Google gaat voor top 4

by Gude Verhaert

Sinds kort zijn er op de Google resultatenpagina geen betaalde advertenties meer aan de rechterkant. Het aantal betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina wordt uitgebreid en voortaan vinden we die ook terug onderaan. Wat betekent dit voor online marketeers?

 

Google heeft in februari een ingrijpende update gedaan in het tonen van betaalde zoekresultaten. Er zijn geen adwords meer in de rechterkolom van het scherm. Voor zoekwoorden met een ‘hoge commerciële waarde’ kunnen voortaan tot 4 betaalde advertenties verschijnen bovenaan de zoekresultatenpagina. Nieuw is dat ook onderaan de pagina 3 adwords kunnen worden opgenomen.

 

Net zoals mobiel

Deze aanpassing geldt voor alle landen en alle talen, maar beperkt zich tot zoekresultaten op de Desktop. De resultaten op mobiel zijn niet beïnvloed. Op smartphones toonde Google altijd slechts één kolom resultaten met een tweetal advertenties erboven. Google voert deze weergave met slechts één kolom resultaten nu overal door.

 

Werk voor online marketeers

Deze update heeft niet alleen gevolgen voor bezoekers, maar ook voor online marketeers die meer geld op tafel zullen moeten leggen om dezelfde aandacht te krijgen. Op de pagina met organische zoekresultaten komen voortaan dus tot 7 betaalde advertenties. De bezoeker moet al even scrollen om het eerste ‘normale’ zoekresultaat te zien. Google lijkt dus meer in te zetten op betaalde advertenties, ten koste van organische zoekresultaten.

 

Minder clicks tegen hogere prijs

Voordien was het mikken op plaats 4, 5 of 6 aan de rechterkant. De cost-per-click hiervoor was lager dan die van de top 3, maar toch werd hier door bezoekers nog behoorlijk op geklikt. Nu zijn de clicks op de 4e betaalde advertentie heel wat lager, waardoor het marketeers dwingt om toch te gaan voor een top 3 adword met een hogere cost-per-click.

 

Nu starten met adwords

Voor bedrijven die nog niet bezig zijn met adwords, is het hoog tijd om dit toch te overwegen. Merken met grote budgetten zullen snel de meest interessante plaatsen innemen en bij een stijgende vraag zit de kostprijs voor die plaatsen in de lift. En als er meer concurrentie is voor de SEA bovenaan de pagina, is het verstandig om ook uw SEO eens onder de loep te nemen. Want hoewel ze meer naar onder geduwd worden, blijven relevante organische zoekresultaten nog steeds op de eerste pagina van Google verschijnen.

 

 

Meer info?

Wil je meer weten over de gevolgen van deze update en hoe u een effectieve SEA-campagne opzet? Neem dan zeker eens een kijkje in het programma van Google AdWords: SEA-campagnes opzetten.

Wil je weten hoe je je SEO goed kunt verbeteren? Na de praktische opleiding Scoren in Google met SEO kan je zelf aan de slag met SEO.

 

Bron: www.bloovi.be, www.emerce.nl

 

 

 

Lees ook