5 tips voor mobile copywriting

Hoe, waar, wanneer en in welke context de mobile user jouw informatie leest kan jij niet kiezen. Hoe krijgen je teksten de aandacht die ze verdienen? Deze 5 tips kluisteren de mobile user aan het scherm.

 

Het aantal mobile surfers neemt toe. Niet alleen je website, maar ook je nieuwsbrieven, blogposts en updates moeten gebruiksvriendelijk geschreven zijn voor mobile users. Na mobilegeddon is het nog belangrijker geworden om je webteksten te optimaliseren en om rekening te houden met lezers die jouw content op mobile devices lezen.

 

Lees mij! Lees mij!

Het is een van de dada’s van webcopywriters, de titel. Een goede titel omschrijft de inhoud van het artikel en spreekt de lezer aan. Kort, krachtig en to-the-point. Mobile content heeft te kampen met nog minder plaats. Kleine schermen, grote lettertypes, you do the math …

 

Delete.

Schrijven is schrappen. Schrap eerst de informatie die minder relevant is voor de lezer, maar overdrijf niet. Je kan er niet van uitgaan dat de gebruiker de informatie later wel op de desktopversie van je site zal opzoeken.

 

Kort van stof.

Maak werk van een korte inleiding met informatie waar de lezer naar op zoek is. Beschrijf in je eerste paragraaf waar de tekst over gaat en waarom de lezer alle informatie vindt waar hij naar op zoek is. Zo nodig je de gebruiker uit om verder te lezen.

 

Kort. Krachtig. En snel.

Dus aarzel niet om de informatie waar de lezer naar op zoek is snel te presenteren. Val gerust met de deur in huis, maar hou het netjes. Mobile users zijn op zoek naar informatie waar ze snel toegang toe krijgen. Geef de gebruiker snel zijn zin en schrijf heldere, duidelijke teksten.

 

Taalgebruik.

Pas je taalgebruik aan. Klik hier, scrol met je muis, klik met je rechtermuisknop … Dit zijn bevelen die voor de mobile user niet relevant zijn. Schrijf eerder ‘voor meer informatie kan je hier terecht’ of ‘onderaan vind je de productomschrijving’.

 

Zoé De VeseleerZoé De Veseleer werkt als contentstrateeg bij We Love Content. Haar expertise inzake digital copywriting past ze toe om bedrijven en organisaties te begeleiden bij de creatie van relevante en efficiënte content. Zij is ook docente bij Kluwer Opleidingen.

 

Wilt u meer concrete tips?

Ontdek ze tijdens de opleiding “Mobile copywriting: schrijven voor smartphones en tablets

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect