7 tips voor sterkere content marketing

Content marketing is niet meer weg te denken in de communicatie van een merk. Steeds meer organisaties zien de kracht van content of willen die ontdekken. Dat is goed nieuws, want op die manier worden consumenten (B2C én B2B), medewerkers (B2E) en andere belangrijke stakeholders steeds meer en beter voorzien van relevante, nuttige en verhelderende informatie en vermindert de ‘interruption based’ stroom van oppervlakkige verkooppraatjes.

Om in deze golf van content het verschil te maken is niet het volume aan content, maar de kwaliteit ervan die het doorslaggevend is. Content marketing bureau Propaganda geeft enkele tips die ervoor zorgen dat jouw content waardevol is voor je consument.

 7-content-marketing-tips

1. Zeg het zelf

De klikkende consument vindt sowieso informatie over je product of dienst via search, op social media… Als je niets de wereld instuurt, laat je het aan anderen over om commentaar te geven op je merk. Niet zonder risico. Zeg liever zelf hoe waardevol/interessant je merk is. Niet online communiceren is geen optie.

 

2. Behavioral targeting: fijner en beter

Door te personaliseren en te segmenteren, kan je de reacties van je klanten of prospecten meten. Wat doen ontvangers met je info? Klikken ze door, schrijven ze zich in, gaan ze in op je promo? Je kan per uiting nagaan in welke mate je communicatie effect heeft. Met deze kennis kan je een stap verder gaan: stem je volgende communicatie af op het gedrag dat je klanten bij je vorige communicatie vertoonden. Zo kunnen er van een e-letter niet één maar bijvoorbeeld 20 versies vertrekken, aangepast aan de reacties op de vorige e-letters.

 

3. Hapklare content: infographics, animaties of full video

Wil je je doelgroep veel informatie in een makkelijk toegankelijke vorm aanbieden? Ga dan voor aantrekkelijke infographics, animaties die zich ontvouwen of montages in full video. Deze zijn niet alleen leuk om naar te kijken, informatie ontvangen via beelden blijft ook beter hangen.

 

4. Lean back or lean forward?

Digitale content kan je opdelen in ‘lean back’ of ‘lean forward’ content. Lean back is bijvoorbeeld een filmpje, waar jouw publiek ontspannen naar kan kijken. Lean forward is bijvoorbeeld een e-letter, die van jouw lezer enige concentratie vraagt. Beide vormen vragen een heel andere actie van jouw lezer. Gebruik de juiste tools in het juiste medium en pas jouw schrijfstijl, lengte en beeldgebruik aan.

 

5. 3 eigen sites doen meer dan 1

Elk bedrijf heeft een corporate site waar het zichzelf en haar producten voorstelt. Redelijk statisch, meestal top down en ‘one way communication’. Een community site zoals een blog met cases, verhalen, vraag & antwoord… laat interactie toe met je doelgroep. Deze site is dynamischer en tweerichtingscommunicatie. De consument identificeert zich met het merk, neemt deel aan wedstrijden, geeft ideeën en draagt zelf content bij. De content is bovendien goed te combineren met social media als Facebook en Twitter. Het loont zeker de moeite na te denken over e-commerce: verkopen via internet. Extra kanalen bieden zich aan naast de klassieke fysieke winkels

 

6. Create trust

Meer nog dan in print moet digitale content vertrouwen wekken. Straal dat uit naar jouw prospecten en klanten. Dat kan door te werken met cases, getuigenissen, white papers… Laat jouw real life expertise én jouw klanten zien.

 

7. Lezen, liken, delen

Goed of wetenswaardig nieuws verspreidt zichzelf. Lezers/consumenten zoeken actief iets op. Als wat ze vinden hen bevalt, delen ze het met hun vrienden of collega’s. Zo wordt je merk aanbevolen door een onpartijdige kennis.

 

Zin in meer? Wil je weten hoe je met content marketing aan de slag kan en hoe dit het verschil kan maken voor jouw merk of organisatie, dan is de opleiding Content marketing: straffe content inzetten voor blijvende resultaten zeker iets voor jou. Bekijk ook onze andere opleidingen digital marketing.

 

Als je nog meer tips wil over Content Marketing, vraag dan een gratis exemplaar van het boek ’30 tips voor een optimale digitale content marketing’ via 30tips@propaganda.be of online op www.propaganda.be/30tips.

 

Bekijk de afbeelding op groter formaatla-gazzetta_2015_klant_nl-dragged

 

 

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect