De 5 eigenschappen van een top accountmanager

De 5 eigenschappen van een top accountmanager
Wat maakt een accountmanager tot een top accountmanager? Met deze 5 eigenschappen kan je uitblinken binnen je vakgebied.

Om goed te presteren als accountmanager moet je zowel over sociale als over resultaatgerichte eigenschappen beschikken. De ontwikkeling van de 5 onderstaande eigenschappen zal je helpen om klantenrelaties aan te gaan, te onderhouden en uit te breiden. Zo draag je op een succesvolle manier bij aan het behalen van de doelstellingen van je organisatie.

1. Kennis van zaken

Als goede accountmanager ben je een echte kenner en goed op de hoogte van de doelen en waarden van je bedrijf. Verder ken je de sector en het product of de service van je klant van binnen en van buiten. Dat houdt ook de competitie in: je kent hun sterke en zwakke punten. Koppel dit aan de unieke waarde en kwaliteit van je eigen organisatie en van je klant en je bent goed voorbereid om de concurrentie aan te gaan.

2. Focus op de klantenrelatie

Klantgericht zijn komt je ook goed van pas als accountmanager. Klanten moeten je kunnen vertrouwen en weten dat je het beste met hen voor hebt. Onderhoud je klantenrelaties dus en doe extra moeite om ook binnen je organisatie ervoor te zorgen dat klanten op nummer één staan. De sleutel tot succes? Eerlijk en openhartig zijn over de prijzen en voorwaarden van je bedrijf, en consistent zijn tegenover je klanten. Als je hun vertrouwen kan winnen, blijven klanten loyaal tegenover je organisatie, ook al zijn er misschien concurrerende bedrijven die een betere prijs of product bieden.

3. Sterk in communicatie

Het belang van uitstekende communicatie skills kan niet genoeg benadrukt worden in accountmanagement. Effectief communiceren is cruciaal om presentaties te geven, een één-op-één relatie op te bouwen, gedetailleerde rapporten te schrijven, te mailen en telefoneren… Als goede accountmanager leg je helder uit wat het product of de dienst is die je aanbiedt. Je kan de klant dus overtuigen van de voordelen zonder dat je opdringerig overkomt.

4. Resultaatgericht

De doelen van je organisatie in de gaten houden en goede resultaten neerzetten is belangrijk, maar ook hier mag je niet te opdringerig zijn. Met inzicht in de noden van je klanten, en een vertrouwensband met hen, behaal en onderhoud je winstgevende accounts. Dat houdt dus in dat je de verkoopresultaten in de gaten houdt en actief op zoek gaat naar manieren om producten of diensten het nog beter te laten doen. En de kers op de taart? Nieuwe klanten die bij jou terechtkomen omdat ze doorverwezen zijn door bestaande klanten.

5. Gevoel voor business

Tot slot heb je als goede accountmanager inzicht in business. De concurrentie is nu eenmaal niet mals. Zorg er dus voor dat je nieuwe ontwikkelingen en trends in de sector opvolgt. Je kan actief op zoek gaan naar nieuwe groeimogelijkheden en van deze opportuniteiten gebruikmaken. Weeg de voordelen op tegen de nadelen en maak gebruik van data. Combineer dit met je ervaring en je buikgevoel om tot de beste beslissingen te komen, en je klanten zullen tevreden zijn.

Bron: business.org

Zin in meer?

Wil je zelf het onderste uit de kan halen om de beste accountmanager te worden? Dan zijn de opleidingen Key Account Management en Business Development Management jou op het lijf geschreven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect