Business development management: jouw hefboom voor groei

Business development management: jouw hefboom voor groei
De opleiding die Tom Beirnaert bij Kluwer Opleidingen volgde, leverde een pak inzichten op die hij veelvuldig in zijn organisatie gebruikt. Benieuwd naar zijn ervaring met de opleiding?

Als beginnend business development manager wilde Tom Beirnaert van Advenso zich verdiepen in de manier waarop hij zijn rol zou gaan invullen. De opleiding die hij bij Kluwer Opleidingen volgde, leverde een pak inzichten op die hij veelvuldig in zijn organisatie gebruikt.

Allesbehalve een saai brok theorie

“Toen ik een tijd geleden als business development manager startte, was ik vooral op zoek naar een breder perspectief: hoe doen andere organisaties dat, groeien door de inzet van innovatieve technologieën en het verbeteren van processen? In die optiek was het heel waardevol dat de lesgever zoveel ervaring had. Hij kon veel cases en praktijkverhalen vertellen die echt bleven hangen. Dat in combinatie met de theorie, vond ik heel verrijkend.”

“We werden uitgedaagd”

De praktijk zat volgens Beirnaert ook sterk in de opleiding verweven via de oefeningen die de cursisten individueel of in groep maakten rond echte en fictieve bedrijven. Zo kregen we een bepaalde case dat een ziekenhuisorganisatie met verschillende pijnpunten zat en dat het financieel minder goed ging. We mochten die pijnpunten analyseren, bestuderen en bepalen welke zaken prioriteit kregen om het ziekenhuis te laten groeien. Deze case zorgde voor een speciale wending in het verhaal: de zaken die voor de hand liggend waren, bleken niet de meeste efficiënte manier om het ziekenhuis te laten groeien. De volgorde om de verschillende pijnpunten aan te pakken lag dus anders dan wat op het eerste gezicht het meest logisch leek te zijn. Dit zorgde voor een leuke uitdaging en zo leerden we ons perspectief aan te passen. “Dat soort oefening zorgde voor een goede dynamiek. Het daagde ons uit om met de theorie aan de slag te gaan, na te denken over bepaalde aspecten en ze eens vanuit een andere invalshoek te bekijken.”

Inzichten blijvend toepassen

“Je krijgt in heel korte tijd heel veel bruikbare, werkbare informatie.” Beirnaert hield aan de opleiding een pak hands-on tips over die hij ook nu nog altijd toepast in zijn organisatie. Zo leerde hij hoe je via een stakeholder brainstormsessie de prioriteiten voor je business development detecteert en vastlegt. Of hoe je ervoor zorgt dat alle neuzen binnen je organisatie in dezelfde richting wijzen als het gaat over innovatie en product- en serviceontwikkeling.”

Voor wie zoekt naar een hefboom

De opleiding is een aanrader voor business development managers die hun blik willen verruimen. Maar ook zaakvoerders en salesmensen zullen er volgens Beirnaert veel aan hebben. “Want wie wil er nu niet een hefboom voor zijn bedrijf creëren?”

Zin in meer?

Wil je de groei van jouw organisatie strategisch, methodisch en actiegericht aanpakken, businessopportuniteiten benutten en jouw concurrenten voor blijven? Neem dan deel aan de driedaagse opleiding Business Development Management.

Biografie

Tom Beirnaert is Business Development Manager bij Advenso

Bij Advenso (Advanced Energy Solution) sta ik in voor de strategische aanpak om ons bedrijf te laten groeien. Het zoeken naar nieuwe hefbomen, strategische partnerships, groei, etc., is mijn dagelijkse uitdaging waar ik met volle moed aan werk.

Door mijn ambitie in ondernemen en afkomstig te zijn van een ondernemende familie, ben ik gestart als sales advisor in de B2C wereld. Hier heb ik mezelf snel kunnen ontplooien en ging ik elke uitdaging aan. 4 jaar buitenlandse ervaring en de zelfstandigheid die ik door privé redenen snel mocht hanteren, hebben me ontwikkeld tot de persoon die ik vandaag ben. Dit zorgde voor een snelle groei in mijn carrière, tot de huidige functie die ik nu heb. Uiteraard is er nog een enorme weg en berg te gaan, maar vol ambitie werk ik dagelijks aan de toekomst. Mijn levensmoto is dan ook “zeven keer vallen, acht keer opstaan!”.

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect