Je organisatie staat of valt met storytelling

by Florence Brusselmans
Je organisatie staat of valt met storytelling

Elk nieuw initiatief staat of valt met storytelling. Goede ideeën kunnen op niets uitdraaien als ze niet goed verteld worden, terwijl een goede storyteller een publiek van zelfs de meest twijfelachtige concepten kan overtuigen, als ze maar met zorg en compassie gebracht worden. Storytelling heeft dus een enorme invloed op je team, je organisatie en je hele carrière. Daarom geven we 5 tips over hoe je je verhaal op een krachtige manier brengt.

1. Stem je storytelling af op je doelpubliek

Het basisprincipe: ken je publiek. Zorg ervoor dat je weet waar ze naar nieuwsgierig zijn, wat hen zorgen baart, wat hen motiveert… Neem dit mee in je verhaal en geef duidelijke oplossingen voor eventuele bezorgdheden vanuit je publiek. Zo vermijd je dat je vervalt in nietszeggende platitudes. Het kan dus zijn dat je je doelpubliek in verschillende doelgroepen moet opsplitsen. In een bedrijf van 1.000 medewerkers zal niet iedereen even goed op de hoogte zijn, of zelfs hetzelfde opleidingsniveau hebben. Je boodschap in meerdere versies brengen om de bekommernissen van elk van deze groepen aan te spreken is een must.

2. Plaats je verhaal in de juiste context

Bij elke verandering is het belangrijk om ook de context uit te leggen. Waarom deze verandering? En waarom nu? Hoe past het nieuwe verhaal binnen de bredere strategie van je organisatie? Zo vermijd je dat je storytelling overkomt als een willekeurige beslissing van het management dat geen rekening houdt met hun medewerkers. Leg dus uit hoe het management tot een beslissing kwam en waarom dat goed is voor het bedrijf. Je collega’s zullen er meer gemotiveerd door zijn.

3. Ga voor menselijke storytelling

Een persoonlijke anekdote maakt je verhaal luchtiger en werkt effectief om een bepaald perspectief te illustreren. Je publiek is dan minder sceptisch en staat meer open voor jouw ideeën. Als mensen zich kunnen identificeren, zijn ze sneller overtuigd van jouw verhaal.

4. Maak je verhaal actiegericht

Geef je publiek advies waar ze in de praktijk mee aan de slag kunnen. Zo stel je hen in staat om actie te ondernemen en mee te stappen in je verhaal. Als het om verandering gaat, help dan je publiek om te begrijpen wat de impact is op hun dagdagelijkse taken. Zo kan je team naar de nieuwe doelen toewerken. Komen er opleidingen aan te pas? Vertel dat al. Zo weten medewerkers wat hen te doen staat om er samen een succes van te maken.

5. Wees bescheiden

Je bent misschien niet geneigd om eerdere mislukkingen te delen met je publiek, maar toch is dat geen slecht idee. Oprechte bescheidenheid toont je vermogen om bij te leren en te groeien. Het wekt vertrouwen in je verhaal, net omdat je niet beweert alwetend te zijn, maar dat je openstaat voor feedback. Open zijn over het feit dat je niet altijd alles juist kan hebben, maar dat je net je team nodig hebt, schept een vertrouwensband met je toehoorders.

In de praktijk: het coronavaccin

Nu het coronavaccin klaar is voor gebruik, is storytelling des te belangrijker. We moeten een vaccinatiegraad van minstens 70% halen om doeltreffend te zijn, maar 17% van de Belgen geeft aan dat ze geen vaccin willen, en 33% maakte hierover nog geen beslissing. Hoe overtuig je dan de twijfelaars?

Invloed van sociale media

Een fenomeen dat we vandaag zien is dat mensen met een bepaalde mening zich groeperen via sociale media. Dat zorgt voor filterbubbels die een isolerende werking hebben. Andere versies van het verhaal bereiken deze groep niet meer, terwijl ze toch een grote aantrekkingskracht hebben op andere twijfelaars.

Heldere boodschap

Het is nu aan de overheid en wetenschappelijke instellingen om de sceptici te overtuigen, precies die groep die hen het meest wantrouwt. Eerlijke communicatie is het allerbelangrijkste. Vragen over bijwerkingen zijn volledig terecht, en moeten dan ook in heldere taal beantwoord worden. Niet iedereen heeft boodschap aan grafieken, cijfers en tabellen. Storytelling is dan ook een veel efficiëntere manier om je doelpubliek te bereiken. Vroeger werden er ook sprookjes rondverteld om te waarschuwen voor gevaar, en verhalen die in de ik-vorm verteld worden hebben een veel grotere impact.

Gespecialiseerde communicatie

Binnen de taskforce omtrent het vaccinatieprogramma is er ook een team verantwoordelijk voor de publieke communicatie, en dat is geen overbodige luxe. Campagnes zullen per doelgroep moeten verschillen, met de inhoud, vorm en het medium afgestemd op verschillende leeftijden en opleidingsniveaus. De Christelijke Mutualiteit heeft bijvoorbeeld al een informatieve site, radiospotjes en advertenties op sociale media ingezet. Maar ook de huisarts, apothekers en medewerkers in de sociale sector zullen een cruciale rol spelen.

Bronnen: hbr.org, knack.be, magazines.rivm.nl

Zin in meer?

Wil je leren hoe je via storytelling je doelen bereikt? Dan vind je onder deze opleidingen over storytelling vast wel je ding. Zoals de opleidingen Storytelling: verhalen maken merken of Visual storytelling: breng uw verhaal met beelden bijvoorbeeld.

Lees ook