SEO & AI – Interview met Frederik Vermeire van WiSEO

Het gat in de markt zo’n tiental jaren geleden waren opleidingen over
SEO. Developers kenden het concept totaal nog niet waardoor bedrijven experten moesten inhuren om in-house SEO opleidingen te geven aan website programmeurs. WiSEO is zo’n SEO consultancybedrijf. Aan het woord, Frederik Vermeire, zaakvoerder van WiSEO.

1. Kan je je even voorstellen?

Ik ben Frederik Vermeire, zaakvoerder van WiSEO. Van jongs af was ik geboeid door het WWW. Het begon met een website die ik bouwde over tennis ten tijde van de 2 iconen Kim Clijsters en Justine Henin. Dat geeft je al een goed beeld van hoe oud ik ben (lacht).

Ik startte mijn carrière in SEO in Nederland waar het al “big” was rond 2007. Na de nodige jaren werkervaring richtte ik mijn eigen bedrijf WiSEO op in 2015. Toen begonnen de grotere bedrijven in België stilaan het belang van SEO te ontdekken.

Door de hoge vraag naar SEO-specialisten in de markt kon WiSEO snel groeien. Al snel waren er 3 vaste medewerkers. Anno 2023 staan er al 10 voltijdse medewerkers op de payroll.

2. Waarom zou je als bedrijf investeren in SEO?

Om ‘traffic’ of bezoekers op je website te krijgen heb je 2 zaken nodig: outbound of push-marketing, denk daarbij aan paid social advertising via Facebook of Tik Tok Ads, en inbound of pull-marketing. Om succesvol te zijn met inbound marketing moet je weten te achterhalen waar je klanten op zoeken. Het antwoord daarop is SEO of Search Engine Optimization.

Jij wil, bijvoorbeeld als producent van trampolines, dat klanten die in google ‘trampoline’ intikken in hun bovenste resultaten jouw trampolines zien staan. Dat bereik je door SEO. Daarnaast heb je natuurlijk een goede UX en UI nodig op je website zodat het voor je klanten plezierig winkelen is.

“SEO is de matras van je bezoekersaantallen”

Stel dat je niet investeert in SEO dan moet je al je bezoekers aantrekken via paid media. Dat kost (veel) geld en het bereik zal sowieso lager liggen. Stel dat Facebook morgen de prijzen van advertenties verdubbelt en je hebt geen SEO, dan betekent dat dat elke klant die je naar je website probeert te trekken dubbel zoveel gaat kosten.

SEO daarentegen kost niets in die zin dat je sowieso een eigen website nodig hebt. Hoeveel geld je wil uitgeven aan het effectief optimaliseren van je zoekresultaten heb je zelf in de hand. En de effecten zijn, afhankelijk van je product, veel duurzamer dan paid social advertising. Een klant van me omschreef SEO ooit als ‘de matras van je bezoekersaantallen’. Van de 100 % bezoekers naar je website, wil je in een gezonde situatie 50 % via SEO. Daalt het effect van paid social advertising, dan weet je in dat geval dat SEO je boven water zal houden.

Het enige nadeel van SEO is dat het tijd nodig heeft voor het effect begint te hebben. Je hebt geen instant gratification zoals viraal gaan met een tiktok filmpje, bijvoorbeeld. Het opbouwen van zoekwoordresultaten, je ranking en autoriteit nemen maanden tot jaren in beslag.

3. Wat zijn de veelgemaakte fouten tegen SEO (die jij bij klanten tegenkomt)?

De meeste gemaakte fout die WiSEO ziet bij klanten is dat er bij het bouwen van een nieuwe website te weinig stilgestaan wordt bij SEO. Er wordt veel aandacht besteed aan alle toeters en bellen, maar geen rekening gehouden met de zoekwoorden. Terwijl dat net de start zou moeten zijn van het bouwen van een nieuwe website.

“Bij het bouwen van een nieuwe website wordt te weinig stilgestaan bij SEO”

Zorg eerst dat je al je cruciale zoekwoorden in kaart hebt. In een tweede fase stel je jezelf de vraag: wat loopt er goed op de huidige website? En wat kan er beter? Pas na het maken van die as is en to be analyses én zoekwoordenmapping kan je een degelijke nieuwe website beginnen bouwen. Uiteraard zijn UX en UI ook belangrijk, maar dat kan je nog aanpassen eens alles SEO-matig op punt staat.

Een andere fout die we vaak zien is dat SEO niet mee gemigreerd wordt naar de nieuwe website. Een bedrijf heeft een nieuwe website met nieuwe URL, maar er is geen verwijzing naar de oude website. Het gevolg: Google rankt je nieuwe website terug vanaf 0 en al je opgebouwde SEO ligt in de prullenmand.

4. Laat ons het even hebben over een hot topic: AI. Welke zaken heb jij zien veranderen in SEO sinds de sterke opkomst van AI?

Voor de opkomst van generatieve AI zoals chatGPT rankte google je SEO op basis van kwalitatieve links naar je website. Hoe meer links naar je website, hoe meer autoriteit en hoe beter je SEO ranking. Door de opkomst van AI is dit model niet langer houdbaar. Je kan makkelijk een website bouwen met AI en links leggen via AI. Voeg daar het probleem van linking farms aan toe en Google wist dat ze met een antwoord moesten komen. Dat antwoord was het nieuwe SEO ranking model op basis van E.E.A.T: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness.

“Het nieuwe SEO ranking model op basis van E.E.A.T”

De nieuwe parameters zorgen ervoor dat Google je website kan evalueren op basis van inhoud die niet AI gegenereerd kan worden. Word je geïnterviewd door een krant? Of neem je deel aan een podcast? Allemaal authentieke content die Google gaat indexeren en je ranking gaat verhogen. Ironisch genoeg heeft de generatieve AI tot gevolg dat wat je doet in het fysieke leven belangrijker is geworden voor je ranking op het internet.

“Je content moet authentiek en uniek zijn”

Stel dat WiSEO vandaag wordt gekopieerd. Hoe kan ik er dan ten opzichte van mijn copycat concurrent toch nog bovenuit steken? Dat doe ik door content te maken. Podcasts, interviews, opleidingen, blogs… Als je geen kennis deelt, weet Google niet dat jij de expert bent. Je moet dus eigenlijk het achterste van je tong laten zien. Opgepast: als je dat via Generative AI doet of je haalt de melk ergens anders, straft google je af. Je content moet authentiek en uniek zijn.

Naar mijn aanvoelen was Google te traag in het reageren op de nieuwe trends. 20 jaar geleden kende je Google als 10 blauwe hyperlinks. En dat is nu nog zo. Bing en ChatGPT zijn Google voorbij gestoken. Google probeert met Google Bard een antwoord op te geven op de heerschappij van Microsoft, maar ze hinken duidelijk achterop.

“Search Generative Experience: je zoekt niet meer op hyperlinks, maar krijgt een AI gegeneerde tekst als antwoord”

Als je van 10 blauwe hyperlinkjes wil gaan naar de output die je via ChatGPT krijgt, heb je een probleem, namelijk de bronvermelding: vanwaar heeft de generative AI de input gehaald? Recentelijk worden Bard en ChatGPT geüpdatet met de bronnen vermeld bij de antwoorden. Deze nieuwe trend wordt SGE genoemd: Search Generative Experience. Je zoekt niet meer in een oplijsting van hyperlinks, maar je krijgt een AI gegenereerd antwoord.

Hoe je in de toekomst met SGE hoog gaat kunnen ranken met SEO is nog koffiedik kijken. Hoe dan ook gaat de E.E.A.T. ranking daarin belangrijk zijn. Die ranking gaat bepalen of je in de SGE vermeld gaat worden of niet. Page rankings via hyperlinks zullen verdwijnen.

5. Wanneer denk jij dat SGE page rankings gaat overnemen?

Dat is nog niet voor meteen. In Amerika wordt hier al druk mee geëxperimenteerd. Maar het duurt sowieso meerdere jaren voordat een trend van de VS overwaait naar de EU. In de EU zit je ook met een complexer ecosysteem omwille van de verschillende talen en de GDPR wetgeving.

SGE heeft 1 groot nadeel: de ranking gaat bepaald zijn door hoeveel keer je al vermeld staat op het internet. Dat betekent dat grote bedrijven die veel aangehaald worden, sterk bevoordeeld zijn ten opzichte van kmo’s.

Nu heb je de kans om met 10 hyperlinks nog traffic te generen naar je website als kmo. Met SGE loop je het risico als kleine speler nooit meer vermeld te worden in de zoekopdracht. Als kleine speler is het dus belangrijk om alle kennis die je hebt te gaan delen in authentieke content. Dat kan via verschillende formats zoals Youtube Shorts, Podcasts, Blogs of Infographics.

“Grote bedrijven die veel aangehaald worden, zijn sterk bevoordeeld ten opzichte van kmo’s.”

6. Je geeft bij NCOI Learning de opleiding “Scoren in Google met SEO”. Waarom zou jij de lezer aanbevelen van de opleiding te volgen? (Wat is de toegevoegde waarde)

Tijdens de opleiding besteed ik aandacht aan zowel de theorie en expertise opgebouwd door 20 jaar ervaring met SEO om de deelnemers een stevige basis te geven om SEO op te bouwen. Daarnaast is er ruim tijd voor de praktijk: handige SEO tools en quick-wins, beproefde tips & tricks en belangrijke aandachtspunten voor SEO.

Last, but not least krijgen de deelnemers tijdens deze opleiding een audit van hun website. Zo kom je de opleiding buiten met een gedegen basis in SEO én concrete actiepunten om de website van je organisatie meteen SEO-matig te verbeteren.

Zin in meer?

Tijd om jouw website en SEO te boosten! Schrijf je hier in voor Frederik’s opleiding.

Interesse in andere artikels over Sales, marketing en communicatie? Klik dan hier.

 

Avatar foto

Auteur

Hans Bergen is productmanager voor opleidingen in Marketing, IT en Business Management. Hij volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in de vakgebieden op en vertaalt ze naar hands-on opleidingen in lijn met de leerbehoeften van professionals.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect