Communicatie tussen het topmanagement en hun medewerkers: 7 tips om beter te doen

Communicatie tussen het topmanagement en hun medewerkers: 7 tips om beter te doen
Communicatie is één van de belangrijkste factoren in een bedrijf. Dit is nog vaak een knelpunt. Met deze 7 tips kom je al een heel eind verder.

De communicatie tussen het topmanagement, middenmanagement en de teamleden verloopt jammer genoeg niet altijd even vlot. Het middenmanagement speelt hierin een centrale rol, maar zij zijn dan weer afhankelijk van het topmanagement. Open communicatie is vaak een knelpunt. Daarom zetten we 7 tips op een rij, waarmee je direct actie kan ondernemen.

1. Kijk eerst naar jezelf

Om interne communicatie te doen slagen, heb je eerst een brede kennis nodig van je organisatie. Een goed besef van welke departementen er allemaal zijn en welke rol ze spelen binnen je bedrijf, is de eerste stap. Zorg dat je het vakjargon van elke afdeling onder de knie hebt, zodat je er goed in kan communiceren. Het resultaat zal zich tonen en geapprecieerd worden. Verder is het cruciaal om ook de mindset van het topmanagement te begrijpen. Zo heb je de prioriteiten en het totaalplaatje in je achterhoofd als je de communicatiestrategie gaat bepalen.

2. Maak gebruik van data om je argumenten te staven

Cijfers, cijfers en nog eens cijfers, dat is waar het management aandacht voor heeft. Goede resultaten voorleggen is de beste manier om hen te doen beseffen dat ook interne communicatie strategische waarde heeft. Vermeld als voordeel hoe dit zal bijdragen tot uiteindelijke winst voor je organisatie, en je staat al een stap verder. Maak hiervoor gebruik van cijfermateriaal gebaseerd op rechtmatig onderzoek. Een voorbeeld hiervan is communiceren over veranderingen of innovaties binnen je organisatie. Change management is een belangrijk onderwerp, en ligt soms gevoelig bij de medewerkers. Desalniettemin is het bewezen dat organisaties met een goed communicatiebeleid merkelijk beter doen dan hun concurrenten. Ook enquêtes doen het goed op het vlak van data. Met de mening van alle medewerkers onder je arm, kan je harde bewijzen geven. Als je dit goed aanpakt, krijg je er misschien nog meer middelen bovenop.

3. Ronsel bondgenoten onder je collega’s

Misschien word je nog niet uitgenodigd voor exclusieve meetings, maar dat vormt niet onmiddellijk een probleem. Wat je kan doen is een persoonlijke band opbouwen met leden van het topmanagement, en afspreken dat ze je op de hoogte houden over ontwikkelingen in verband met communicatie. Zij staan dan weer een stap dichter om ook de CEO te betrekken bij interne communicatie. Dit bespreken met je eigen leidinggevende is een goed begin, en ook de HR-manager erbij halen is een goed idee. Hij of zij zal zeker aan jouw kant staan. Het is dus opportuun om zoveel mogelijk mensen te overtuigen van het belang van goede communicatie binnen je organisatie.

4. Geef het topmanagement de gelegenheid om het middenmanagement efficiënt te briefen

Een intranetkanaal opzetten is hier echt op zijn plaats. Het kost weinig moeite om intern nieuws te posten op zo’n pagina, en bovendien is het een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van belangrijke beslissingen. Door regelmatig nieuwe updates te plaatsen, behoud je de interesse van je doelpubliek. En waarover moet er precies gecommuniceerd worden? Dit is wat werknemers belangrijk vinden, en verwachten van het topmanagement: eerst en vooral dat ze uitkomen over hun mening over belangrijke punten en dat ze medewerkers aanmoedigen om pijnpunten aan te halen. Verder is het cruciaal voor het vertrouwen dat fouten worden toegegeven. Tot slot willen medewerkers geïnspireerd worden en zien dat het topmanagement het goede voorbeeld geeft op vlak van de waardes van het bedrijf.

5. Denk aan de kracht van MBWA en luister

Management By Walking Around, of MBWA, is een concept dat al decennialang bestaat. Toch blijft het zijn kracht en effectiviteit bewaren. Het belangrijkste is dat het topmanagement in contact blijft met alle medewerkers, en op de hoogte is van wat de dagdagelijkse taken zijn. Anderzijds is een verrassingsbezoek een goede gelegenheid om ook de productiviteit van je medewerkers te beoordelen. In ieder geval is het cruciaal dat je collega’s weten dat er naar hen geluisterd wordt. De voordelen van MBWA zijn talrijk. Onderweg kan er gepraat worden over belangrijke kwesties. Persoonlijke aanmoedigingen en complimenten zijn nauurlijk ook veel effectiever. Bovendien kan je uit gezichtsuitdrukkingen al veel te weten komen. Verder is het niet alleen een goede manier om een indruk te krijgen van de productiviteit, ook als de werkdruk te hoog ligt zal dit sneller aan het licht komen. Tot slot is het belangrijk om de onderlinge band te bewaren, en om goed te weten hoe bepaalde taken worden uitgevoerd, wat ook van pas zal komen om efficiënt plannen op te stellen.

6. Maak gebruik van interne sociale media

Interne sociale media zijn volop in ontwikkeling. Het goede nieuws is dat er meer en meer interesse is om ook via deze kanalen met het topmanagement te communiceren, en dat het ook steeds meer aanvaard wordt. Dit is een goed idee zolang iedereen authentiek blijft en relevante content deelt. Als deze content dan ook nog eens bijdraagt aan je communicatieplan, ben je helemaal goed op weg.

7. Leg de nadruk op het goede voorbeeld geven

Het goede voorbeeld geven in communicatie is de basis waarop je een goede communicatiecultuur kan uitbouwen binnen je organisatie. Dit is waar de medewerkers van interne communicatie een belangrijke rol spelen. Zij moeten samenwerken met het topmanagement en hen blijven aansporen tot open communicatie.

Bron: https://cuttingedgepr.com/free-articles/internal-communication/7-tips-for-getting-get-your-top-management-to-communicate-better-with-employees-2/

Zin in meer?

Heb je de kriebel te pakken? Voel je dat er in deze tijden van change management ook beter gecommuniceerd moet worden? Dan zit je in de opleiding Masterclass Communicatiemanagement op de goede plek. Duik je liever meteen in de strategie of in de cijfers en data van je communicatie-acties? Dan zijn de opleidingen Communicatiestrategie en Meten van interne communciatie zeker iets voor jou.

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect