Google RankBrain: de impact van AI op SEO

by Gude Verhaert

Sterke zoekresultaten, ook voor complexe zoekopdrachten. Met RankBrain kiest Google voor het gebruik van kunstmatige intelligentie om haar zoekalgoritme verder te verfijnen. Niet enkel het verschijnen van woorden op een website telt, ook hun waarde wordt in kaart gebracht. 

Ja, RankBrain begrijpt wat er op je website staat én bepaalt mee welke plaats jouw website in de zoekresultaten krijgt. Maar hoe werkt RankBrain juist? Heeft het gevolgen voor zoekoptimalisatie? En nog belangrijker: hoe beïnvloedt het jouw website?

 

RankBrain maakt deel uit van het complexe algoritme dat Google opstelde voor de ranking van de zoekresultaten. Het algoritme bestaat uit verschillende signalen met elk hun eigen gewicht (die de volgorde van de zoekresultaten bepalen). RankBrain weegt als element, naast de content van en het aantal links naar/van je website, zwaar door.

 

‘Search things, not strings’

De waarde en de inhoud van een website worden bepaald aan de hand van verschillende punten. Google gebruikt hiervoor een 200-tal signalen, met elk 10.000 ‘sub-signalen’ met hun eigen gewicht: een heel complex algoritme dus.

 

Voorbeelden van die signalen zijn:

  1. Informatie op de pagina die voor een hogere waarde zorgt: relevante naamgevingen, natuurlijke tekst, of je pagina mobile friendly is
  2. Informatie op de pagina zelf die voor een lagere waarde zorgt: verstopte zoekwoorden, bijvoorbeeld witte letters op een witte achtergrond.
  3. Informatie buiten de pagina die voor een hogere waarde zorgt: links vanuit veelbezochte websites
  4. Informatie buiten de pagina die voor een lagere waarde zorgt: links die gekocht zijn

 

Vroeger werd de ranking bepaald door exact gelijke woorden of woordcombinaties (strings). Tot Google in 2013 ‘Hummingbird’ lanceerde, dat ontwikkeld werd op basis van ontdekkingen en inzichten van programmeurs. Met Hummingbird werd de focus verplaatst van exacte zoekwoorden naar relevantie in de context. Data zonder exact dezelfde kenmerken, maar met een onderling verband worden gekoppeld. Insert: semantisch zoeken.

 

RankBrain leert

Waarom is RankBrain dan ontwikkeld als er al zoiets is als Hummingbird? Elke dag wordt er ongeveer 3 miljard keer iets gegoogled. 15% van die zoekopdrachten, oftewel 450 miljoen, heeft Google nog nooit gezien. In tegenstelling tot Hummingbird is RankBrain zelflerend: telkens als RankBrain een nieuwe zoekopdracht onder handen neemt, leert het er iets van. En het koppelen van data zonder exact dezelfde kenmerken, maar met een onderling verband, is een leerproces. Ideaal voor RankBrain dus.

 

Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat het algoritme zichzelf traint om patronen te herkennen. RankBrain schat zo steeds sneller in welke woorden of zinnen een gelijksoortige betekenis of onderlinge relatie hebben. Vooral bij een ‘long-tail query’ (complexe zoekopdrachten met meerdere termen), waar Google veel moeite mee had, biedt deze technologie een oplossing. RankBrain interpreteert de zoekopdracht en vertaalt die in de beste resultaten. Kortom: het zorgt ervoor dat de bezoeker sneller en betere antwoorden krijgt.

 

Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat het algoritme zichzelf traint om patronen te herkennen

 

Wat betekent dat voor jouw website?

Dat de implementatie van RankBrain niet direct is opgevallen, wil niet zeggen dat de impact hiervan beperkt is. De ‘machine learning’ zorgt er namelijk voor dat de scholing onwaarschijnlijk snel gaat; de kennis stijgt exponentieel. En dat non-stop.

 

Op het eerste zicht verandert er niet veel, maar er moet nog meer dan ooit rekening gehouden worden met verschillende zaken als

  • Variatie in je content (gebruik van foto en video, de lengte van de teksten…)
  • Kwaliteit van je content
  • Het beantwoorden van vragen
  • De bounce rate
  • Shares en comments

 

Een tekst moet niet langer een aaneenschakeling zijn van verschillende zoektermen. Er is meer plaats voor variatie en herhaling kan zo geschrapt worden. Een sterk en doordacht ontwikkelde website levert zo een hogere plek op in de resultatenlijst.

 

Meer info?

De in’s en out’s van SEO en het optimaliseren van je website krijg je mee in de opleidingen Scoren in Google met SEO, Google AdWords: SEA campagnes opzetten, en Haal meer leads en omzet uit de bezoekers van uw website

 

 

Bron:
www.multiraedt.nl/2016/04/19/google-introduceert-google-rankbrain/
www.frankwatching.com/archive/2015/11/10/rankbrain-van-google-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/
Afbeelding: http://searchengineland.com/seotable

Lees ook