijk kunnen aanvaarden. Hoe komt dat?
“Mensen schatten zichzelf vaak te laag in. Als we een compliment krijgen, denken we al snel: ‘iedereen kan dat toch’, of ‘ik heb geluk gehad’. Of we veranderen plots van gespreksonderwerp. Het resultaat is dat er maar weinig waardering overblijft, zowel voor de ontvanger van het compliment als voor de gever. Die ziet liever iemand opfleuren als hij een compliment geeft. Ervaren welke complimenten ‘moeilijk’ zijn om te ontvangen, leert de deelnemers van de workshop iets over zichzelf.”

 

Waarom is complimenten geven zo belangrijk in ons leven?
“Omdat je via de kunst van het complimenten geven er voor kan zorgen dat relaties, teams en organisaties beter functioneren. Mensen die kwalitatief met elkaar verbonden zijn, zullen meer vertrouwen hebben, in zichzelf en in de ander. Dat is een stevige basis voor duurzame resultaten.”

Katelijne Rotsaert is trainer, consultant en coach bij Kluwer/Linkpower en coördineert training en coaching voor Complimentendag vzw.

 

‘Neem een momentje en geef een complimentje’. Dat is het motto van Complimentendag, die jaarlijks plaatsvindt op 1 maart. Op de website complimentendag.be en via facebook kan je leuke complimenten versturen. Of een selfie tweeten met een aangepast compliment en de hashtag #Compliment 2014.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect