Online reviews zijn belangrijker dan je denkt

by NCOI Learning
Online reviews zijn belangrijker dan je denkt

De grote meerderheid van online shoppers leest minstens 7 reviews voor ze overgaan tot de aankoop van een product. Ze snakken naar betrouwbare gebruikerservaringen. Het spreekt dus voor zich dat enkel een webshop niet meer voldoende is om de concurrentie aan te gaan. Bovendien dragen reviews bij tot het imago van je bedrijf. Met goede online beoordelingen win je het vertrouwen van de consument. Maar hoe begin je aan reviewmarketing? We geven 5 tips mee.

1. Vraag je klanten om een review

Wees proactief en moedig je klanten aan om een recensie achter te laten. Een studie uit 2020 toont aan dat 68% van de consumenten een review schrijft als je erom vraagt. Dat kan automatisch gaan na elke aankoop, via een e-mailcampagne of een tevredenheidsenquête. Begeleidt je klanten naar een online reviewplatform dat aan jouw noden voldoet, en waar je ook in gesprek kan gaan. Laat je echter niet verleiden om geld aan te bieden in ruil voor goede recensies. Als dat bekend raakt, duiken je geloofwaardigheid en klantenvertrouwen de dieperik in.

2. Reageer op de online reviews van je klanten

Of een review nu positief of negatief is, als een klant de tijd neemt om iets neer te schrijven kan je dat niet negeren. Houd je eigen reviewplatform in de gaten, maar kijk ook eens of je product misschien op andere reviewsites aanwezig is. Pas je reacties aan de tone of voice van je organisatie aan. Ook deze antwoorden op reviews worden grondig gelezen door potentiële klanten, dus houd je imago in het achterhoofd. Je kan beginnen met de klant te bedanken voor zijn of haar recensie. Gaat het om negatieve commentaar, dan kan je best antwoorden dat je het probleem offline verder gaat uitklaren.

3. Wees transparant

Dankzij transparantie toon je dat je de klant centraal zet. Zorg dus dat de reviews makkelijk vindbaar zijn. Je kan bijvoorbeeld ook een apart segment creëren voor testimonials. Bovendien moeten klanten ook makkelijk een recensie kunnen achterlaten. Een eenvoudig proces helpt sowieso om meer reviews te verzamelen.

4. Neem de reviews op in je communicatie

Als er op een extern platform reviews verschijnen, zorg dan voor een link op de productpagina. Dat heeft des te meer invloed omdat de recensie niet van je bedrijf zelf komt. Ook in je rekruteringsproces kan je gebruik maken van goede reviews, want een goede reputatie heeft een enorme invloed op het aantrekken van talent. Bovendien is het een goed idee om succesverhalen ook met je collega’s te delen, zeker in het geval van een negatieve reactie. Je collega’s zullen iets oppikken over hoe een slechte recensie toch positief kan eindigen.

5. Een fysieke winkel is een plus

Mensen doen wel eens online research voor ze naar een fysieke winkel gaan om het product aan te kopen. Als je niet over winkelruimte beschikt, probeer je best om de online shopervaring dicht te laten aanleunen bij de winkelervaring. Dat kan door een review te vragen om het gesprek aan te gaan. Een andere oplossing is om een partnerschap aan te gaan met een bestaande winkelketen, en via hen jouw producten in een fysieke winkel uit te stallen.

De voordelen van online reviews

We kunnen besluiten dat reviews sterk bijdragen aan een goede customer experience. Ook bij het reageren op een negatieve recensie is het een kwestie van goede service bieden. In de ogen van de consumenten is een bedrijf met een eigen reviewplatform namelijk een bedrijf dat zelfzeker is over de kwaliteit van hun producten. Tot slot bied je waardevolle informatie aan twijfelende kopers aan, en kan je hen geruststellen.

Bronnen: medium.com, qualtrics.com

Zin in meer?

Wil je de kracht van reviews als marketingtool ten volle leren benutten? Tijdens de opleiding Reviewmarketing kom je er alles over te weten.

Lees ook