7 eigenschappen van de succesvolle business development manager

Een business development manager heeft een unieke positie binnen de organisatie. Hij levert een essentiële bijdrage aan de groei van de organisatie op lange termijn. Maar wat maakt een business development manager succesvol? Dat blijkt een unieke mix te zijn van eigenschappen, mindset en ervaring, zo zegt Chris Delvaux, senior consultant en zaakvoerder van THRUST en docent van de opleiding Business Development Management.

Over welke eigenschappen een business development manager moet beschikken om succesvol te zijn, is niet zo eenvoudig te bepalen. Het terrein waarin een business development manager actief is, is namelijk breed. Er zijn ook weinig of geen standaard werkwijzen. Vaak wordt business development verengd tot verkoopactiviteiten, terwijl het toch veel meer is. Succesvolle business development managers hebben een brede ervaring. Ze zijn nieuwsgierig, houden van exploreren en beschikken over een sterk analytisch vermogen. Het zijn strategische denkers, met sterke projectmanagementvaardigheden. Ze kunnen goed samenwerken en hebben een uitgebreid intern en extern netwerk.

1. Een brede ervaring

Business development professionals hebben vaak eerder ervaring opgedaan in verkoop, marketing, financiën, wetgeving, productie- en projectmanagement, aankoop, leveranciersbeheer, strategisch advies. Ze kennen het reilen en zeilen van de belangrijkste bedrijfsactiviteiten en weten welke impact de ene activiteit heeft op de andere. Ze hebben eerder een brede algemene ervaring opgedaan, dan een gespecialiseerde expertise in één van deze bedrijfsactiviteiten.

2. Nieuwsgierig en drang naar exploreren

Business development professionals zijn nieuwsgierig. Ze zijn nooit helemaal tevreden met wat is en zoals het is. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe opportuniteiten en zijn bijzonder geboeid door nieuwe ontwikkelingen, binnen of buiten het bedrijf. Tijdens hun zoektocht speelt in hun hoofd steeds de vraag “Hoe kunnen we hiermee in ons (toekomstig) bedrijfsmodel geld verdienen?”

3. Een sterk analytisch vermogen

De belangrijkste taak van een business development manager is het voorbereiden van strategische beslissingen op basis van een massa aan informatie. Business development managers zijn in staat om deze informatie te verzamelen, te analyseren, te interpreteren en als conclusies aan te leveren aan de beslissing nemers.

4. Strategisch denken

Hoewel ze zelf meestal niet de uiteindelijke strategische beslissingen nemen, is het wel belangrijk dat ze begrijpen hoe strategische beslissingen tot stand komen en wat er nodig is om goede strategische beslissingen te nemen. Het is een voordeel wanneer ze al eerder strategische beslissingen namen en ervaring hebben met diverse businessmodellen.

5. Stevige projectmanagementvaardigheden

Wanneer de initiatieven en strategieën voor groei zijn goedgekeurd door het management, maakt goed projectmanagement een wereld van verschil. Dat is waar business development managers sterk in zijn. Ze stroomlijnen meerdere projecten in één efficiënte pijplijn en behouden het overzicht. Op deze manier vermijden of minimaliseren ze risico’s.

6. Sterk in samenwerking

Business development vereist multidisciplinaire samenwerking met de verschillende afdelingen in huis, maar ook met externe partijen zoals freelance experten of strategische partners. Een business development manager is dan ook in staat om development teams samen te stellen, te leiden en te ondersteunen.

7. Een uitgebreid intern/extern netwerk

Succesvolle business development managers gaan met de juiste informatie aan de slag en ontwikkelen groeipaden voor hun bedrijf. Maar geen enkele persoon, hoeveel ervaring hij ook heeft, is in staat om dat op zijn eentje te doen. De inbreng en samenwerking met interne en externe specialisten is een absolute meerwaarde bij business development. In een snel veranderende omgeving is het belangrijk dat business development managers maximaal gebruik maken van hun persoonlijk netwerk en dat van de organisatie, en dat netwerk ook voortdurend uitbreiden en onderhouden.

Natuurlijk bestaat er niet zoiets als de ultieme set van eigenschappen van een business development manager die garant staat voor succes. De 7 vermelde eigenschappen verhogen alvast wel de slaagkans.

Zin in meer? Ontdek de opleiding!
Bekijk het programma en schrijf je in voor de NCOI Learning opleiding Business Development Management met docent Chris Delvaux.
Avatar foto

Auteur

Chris Delvaux is senior consultant en zaakvoerder van THRUST. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring in ad interim sales managementfuncties en in het begeleiden van organisaties op vlak van commerciële strategie, go-to-market optimalisatie, business model innovatie en service design. Chris begeleidt en coacht sales managers en verkoopdirecteuren bij commerciële transformaties en bij de verbetering van commerciële effectiviteit. Zijn focus ligt op klantrelaties, verkoop en teams. Zijn klanten zijn bedrijven uit diverse sectoren, zoals verzekeringen, farma, medical devices, voeding, textiel, machinebouw, computers en financiële diensten. Chris is getraind in service design thinking (Amsterdam) en in business model innovatie (St. Gallen).

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect