Fygitaal en informeel: zo beleven we interne communicatie dit jaar

Fygitaal en informeel: zo beleven we interne communicatie dit jaar
De coronacrisis maakte duidelijk dat interne communicatie een cruciale schakel is in een goed draaiende organisatie. Maar wat impliceert dat voor hr- en communicatieprofessionals dit jaar? Wij zetten vier belangrijke trends op een rijtje.

Interne communicatie staat in 2021 hoger op de agenda. Vier op de tien grote bedrijven spreken de ambitie uit om er meer in te investeren, volgens onderzoek van Bepublic Group. De coronacrisis maakte duidelijk dat interne communicatie een cruciale schakel is in een goed draaiende organisatie. Maar wat impliceert dat voor hr- en communicatieprofessionals dit jaar? Wij zetten vier belangrijke trends op een rijtje.

1. Leve het persoonlijk contact!

Menselijk contact is opnieuw helemaal terug (van nooit echt weggeweest). Deze trend was begin 2020 al duidelijk. De coronacrisis heeft dit inzicht voor veel organisaties nog eens extra in de verf gezet. De meest effectieve communicatiemiddelen blijken volgens onderzoek informatiesessies en interactieve bijeenkomsten te zijn. Opvallend genoeg wint de informatiesessie aan populariteit. Vooral in crisistijden lijken medewerkers tijdige en correcte informatie belangrijker te vinden dan continue dialoog. Mensen samenbrengen werkt sowieso, dat is duidelijk. Onderzoek van Elena Rocco (Michigan University) bevestigt dit. Zo blijken face-to-face teams beter te presteren. Maar praktisch is het niet altijd haalbaar om alle medewerkers op één plaats te laten samenwerken. Daarom is het tweede inzicht uit het onderzoek van Rocco misschien nog interessanter: een gezamenlijke fysieke kick-off blijkt een enorme meerwaarde om daarna op afstand samen verder te werken.

2. Digitale koffieklets

Digitaal blijft cruciaal in 2021 maar moet wel het persoonlijk contact ondersteunen. Op die manier wordt interne communicatie ‘fygitaal’ (een samentrekking van fysiek en digitaal). Zo wonnen bijvoorbeeld webinars aan belang. Maar we werden ons ook bewust van het gemis aan fysiek contact en overleg. Daarom is het belangrijk om als organisatie in 2021 ‘het informele te formaliseren’. Door het verplicht telewerk, vielen de praatjes aan de koffiemachine weg. Als werkgever zou je denken dat dit een goede zaak is want het is toch ‘verspilde tijd’. Maar het tegendeel is waar. Deze informele momenten zorgen voor meer welzijn én informatiedoorstroming binnen het bedrijf. Bouw dit jaar dus vaste momenten in waarop medewerkers digitaal kunnen bijpraten. Zo’n niet-verplicht moment neemt de sociale druk weg om op elk moment productief te zijn. Bovendien voelen je medewerkers zich zo meer verbonden met elkaar.

3. Meer film en video

Film en video blijven aan belang winnen in de interne communicatiemix. Beelden zeggen vaak meer dan geschreven informatie. Op video zie je de lichaamstaal van de persoon met wie je spreekt. De boodschap komt ook persoonlijker over omdat een mens van vlees en bloed jou iets mededeelt. Video hoeft trouwens niet hightech te zijn. Zelfs eenvoudige smartphonefilmpjes bieden al een grote meerwaarde. Vele bedrijven durven deze stap nog niet te zetten. Onterecht. Want zodra onze honger naar fysiek overleg gestild wordt, zal er opnieuw veel vraag zijn naar video en bewegende beelden.

4. Onderhuidse bedrijfssfeer wordt bepalend

Een wereld in verandering vraagt om voortdurende aanpassingen, zonder daarbij het eigen DNA uit het oog te verliezen. In het boek ‘De Onsterfelijke Onderneming’ benadrukt auteur Fons Van Dyck het belang van identiteit en cultuur van de onderneming. Die vormen het ultieme kompas en het onderhuidse bindmiddel binnen een bedrijf. In 2020 zagen we verschillende voorbeelden van bedrijven die aandacht besteedden aan de bedrijfssfeer-en cultuur en hiermee aan de slag gingen. Denk maar aan het softwarebedrijf Teamleader dat koffiemomenten aan de deur van zijn medewerkers organiseerde. Een klein gebaar dat onder de huid kruipt en extra in de verf zet dat medewerkers onmisbaar zijn. Het is een trend die in 2021 zeker zal worden voortgezet.

Bron: Starfish Consultancy

Zin in meer?

Nood aan meer inspiratie en praktische handvaten? Schrijf je in voor onze Masterclass Communicatiemanagement en groei in je rol als communicatieprofessional! Of volg de opleiding Interne Communicatie en ontdek welke communicatiemiddelen vandaag de dag bepalend zijn voor een succesvol intern communicatiebeleid.

Avatar foto

Auteur

Jeroen Naudts is managing partner van Starfish Consultancy en zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie en levert kristalheldere inzichten in HR-data die organisaties voorsprong geven op hun concurrenten. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op digitale media en strategie.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect