Hoe ga je om met deze 8 klanttypes?

Hoe ga je om met deze 8 klanttypes?
Elke klant is anders, en er goed mee weten omgaan is wat telt. Ontdek onze tips en tricks om met deze 8 klanttypes samen te werken.

Van makkelijke tot moeilijke klanten, iedereen kent ze wel. Om een goed eindproduct af te leveren zijn people skills net zo belangrijk als het projectmanagement zelf. Het is dus belangrijk om goed met je klanten te communiceren zodat je op dezelfde golflengte zit. Daarom delen we ze op in 8 klanttypes en geven we tips over hoe je best met hen omgaat.

1. De niet-realistische klant

Deze klanten zien het groots. Ze komen naar je toe met geweldige ideeën en nog meer verwachtingen. De uitdaging is om uit te maken wat te verwezenlijken valt binnen de deadline en het budget. Je stelt hier best een tijdlijn op om doelstellingen te behalen, met duidelijke parameters om af te wegen of een idee realistisch is of niet. Schrijf de grootse ideeën niet meteen af maar leg de focus op wat haalbaar is.

2. De zelfverklaarde VIP

Elke klant is belangrijk, maar deze zelfverklaarde VIP plaatst zichzelf boven alle andere klanten. Ze eisen je onverdeelde aandacht, wat zich uit in repetitieve en onnodige communicatie waarop ze direct antwoord verwachten. Ze vinden het fijn om je te doen denken dat je hen gaat verliezen als klant als je niet aan hun hoge eisen tegemoetkomt. Hoe ga je daarmee om? Toon dat deze klant een prioriteit voor je is, maar stel tegelijkertijd ook grenzen op. Leg uit wat je wanneer wil verwezenlijken. Zo leg je vast wanneer de klant een update kan verwachten. Je hoeft er anderzijds niet voor terug te schrikken om dit type klant te ontslaan als ze je minderwaardig doen voelen en je rol niet naar waarde schatten.

3. De micromanager

De klant komt naar je toe voor je expertise, maar de micromanager kan dit maar moeilijk vatten. Ze willen op de hoogte zijn van elk detail, stellen veel in vraag, vragen advies van andere experts… Het is moeilijk om deze klant tevreden te houden, zelfs al zijn ze bij elke stap betrokken. Ook hier is het belangrijk om grenzen te stellen. Leg uit dat jij hun visie wilt uitwerken op een manier die zij niet kunnen. Win hun vertrouwen door regelmatig te overleggen. Laat de klant aan het woord, maar onthoud dat ze bij jou zijn gekomen voor een reden.

4. De ‘alles is dringend’-klant

Sommige projecten zijn inderdaad een race tegen de klok, maar de ‘alles is dringend’-klant maakt daar geen onderscheid in. Alles moet meteen gebeuren, ook zonder goede reden. Dit leidt tot minder kwaliteit, wat niet de bedoeling is natuurlijk. De truc is om te weten of iets echt dringend is. Als dat niet zo is, probeer je klant er dan van te overtuigen dat meer tijd met meer kwaliteit gepaard gaat. Je gaat nog steeds efficiënt aan de slag, maar tegen een deadline die aanvaardbaar is voor beide partijen.

5. De incommunicado klant

Een klant die niets van zich laat horen als je vragen hebt of feedback verwacht, is moeilijk om mee te werken. Als ze dan toch op de proppen komen zijn ze onvoldoende op de hoogte, of voldoet het project niet aan hun verwachtingen. In het slechtste geval leidt dit tot verwarring en gemiste deadlines. Om dit goed aan te pakken zet je van begin af aan je verwachtingen op mail, of zelfs in het contract. De klant moet zich dus ook aan de tijdslijn houden om een project succesvol af te ronden. Anderzijds mag je niet te veel tijd verliezen in je contactpogingen. Jouw tijd is immers even belangrijk als die van de klant.

6. De eeuwige twijfelaar

Ja, nee, misschien… De eeuwige twijfelaar kan geen beslissingen nemen. Ofwel leunen ze volledig op jou, ofwel vragen ze nog een derde en een vierde mening, wat leidt tot te veel verschillende ideeën en tijdverlies. Het duurt dus langer voor je feedback krijgt, wat resulteert in complete koerswisselingen, het missen van deadlines of ontevredenheid over het resultaat. Het goede nieuws is dat je dit type klant makkelijk in de goede richting kan sturen. Zet beslissingen ook op mail om te voorkomen dat de klant voortdurend van gedachten verandert en overloop de status van tussentijdse doelstellingen. Zo garandeer je dat jullie op dezelfde golflengte blijven. Toon in deze situatie je expertise om goed te kunnen samenwerken.

7. De traditiegetrouwe klant en de trendjager

Dit lijken misschien twee uitersten, maar toch hebben deze klanten dezelfde noden. De traditiegetrouwe klant is niet mee met zijn tijd, terwijl de trendjager net met alles, met elke trend, wil meedoen. Terwijl de ene niet open staat voor innovatie, wil de andere zijn merk in een hokje duwen waar het niet past. Beiden wensen dus een strategie die niet bij hun doelstellingen past. Met andere woorden, ze hebben jou nodig. Jij hebt de kennis om traditionalisten een open blik te geven en de trendjagers terug met beide voeten op de grond te plaatsen.

8. De bezige bij

Een bezige bij als klant, daar heb je niet zoveel vat op. Ze springen van het ene naar het andere idee zonder enige structuur, en ze vastpinnen op één bepaald focuspunt blijkt een hele uitdaging. Wat deze klant van jou nodig heeft is structuur. Lijst op wat je wil weten van de klant en maak een planning voor elke meeting. Zo wordt er minder van de zaak afgeweken, en hebben jullie een duidelijk doel voor ogen.

Bron: entrepreneur.com

Zin in meer?

Wil jij je klant beter leren inschatten en je verkooptechniek daarop afstemmen? De opleiding Optimaliseer uw persoonlijke verkoopstijl doet je groeien als verkoper.

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect