Digitale marketing in coronatijd: 10 gouden tips

Digitale marketing in coronatijd: 10 gouden tips
De coronacrisis heeft op de meeste bedrijven een gigantische impact. Niemand kon deze schaal voorspellen, laat staan nu een hapklare oplossing serveren. Maar covid-19 hoeft je bedrijf niet compleet te immobiliseren. Wat kan je als marketeer wél doen? Wij zetten tien tips voor jou op een rijtje om je digitale marketing vandaag bij te sturen.

De coronacrisis heeft op de meeste bedrijven een gigantische impact. Niemand kon deze schaal voorspellen, laat staan nu een hapklare oplossing serveren. Maar covid-19 hoeft je bedrijf niet compleet te immobiliseren. Wat kan je als marketeer wél doen? Wij zetten tien tips voor jou op een rijtje om je digitale marketing vandaag bij te sturen.

1. Communiceer veranderingen aan je klanten

Wees helder in de communicatie naar je klant toe. Bied een antwoord op volgende vragen:

  • Wat zijn je huidige openingsuren?
  • Hoe kunnen klanten jou bereiken?
  • Hoe past je product of dienst zich aan de omstandigheden aan?

Vermeld deze informatie ook op je website, op Mijn Bedrijf op Google en op je sociale media. Benadruk hierbij dat je meer dan ooit klaar staat om de belangen van je klanten te behartigen.

2. Houd de vinger aan de pols

Monitor de situatie dagelijks. Volg de overheidsmaatregelen op de voet op en houd nauwkeurig de impact van de beslissingen bij voor jouw onderneming.

Houd ook Google Analytics, Google Ad manager en Facebook manager in het oog. Welke veranderingen zie je daar?

3. Digitaal eerst

  • E-meetings zijn het nieuwe vergaderen. De meeste toepassingen, zoals Zoom, Google Hangouts en Skype, zijn bovendien gratis. Tips nodig om die videocall zo vlot mogelijk te laten verlopen? Die vind je hier.
  • Investeer in e-commerce. Op dit moment kan je profiteren van acties van e-commerce platformen. Zo kan je bij CCV een gratis webshop laten bouwen. Er zijn ook tal van platformen – zoals bijvoorbeeld www.webshop-in-je-buurt.be die lokaal kopen ondersteunen.
  • Stel je product of dienst op een persoonlijke manier voor met een e-visit. Dat kan via Facetime of Whatsapp of meer geavanceerd met een 360° camera.

4. Zet in op brand & awareness campagnes

De meeste klanten zijn nu niet in ‘koopstemming’. Producten als voeding, speelgoed en media boomen wereldwijd maar voor veel andere producten en diensten houdt de consument zijn portemonnee dicht.

Wat je wel kan doen? Switch (gedeeltelijk) van conversie naar brand & awareness campagnes:

  • Toon empathie en de menselijke kant van je merk. Zet hartverwarmende acties in de verf, die je onderneemt voor je medewerkers en klanten.
  • Gebruik voor je social media content actuele hashtags als #samentegencorona.

5. Beheer je digitale kanalen

Neem je website en sociale media grondig door en ga naar waar er aanpassingen moeten gebeuren. Is alle content nog relevant? Zijn er lopende campagnes of beelden die niet conform zijn met de coronamaatregelen? Zet die dan even on hold of verwijder deze. Maak een aparte sectie met corona-updates.

6. Pas je marketing automation aan

Ga na of al je flows nog relevant zijn. Sommige boodschappen zul je zeker moeten bijsturen.

7. Nieuwe keywords en lokale SEO

  • Pas je keyword research aan. Woorden met ‘corona’ doen het nu beter. Hoestscherm is nu bijvoorbeeld een heel relevante zoekterm geworden voor bepaalde beroepen.
  • Nu verplaatsingen beperkt worden, wint lokale SEO aan belang. Neem geografische keywords op locatie mee in je research.

8. Meer sociale media

Probeer meer te posten op sociale media. Mensen scrollen nu thuis vaker door Facebook, Instagram en Twitter. Maar in die stroom van content geldt ook nu: kwaliteit boven kwantiteit! Social media posts die verband houden met het virus en interactie aanmoedigen, scoren goed. Speel hierop in en kies eens voor een quiz of poll in je Instagram stories.

9. Content Marketing, nu!

Dit is hét moment om je content te versterken. Mensen zijn vandaag op zoek naar nieuwe dingen om hun tijd nuttig in te vullen. Hoe kan jouw bedrijf hierop inspelen?

10. Bekijk je SEA en mediabudget

  • Zet campagnes af die niets meer opbrengen of die geen zin hebben op dit moment. Ze zorgen alleen voor meer frustratie bij je doelgroep.
  • Zoek naar opportuniteiten. Zo zal de CPC, wegens minder vraag, waarschijnlijk dalen.
  • Breng je relevante boodschap tot bij de consument. Experimenteren met push marketing kan in bepaalde sectoren (bijvoorbeeld ontspanning en hobby’s) de moeite waard zijn nu.

Bron: https://www.invisiblepuppy.com/blog/10-tips-voor-je-digitale-marketing (Jan Heyens voor Invisible Puppy)

Zin in meer?

Wil je als marketeer zelf optimaal inspelen op deze coronacrisis? Volg dan één van de ‘Marketing in Coronatijd’- webinars van Kluwer Opleidingen!

• Hoe bouw je vandaag een publiek op om later te oogsten? Leer welke marketingacties nu echt relevant zijn.

• Hoe speel je als marketeer handig in op de langere schermtijd van mensen? Krijg praktische tips over hoe je best omgaat met social media.

• Wat komt er allemaal kijken bij het lanceren van een webshop? Neem praktisch inzichten mee om te starten met e-commerce.

• En op welke manier stem je je marketingmix af op het nieuwe gedrag van de consument? Leer hoe je je advertentiebudget slim inzet.

Avatar foto

Auteur

Jan is Sr. Digital Strategist bij Invisible Puppy. In de rugzak van Jan zitten jaren ervaring in sales, marketing, retail en operations en dat maakt hem uitstekend geschikt om zich in te leven in de uitdagingen van grotere bedrijven. Hij is een pragmatisch iemand die altijd vertrekt van “Wat is de return voor onze klant?” Digitaal biedt immers fantastische mogelijkheden maar technologie is geen doel op zich.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect