5 sectoren die als eerste de opmars van Virtual Reality gaan voelen

Ondertussen is zowat iedereen bekend met het fenomeen dat Virtual Reality heet. Naarmate er meer en meer mensen hun eerste contact met VR beleven, voelen we het enthousiasme bij het publiek stijgen. Bedrijven en marketingspecialisten krijgen eindelijk zicht op de opportuniteiten die VR hen biedt.

Gamers en tech fanaten wereldwijd wachten ongeduldig op de release van de Oculus Rift die tijdens kwartaal 2 van dit jaar op de markt verschijnt. Kortom, de wereld is er klaar voor en ook wij willen op de eerste rij staan. Hoe en waar virtual reality het verschil zal maken en de grootste impact zal hebben is echter nog gissen…

 

Entertainmentsector

De grootste pleiter voor het nieuwe mediaplatform, de entertainment industrie, verwelkomt virtual reality met open armen. Momenteel worden hier de meeste toepassingen ontwikkeld en dat is niet meer dan logisch.
Gaming is niet weg te denken uit het plaatje. Zowel Playstation VR als Oculus Rift beloven uit de startblokken te knallen in 2016. Voor beide platformen zijn as we speak meer dan 100 titels in de maak!
Voor de Gear VR zijn er ondertussen al meer dan 200 games en apps beschikbaar en we zien dat live events, zoals concerten en sportwedstrijden, steeds vaker worden opgenomen in 360°:
Hier in België heeft het nieuwe seizoen van De Mol een extra dimensie gekregen. Kijkers krijgen extra beeldmateriaal voorgeschoteld waarin ze zich tussen de deelnemers kunnen begeven om zelf rond te kijken en naar aanwijzingen te zoeken.
Ook meer en meer artiesten dompelen je onder in een 360° videoclip. Bekijk hier een hele reeks voorbeelden.
Wie gewoon wat wil Netflixen met een HMD (head mounted display) kan ook gewoon zijn of haar favoriete films en series bekijken vanuit een virtuele zetel in een virtuele woonkamer of privé bioscoop (Oculus Cinema).

 

De toeristische sector

Wat een VR-bril doet, is de gebruiker teleporteren naar een andere locatie. Wie kan deze eigenschap beter gebruiken dan een reisagentschap? We hebben al geleerd dat een virtueel bezoek aan een exotische bestemming of hotel de drempel tot een boeking aanzienlijk verkleint.

“Bied potentiële klanten een ervaring aan, geef ze geen brochure maar een VR-bril.”

Connections stuurt klanten vanuit hun winkel in Antwerpen op een virtuele trip naar New York. Sinds de invoering van dit concept enkele maanden geleden steeg het aantal boekingen naar de big apple met maar liefst veertig procent.
Stel je eens voor dat iedereen zulke filmpjes kan maken en dat mensen hun eigen ervaringen in binnen- of buitenland op deze manier online met elkaar kunnen delen… Dat leidt tot een ongekend aantal interessante mogelijkheden.
Tijd voor een vernieuwing in de vastgoed sector
Wie een huis wil kopen gaat tegenwoordig online op zoek naar foto’s. Er kan natuurlijk niets op tegen een fysiek bezoek aan de woning die je aandacht trok. Visuals (en de kwaliteit ervan) spelen wel een cruciale rol bij het bepalen of een huis jouw bezoekje wel waard is.
Zou het je niet veel tijd besparen mocht je in een tiental woningen naar keuze kunnen rondkijken, zonder je ook maar één meter te moeten verplaatsen? Een VR-experience zal een fysiek bezoek uiteraard nooit kunnen vervangen, maar het zegt veel meer dan enkele foto’s en je kiest volledig zelf waar je je aandacht op vestigt.
Wie zelf wil gaan bouwen, kan met een gedetailleerd 3D-model al perfect in zijn droomhuis rondwandelen en de sfeer gaan opsnuiven.

 

Ook de zorgsector biedt vele mogelijkheden

Het potentieel van VR in de zorgsector is groot. In bepaalde takken wordt het al jaren gebruikt. Een bekend voorbeeld is “Snow World”:
Een behandeling van brandwonden kan extreem pijnlijk zijn. Snow World is voor vele patiënten een toevlucht om te ontsnappen aan de pijn. Door een volledige afleiding van de realiteit wordt de aandacht verlegd en worden deze behandelingen een stuk draaglijker.
Bij angsttherapie kunnen omgevingen gesimuleerd worden. Mensen met hoogtevrees, claustrofobie, plankenkoorts, … kunnen op een veilige, gecontroleerde manier wennen aan bepaalde situaties en eruit stappen wanneer ze zelf willen.
Naast behandeling kan virtual reality worden gebruikt ter voorbereiding van operaties. In Miami gebruikte een chirurg voor een hartoperatie een simpele Google Cardboard om de 3D scans beter te interpreteren.

 

Natuurlijk de pioniers in alles wat nieuw is: de Adult Entertainment industrie

Tijdens het lezen van dit artikel flitste de gedacht wellicht al door je hoofd. Wat als… En ja hoor, adult entertainment biedt misschien wel de meest intense VR-ervaring tot nu toe. Aan de vele reacties op internet kan je zien dat het schrikwekkend realistisch kan zijn. Een jonge deerne die voor je gaat knielen, wekt spontaan een gevoel van gêne op. Wanneer dezelfde naakte vrouw net iets te dicht bij de camera komt wordt het wat ongemakkelijk en voelt het echt alsof je persoonlijke bubbel wordt binnengedrongen.
De ervaring die we VR-adult entertainment mogen noemen zou nú zelfs al winstgevend zijn. De industrie die goed is voor meer dan 30% van het internetverkeer is wel vaker medeverantwoordelijk geweest voor een doorbraak van nieuwe technologieën. Door early adoption van onder andere VHS, dvd, internetbetalingen en streamingdiensten maakten adult entertainment producenten al eerder het verschil.

 

“VR is going to be the most social platform” – Mark Zuckerberg

Half februari kwam Mark Zuckerberg de show stelen op het Mobile world congress in Barcelona om zijn visie op Virtual Reality te delen met de rest van de wereld.

 

Meer weten?

Virtual reality wordt een belangrijk onderdeel op WebTomorrow van 16 juni 2016, georganiseerd door Bloovi. Ontdek alvast het programma!

Auteur: Van Leugenhagen Pieter, artikel van onze partner Bloovi

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect