Vijf voorspellingen over interne communicatie in 2023

Interne communicatie

Hoe stroomlijn je je interne communicatie in een organisatie die hybride werkt? Dat is de belangrijkste uitdaging waar ook in 2023 vanuit interne communicatie een antwoord op nodig is.

1. De smartphone wint aan terrein

Hoe stroomlijn je je interne communicatie in een organisatie die hybride werkt? Dat is de belangrijkste uitdaging waar ook in 2023 vanuit interne communicatie een antwoord op nodig is.

Het antwoord op de vraag is deels beantwoord in 2022. Dit jaar werkten mensen al hybride. Wat zoveel betekent als medewerkers die mobiel zijn en dus niet continu op kantoor. Daarnaast spelen verschillende kanalen van interne communicatie al in op het mobiele aspect. De verwachting is dat de smartphone hier als één van de grote winnaars uitkomt.

Die voorspelling is niet toevallig; de smartphone is uiterst mobiel en staat dicht bij je doelgroep. Apps zoals Speakapp en Spencer vermarkten zich als corporate communication applicaties. Microsoft ontwikkelt met Sharepoint en Teams in sneltempo een mobiel aanbod.

Het goede nieuws van de mobiele trend is dat medewerkers die minder frequent met de computer werken, makkelijker bereikbaar zijn via mobiele kanalen. Om de mobiele strategie succesvol te maken, zorg je best voor bedrijfssmartphones. Medewerkers pushen om het eigen toestel te gebruiken, werkt contractproductief. Het is een investering, maar de return op vlak van interne communicatie betaalt zich snel terug.

2. Het intranet is dood, leve het intranet!

In de evolutie naar ‘mobile first’ zal de toekomst van het intranet helemaal herdacht moeten worden. Er zijn genoeg voorbeelden van organisaties die het intranet stopgezet hebben en via (smartphone) apps de interne communicatie ondersteunen.

Betekent het dat het intranet zal verdwijnen? Niet meteen, maar de doelstelling van het intranet moeten herbekeken worden in de volledige communicatiemix. De functie van informeren komt mogelijks lager te liggen op het intranet (want loopt via de smartphone), maar doelstellingen zoals kennisdeling en samenwerken zullen aan belang winnen.

Het is de ideale aanleiding om de crisis te gebruiken om de doelstelling van het intranet scherp te krijgen. Doe het in kleine stappen en wacht niet tot het intranet ‘pixelperfect’ is. 

3. Echt wint van lofzang

De mobiele kanalen lossen de uitdagingen van je interne communicatie niet op. De boodschap en de afstemming van je boodschap op je doelgroep zijn de hefbomen voor goede interne communicatie.

Medewerkers hebben problemen met boodschappen die te positief zijn in vergelijking met wat ze zelf ervaren op de werkvloer. In een snel veranderende wereld ligt de sterkte van interne communicatie in de kwetsbaarheid van de leiders. Leiders die voor een bepaalde visie staan en die aanhouden. Maar ook durven zeggen dat ze niet het pasklare antwoord hebben op alle uitdagingen. 

4. Interne communicatie strijdt voor het behouden van een plaats aan de directietafel

In 2022 hebben meer interne communicatie professionals een plaats gekregen aan de directietafel. De covidcrisis is de hoofdoorzaak. Vele interne communicatieprofessionals bewezen tijdens de crisis dat ze een meerwaarde zijn voor de organisatie.

In 2023 zal het voor de interne communicatieprofessional belangrijk zijn om de plaats aan de directietafel te behouden en te rechtvaardigen. De interne communicatie professional mag niet met oogkleppen naar de organisatie kijken en blijven ‘doordrammen’ op de verbeterpunten die er nog zijn op vlak van interne communicatie.

De focus ligt op een goede balans tussen interne communicatie en hoe interne communicatie er mee voor kan zorgen dat de organisatie groeit. Op die manier ondersteunt interne communicatie verbeteringsvoorstellen en blijft de plaats aan de directietafel behouden.

5. Meet emoties om voeling te blijven houden met de werkvloer

Voor interne communicatie is het cruciaal om de voeling met de werkvloer te behouden. Nu iedereen hybride werkt, is dit extra uitdagend. Het is cruciaal om naar nieuwe manieren te zoeken die inzicht geven in de emoties van de medewerkers.
De belangrijkste databron bij hybride werken, is digitale communicatie. Benut je digitale communicatie om het menselijke contact met je medewerkers te onderhouden zoals je doet als je ze op de werkvloer tegenkomt.

Zin in meer?

Hoe staat je interne communicatie ervoor? In de opleiding Interne Communicatie – Maak van je medewerkers een team leer je in 2 dagen hoe je interne communicatie succesvol aanwendt, zowel voor je medewerkers als voor de groei van je bedrijf.

Meer interesse in sales, marketing & communicatie? Bekijk dan onze blog over productmanagement.

 

Avatar foto

Auteur

Jeroen Naudts is managing partner van Starfish Consultancy en zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij begeleidt organisaties op vlak van interne en externe communicatie en levert kristalheldere inzichten in HR-data die organisaties voorsprong geven op hun concurrenten. Hiervoor kan hij rekenen op meer dan 15 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal. Daarnaast is hij onderzoeker en lector aan de opleiding communicatiemanagement van de Arteveldehogeschool (Gent). Daarbij ligt de focus van zijn onderzoek op digitale media en strategie.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect