De kracht van sterke beelden voor je merk

by Gude Verhaert
http://www.catherinebalet.com/

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dat verklaart het succes van sociale media waarin foto’s centraal staan. Toch benutten nog te weinig organisaties de visuele aspecten van marketing.

Photography sells!

Recent onderzoek toont aan dat we ons bij het nemen van beslissingen meer laten leiden door beeld dan door tekst. Wat we zien, is dus erg belangrijk en daardoor wint visuele marketing steeds meer aan belang. Toch stel ik vast dat professionals uit de marketing- en communicatiewereld de visuele aspecten van marketing vaak onvoldoende kennen en benutten. En een bedrijf dat onzichtbaar is, zal vroeg of laat uit de boot vallen.

Waarom is Visual Social Marketing zo belangrijk?

De actieve gebruikers op social media nemen spectaculair toe. Een belangrijke factor in dat succesverhaal is de eenvoud waarmee iedereen foto’s en video’s kan ‘liken’ en delen. Dat verklaart waarom vooral de platformen die foto’s centraal stellen zo populair zijn. Zo heeft Pinterest 70 miljoen actieve gebruikers, Instagram 150 miljoen en kreeg WhatsApp er het afgelopen jaar 300 miljoen nieuwe gebruikers bij. Bedrijven die zich visueel beter willen profileren, moeten dus visual social mediakanalen in hun marketing- of contentstrategie opnemen.

“Gouden tip: adverteer via Instagram. Je krijgt er veel exposure en de participatiegraad van de gebruikers is beduidend hoger dan andere sociale media.

Christoph Ruys

Hier vind je alvast 2 tips:

  1. Adverteer via Instagram
    Adverteren via Instagram zit in de lift. Wist je dat:
  • Iedere post op Instagram komt op de tijdlijn van al je volgers! Zo krijgt je post meer exposure dan op Facebook.
  • Omwille van het visuele karakter, herinneren gebruikers je merk beter wanneer je Instagram gebruikt.
  • De participatiegraad van Instagram ligt volgens sommige schattingen wel tot 50 keer hoger dan de participatiegraad van Facebook.
  1. Gebruik afbeeldingen om hoger te scoren in zoekmachines
    Zoekmachines wegen wel degelijk afbeeldingen mee in hun algoritmes. Afbeeldingen optimaliseren is dus een goed idee, omdat het direct je ranking beïnvloedt. Misschien een open deur, maar gebruik tekst en beeld waarvoor het bedoeld is. Zoekmachines kunnen geen tekst in afbeeldingen lezen, enkel de tekst en HTML-tags eromheen. Plaats dus niet onnodig tekst in afbeeldingen!

Hoe bouw je een goede visual marketingcampagne op?

Soms kan één sterk beeld voldoende zijn om je merk of bedrijf in de kijker te zetten. Andere keren kies je beter voor visual storytelling. Hoe je een campagne opbouwt, hangt af van je doelstellingen en van je doelgroep. Het komt erop aan om voor elk mediaplatform een beeldtaal te ontwikkelen waarmee je een sterk visueel verhaal kan vertellen dat aansluit bij het DNA van je bedrijf.

Dat is waar de opleidingen Starten met Instagram en Visual Social Marketing op focussen. Je krijgt er een antwoord op deze vragen:

  • Is mijn visuele identiteit nog up to date?
  • Hoe en welke visuals gebruik ik in digitale e-zines?
  • De mobiele revolutie: welke visuele strategie past best bij mijn product?
  • Innovatieve visual marketing op social media
  • Hoe breng ik ‘visual storytelling’ in de praktijk?

Christoph Ruys

Christoph Ruys leidt het bureau Icons & Kings en inspireert, coacht en implementeert visuele concepten en strategieën in opdracht van binnen- en buitenlandse ondernemingen. Christoph Ruys is docent bij Kluwer Opleidingen en geeft er de cursussen Visual Social Marketing en Starten met Instagram.

 

 

Photo credits: Catherine Balet - Strangers in the light www.catherinebalet.com

Lees ook