Hoe maak je een contentmanagementplan in 7 stappen?

Contentmanagement is geen ‘nice to have’ maar een noodzaak. Vele marketeers en communicatieprofessionals beweren een contentstrategie te hebben, maar weinigen hebben die ook gedocumenteerd. Dat kan je nu aanpakken. Want zomaar wat los posten is niet slim. Met hulp van de content circle werk je een systematische aanpak uit in 7 stappen.

Bij organisaties met een geslaagde contentstrategie valt op dat ze relatief weinig over zichzelf spreken. Wel brengen ze verhalen over thema’s die de doelgroep aanbelangen. Wat hen onderscheidt van anderen? Een systematische aanpak en planning van hun online én offline content.

De Content Circle biedt je een handig model om op een systematische manier aan de slag te gaan met  je content. Ik hoop dat de 7 stappen je helpen om je eigen contentplan naar een volgend succesniveau te brengen.

 

Aan de slag met de 7 stappen van de Content Circle

Een opmerking voor je aan de slag gaat: een stappenplan als de Content Circle is handig, maar wel theoretisch. De praktijk verloopt vaak anders. Het is ook niet zo dat je vanuit een blanco situatie vertrekt, want vaak zet je organisatie al verschillende middelen in. Wel biedt de Content Circle je inzichten waaruit bijvoorbeeld blijkt dat je nieuwe content moet bedenken voor een specifiek medium of dat je juist iets moet schrappen in je aanbod.

 


Stap 1: Bepaal de communicatiedoelen

Je bepaalt wat je met de contentstrategie wilt bereiken. We onderscheiden drie hoofddoelen: awareness, engagement en betrokkenheid. Denk ook na hoe je de doelen meetbaar maakt. Wanneer zijn je doelen bereikt?

Awareness Engagement Actie
Aantal unieke bezoekers Aantal kliks Aantal ontvangen contactformulieren
Aantal followers Aantal retweets Aantal aankopen
Aantal fans Aantal comments Aantal downloads
Aantal nieuwe abonnees Aantal reviews Aantal aanvragen

 

Stap 2: Omschrijf de social persona’s

Een persona is een beschrijving van een (fictief) persoon uit de doelgroep. Voor het maken van een persona houd je enkele interviews en probeer je te achterhalen wat de doelgroep echt denkt en voelt. Door het werken met persona’s kan je gerichter inspelen op hun wensen, behoeften, gedrag en ambities.

Tips voor het maken van een persona:

  • Plaats er een foto bij en geef de persoon een naam, leeftijd, functie en sociale status.
  • Gebruik woorden en begrippen die de persona ook gebruikt.
  • Geef aan wat zijn/haar relatie en betrokkenheid met het merk is.
  • Ga in op zijn/haar mediagebruik.

 

Stap 3: Formuleer het kernthema en de topics

Bedenk welk onderwerp relevant is voor de doelgroep en waar de organisatie echt iets over te zeggen heeft: dit is je kernthema. Na het bepalen van het kernthema kies je enkele subthema’s die daarbij aansluiten: de topics. Je zet storytelling in om pakkende content te ontwikkelen.

 

Stap 4: Creëer een mediaplatform

Een contentstrategie bestaat uit meerdere middelen en het is de kunst de doelgroep te verleiden om je organisatie te volgen via meerdere kanalen. Denk niet aan losse media maar aan een platform. Onthoud dat elk kanaal andere eigenschappen heeft en pas je content hierop aan.

Denk minder in losse middelen en meer in een crossmediale aanpak. Verbind de kanalen met elkaar. Zo zie je op Facebook vaak een foto van Instagram voorbijkomen en verwijzen tweets door naar een site.

 

Stap 5: Maak een contentkalender

Een contentkalender geeft overzicht bij het ontwikkelen en plannen van content. In de contentkalender geef je aan wanneer je wat post via welk medium. Inhaken bij bepaalde gebeurtenissen zoals Sinterklaas, Secretaressedag of Social Media Day is ook interessant. Daarnaast kun je met je content aanhaken bij een gebeurtenis in het nieuws, tenminste als je het kunt koppelen aan een van je gekozen topics.

 

Stap 6: Stimuleer de interactie

Aantrekkelijke content die de doelgroep boeit, leidt tot betrokkenheid. En die zorgt ervoor dat mensen jouw content delen in hun sociale netwerk. Zorg er dus voor dat je content shareable is: leuk om te delen.

Elk kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden wat betreft interactie. Vooral online is het makkelijk om interactie tussen de doelgroep en de organisatie te creëren. Denk bijvoorbeeld aan prijsvragen en polls.

 

Stap 7: Monitor de activiteiten

Het posten van content is een proces van trial-and-error. Blijf dus niet hangen in het maken van plannen maar probeer uit: wat werkt wel en wat niet? Meet en analyseer de effecten van je (online)  communicatie. Denk bijvoorbeeld aan het aantal websitebezoeken, de tijd die een bezoeker spendeert op je artikelpagina, het aantal comments en shares, … Zorg dat je weet welke analysetools je wilt inzetten om de resultaten te meten.

 

Zin in meer?

Wil je een helikopteropleiding waarin je leert hoe je de communicatiestrategie van je bedrijf plant, tactisch invul en initieert?
Kies dan de tweedaagse opleiding ‘Strategische communicatie’ of de vierdaagse Masterclass Communicatiemanagement, waaraan Wil Michels, auteur van dit artikel meewerkt als trainer.

Avatar foto

Auteur

Wil Michels is directeur van het communicatiebureau Michels Communicatie in Eindhoven. Ook werkt hij als hoofddocent bij Fontys Hogescholen Communicatie en bij Kluwer Opleidingen. Hij verzorgt inspirerende workshops en lezingen voor talloze organisaties met als hoofdtopic communicatiestrategie. Als communicatiespecialist schreef Wil Michels een aantal boeken. Hij is in het Nederlandstalig gebied marktleider met bestsellers als het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect