Digitale marketing: de trends van 2021

Digitale marketing: de trends van 2021
Er zijn weer heel wat nieuwe trends om mee aan de slag te gaan in digitale marketing. Welke verkies jij?

Het snel evoluerende domein van digitale marketing ziet weer heel wat nieuwe trends opduiken dit jaar. Wil je de concurrentie aangaan, dan moet je mee evolueren met deze nieuwe ontwikkelingen. Maar welke vernieuwingen springen erbovenuit? We zetten 6 trends op een rijtje.

1. Influencer marketing

Influencer marketing is de mond-tot-mondreclame van deze tijden. Tijdens de coronacrisis blijven we allemaal thuis en scrollen we op onze smartphones. Influencer marketing heeft dan ook een serieuze boost gekregen. Je maakt er gebruik van mensen die al een sleutelrol bekleden voor jouw doelgroep. Zij verspreiden je boodschap en geven je merk meer bekendheid. Het grote voordeel is dat je boodschap authentieker overkomt dan via traditionele advertenties. Bovendien doet AI zijn intrede: het proces om de juiste influencer te vinden wordt een stuk makkelijker. Vergis je niet, ook op B2B-vlak bewijst influencer marketing zijn nut. 65% van de professionele inkopers geeft de voorkeur aan geloofwaardige content van influencers uit de sector.

2. Social media stories

Snapchat introduceerde de stories, en ondertussen werden ze opgepikt door Instagram, Facebook, WhatsApp, YouTube, LinkedIn en zelfs Google. Het gaat om berichten die na een vaste tijdspanne opnieuw verdwijnen, vaak 24 uur. Op vlak van marketing is dit de perfecte opportuniteit om gebruik te maken van de FOMO van de doelgroep (fear of missing out). Je bereikt er meer merkbekendheid mee, je betrekt de volgers, je lokt meer bezoekers naar je website, en bovenal, het is zeer kostenefficiënt. Zeker voor een jong publiek is dit het ideale medium. Bovendien zullen in 2021 vooral de Google web stories een echte trend worden. Hierbij is het mogelijk om informatieve verhalen te delen zonder dat ze verdwijnen. De voordelen? Content ziet er aantrekkelijker uit in verhaalvorm, het werkt goed op smartphones, het is interactief en de verhalen kunnen makkelijk hergebruikt worden op andere pagina’s.

3. Interactieve content

Je merkte het al bij de stories, interactieve content wint aan belang. Content wordt dynamisch en meeslepend. Simpele voorbeelden zijn quizjes en polls, maar tegenwoordig is er veel meer mogelijk. Denk maar aan augmented reality in reclameboodschappen, of 360° video’s. Het publiek is alvast fan. Potentiële klanten willen zich verbonden voelen met het merk, en meer betrokken worden in het koopproces. Memorabel zijn, dat is waar het op aankomt. En als gebruikers plezier beleven aan je content, dan ben je helemaal goed bezig!

4. Content marketing domineert SEO

Na een update in het zoekalgoritme van Google is steengoede content belangrijker dan ooit. Dit is waar content marketing zijn sterktes kan uitspelen. Met goede content win je het vertrouwen van je doelpubliek. Bovendien is het goedkoper dan traditionele marketing, en toch driemaal efficiënter in het genereren van leads. Ook op lange termijn is content marketing veel succesvoller, en leidt het tot 6 keer zoveel conversies. En ook op sociale media is het is niet langer weg te denken: ga voor relevante verhalen en kwalitatieve video’s.

5. Lokale SEO

Mede dankzij het coronavirus heeft de lokale economie een echte boost gekregen. Mensen doen extra hun best om lokale ondernemers te steunen en er vinden allerlei initiatieven plaats om hen een hart onder de riem te steken. Zelf kan je focussen op je online vindbaarheid in jouw buurt. Google voorziet nieuwe lokale functionaliteiten, zodat mensen jouw bedrijf zeker terugvinden als ze lokaal zoeken. Houd ook je bedrijfsinformatie up-to-date via je Google My Business-account, en vergeet niet om de regio aan te duiden waarin je werkzaam bent. Het lijkt misschien gek om de regio in te perken, maar lokaal zal je hoger scoren in de Google-ranking.

6. Conversational marketing

Chatbots leiden de weg naar instant conversaties. Als gebruikers een vraag hebben, verwacht 82% onmiddellijk antwoord. Marketing volgt deze trend, en wordt conversational. Dit type marketing faciliteert 1-op-1-gesprekken die in de echte tijd, in ‘real-time’, plaatsvinden. Bovendien kan dat via verschillende kanalen. Gebruikers vinden het namelijk fijn om contact op te nemen via de manier waarop ze dat gewend zijn. Het doel is een goede user experience, dat werkt loyaliteit in de hand.

Waar leg je je focus?

Natuurlijk gaat het niet alleen om trends volgen. Ze in de gaten houden helpt om je online zichtbaarheid te vergroten, maar je moet je wel onderscheiden van de concurrentie. Tegemoetkomen aan de behoeftes van je doelpubliek is hierin cruciaal. Definieer dus je merkwaarde en wijk daar niet te veel van af. Pas daarna kan je de trends naar waarde schatten om te beslissen welke je opneemt in je marketingstrategie.

Bronnen: singlegrain.com, best4u-internetmarketing.nl, ondigitalmarketing.nl, duo.be, dabrianmarketing.com, bloeise.nl

Zin in meer?

Wil je je weg vinden in digitale marketing om een stapje voor te blijven op de concurrentie? Of wil je de stap zetten om traditionele marketing achter je te laten en voluit de kaart te trekken van online marketing? Dan ben je bij de basisopleiding in online marketing op de juiste plek.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect