De communicatiestrategie van Oekraïens president Zelensky

De communicatiestrategie van Oekraïense president Zelensky
Aan de communicatiestrategie van de Oekraïense president Zelensky kan iedere communicatieprofessional een voorbeeld nemen. Zijn boodschap resoneert over de hele wereld en hij motiveert zijn publiek. Hoe krijgt hij dat voor mekaar?

Communicatieprofessionals moeten voortdurend hun communicatiestrategieën aanpassen, of ze nu werkzaam zijn in hr, bij een communicatiebureau of als zelfstandige. Als je jouw strategische communicatie wil aanscherpen, dan vind je inspiratie bij de ijzersterke retoriek van de president van Oekraïne: Volodymyr Zelensky.

Waarom is Zelensky een voorbeeld?

De manier waarop de president van Oekraïne communiceert bepaalt in grote mate zijn succes als leidinggevende. Zijn strategische communicatie is duidelijk, to the point en memorabel. In tijden van crisis en disruptie is dergelijke communicatie van uitzonderlijke waarde. Het brengt zekerheid waar vooral onzekerheid heerst en het inspireert mensen die door angst niet weten wat te doen om tot actie over te gaan. Neem even pen en papier vast, want uit zijn tactiek kan je leren.

5 tips uit de communicatiestrategie van Zelensky

De strategische communicatie van Zelensky is gebaseerd op actuele technieken van communicatie-experten, zoals het Golden Circle-model en storytelling. Deze technieken zijn veel uitgebreider dan we in één artikel kunnen behandelen, maar uit de speeches van Zelensky kan je alvast enkele tips halen voor je eigen communicatiestrategie.

1. Ken je doelpubliek

Een logische, eerste stap is je doelpubliek kennen. Een communicatiestrategie is nutteloos zonder doelgroep- en stakeholderanalyse. Zelensky weet wie luistert naar zijn berichtgeving. Niet enkel Oekraïeners, maar ook de rest van de wereld, inclusief de Russen. Zijn communicatie kent daarom verschillende lagen.

Hou dus rekening met hoe je interne en externe communicatie met elkaar kan verbinden. Daarnaast moet je ook weten welke kanalen en methodes succesvol zijn voor je interne en externe communicatie. Social media is in elk geval cruciaal in al je communicatie-inspanningen, zo bewijst ook Zelensky met zijn aanwezigheid op o.a. Facebook.

2. Beperk je boodschappen

Beperk je communicatie en focus in elke boodschap op iets specifiek zodat elk bericht waardevol blijft. Anders riskeer je dat je in herhaling valt. President Zelensky spreekt in elk van zijn video’s over de oorlog met Rusland, maar hij verlegt de focus met elke berichtgeving op een deelaspect van die confrontatie.

In een recente video spreekt hij bijvoorbeeld eerst over waarom hij Griekenland dankbaar is voor hun steun en waarom ze de rest van de EU moeten aansporen om hetzelfde te doen. In een volgende video bespreekt hij waarom de EU de sancties tegen Rusland moet verhogen.

3. Personaliseer je boodschap

Zelensky richt zich in zijn speeches soms direct tot een specifiek segment van zijn doelpubliek, zoals bijvoorbeeld tot het Joodse volk in een video die hij op Facebook plaatste, waarin hij zei: “Ik richt mij nu tot alle Joden in de wereld, zie je niet wat er aan het gebeuren is?” Dergelijke personalisatie zorgt voor extra betrokkenheid.

Richt je dus niet enkel tot al je medewerkers of al je klanten, maar bijvoorbeeld ook eens apart tot de mensen van finance, je sales managers, je B2B-klanten… Personaliseer ook je boodschap door in te spelen op de interesses of verantwoordelijkheden van je doelpubliek. Als je weet dat je gesprekspartner geïnteresseerd is in sport, bijvoorbeeld, dan kan je dat aanhalen om zijn of haar aandacht vast te houden.

4. Gebruik memorabele woorden en zinnen

Woordkeuze en zinsbouw zijn van groot belang. Als je niet tot de kern van de zaak komt en irrelevante dingen aanhaalt, dan verlies je de aandacht van je doelpubliek. Zelensky geeft heel wat quoteerbaar materiaal in zijn speeches. Zijn woorden zijn gewikt en gewogen en zijn zinnen zijn samenvattend en memorabel. “Wanneer je ons aanvalt, zul je onze gezichten zien, niet onze ruggen”, zei hij bijvoorbeeld in een van zijn eerste speeches. Gebruik ook actieve taal: “Ik doe dit”, “Zij doen dat”. Vermijd passieve zinnen zoals “Het zal worden gedaan”. Dat is niet duidelijk en blijft niet hangen.

5. Blijf authentiek

De communicatie tussen bedrijfsleiders en medewerkers of bedrijfsleiders en klanten is geen puur top-down proces meer. Authenticiteit wordt steeds belangrijker voor leidinggevenden. Als leider moet je je vandaag vooral kwetsbaar en empathisch durven opstellen. Authentieke leiders doen zich niet anders voor dan ze zijn.

Zelensky communiceert op zo’n onvervalste manier waardoor het lijkt alsof hij ons persoonlijk aanspreekt. In zijn toespraken identificeert hij zich niet enkel als leider, maar ook als een Jood, een Europeaan, een wereldburger, een buurman… Bovendien verwijst hij naar gebeurtenissen uit het verleden van de mensen die hij aanspreekt. Dat zorgt ervoor dat zijn boodschap onze boodschap wordt. En dat werkt heel overtuigend.

Bronnen: forbes.com, nrc.nl

Zin in meer?

Onder de indruk van de aanpak van Zelensky? Jij kan het ook leren! Onze opleiding Masterclass Communicatiemanagement biedt jou de kans om je communicatiestrategieën te versterken. Je krijgt naast een theoretisch kader persoonlijke begeleiding om jou op maat doeltreffender te doen communiceren.

Avatar foto

Auteur

Hans Bergen is productmanager voor opleidingen in Marketing, IT en Business Management. Hij volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in de vakgebieden op en vertaalt ze naar hands-on opleidingen in lijn met de leerbehoeften van professionals.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect