Waarom niet iedereen zich zomaar een online marketeer mag noemen. Deze 5 skills zijn broodnodig

Online advertising is effectief en lijkt bijzonder eenvoudig in te zetten. De interfaces van de platformen zijn zo gebruiksvriendelijk dat we haast geloven dat we in no time succes kunnen boeken. Maar is online advertising écht zo simpel als het eruit ziet? Volgens Laurens Gozin, expert bij Invisible Puppy, heb je als online marketeer alvast 5 skills nodig.

 

#1 Segmenteren én personaliseren

Een one-size ‘fit for all’ formule werkt nooit. Even stilstaan om na te gaan wie je wilt bereiken is een must, vertelt Gozin ons. “Doe voldoende research naar een target audience waar je in eerste instantie niet aan zou denken”, geeft hij mee. “Dat betekent dat je niet zomaar vouchers en kortingen mag afvuren op je doelgroep. Sommige bedrijven doen dat, aangezien ze keihard worden gepusht om online advertising uit te proberen. Maar als je niet weet waarmee je bezig bent en wie je wilt bereiken, dan ben je eraan voor de moeite.”

 

#2 Steeds bijleren

Gozin windt er geen doekjes om: online advertising is een dynamisch gegeven, dus moet je constant je kennis bijspijkeren. “Google optimaliseert jaarlijks haar algoritmes om meer in te spelen op de gebruikerservaring, de veiligheid en het aanbieden van relevante advertenties”, laat hij weten. “Adverteerders ervaren dat er veel meer variabelen in het spel zijn gekomen om op te boksen tegen eventuele concurrentie. Jouw advertentie aan de juiste doelgroep tonen, op plaatsen waar de bezoeker op zoek is naar jouw content en nog eens een gunstige plaats veroveren is een heus karwei geworden.

Er zijn meer spelers op de markt, strengere policies en daarbovenop krijgt de bezoeker zodanig veel informatie voorgeschoteld dat hij zeer selectief omgaat met advertising. De kwaliteit van de advertenties en een doelbewuste aanpak zijn belangrijker dan ooit.”

Het is niet eenvoudig om je weg te vinden in een dynamische omgeving wanneer de materie die je vorige week nog onder de knie kreeg, vandaag al als verouderd wordt bestempeld – dat beseft Gozin maar al te goed. “Jezelf verdiepen door blogartikelen door te nemen, trials and errors uit te proberen en inspirerende seminars bij te wonen kunnen helpen om jouw kennis up-to-date te houden”, raadt hij nog aan.

 

#3 Zowel technische als empathische capaciteiten

Uiteraard mag het technische aspect niet onderschat worden. Toch moet een goede online marketeer ook kaas hebben gegeten van empathie. “Alle platformen zijn vrij simpel opgezet, maar om er het maximum uit te halen, heb je technische kennis en een gezonde dosis buikgevoel nodig”, verduidelijkt Gozin. “Suggesties doen kan de tool op zich nemen, empathie daarentegen is niet iets dat een machine kan aanleren. Mijn advies? Benut beide aspecten zo goed mogelijk!”

Hoe je empathie op niveau van online marketing kunt leren? Gozin vindt het aangewezen om voortdurend de vinger aan de pols te houden voor nieuwe trends. “Op geregelde basis ontpoppen nieuwe formats om nog meer impact te maken met een online advertising campagne”, legt hij uit. “Zo wordt social media advertising alsmaar breder in haar domein. Ook eist video format sinds kort een groot stuk marktaandeel op. Elk platform trekt video sterk naar zich toe, zoals Facebook doet. Uploaden via Youtube en achteraf sharen is verleden tijd. Instant uploaden in Facebook zelf wordt de nieuwe manier van video sharing. Ista social is dan weer een andere hype die we niet mogen negeren. Aan de hand van live video binnenkijken in iemands leefwereld lokt enorm veel volgers en liefhebbers naar de channel van de adverteerder.”

 

#4 Kennis van biedingssysteem

Kennis van het biedingssysteem is dan weer een andere vereiste in het online marketing landschap. “In bepaalde sectoren is de concurrentie soms moordend”, bevestigt Gozin. “Dat beïnvloedt de insteek, de benadering en het budget. Bij adwords, onder andere, is het budget en jouw visibiliteit afhankelijk van hoeveel mensen in de omgeving ook willen inzetten op gelijkaardige keywords.

Ook wanneer jouw advertising al dan niet B2B of B2C gericht is, bepaalt de strategie en tactiek. Elke case is uniek, dus ook de factoren die de doeltreffendheid van een campagne bepalen. Houd dus zeker rekening met de omgevingsfactoren, je biedt niet alleen.”

Gozin vertelt nog dat zowel het bod als de kwaliteit van je ad de ad ranking bepalen. “Hoe jouw advertentie is opgemaakt is belangrijk alsook alles wat erachter komt”, staaft hij. “Maak je belofte waar. Een weinig sprekende landingspagina doet niets en linken naar jouw homepage zal ook weinig verschil maken. Spendeer je budget dus op de juiste manier.”

 

#5 Feedback en metrics kunnen vergaren

Want meten is weten, dat moet elke online marketeer volgens Gozin beseffen. “In online advertising is optimalisatie echt wel key”, stelt hij. “Cijfers zijn betrouwbare parameters. Consulteer geregeld die analytics omgeving van de platformen. Evalueer wat werkt en misschien nog belangrijker, wat niet werkt.”

Interessant is ook dat je flink wat feedback kunt halen uit social media kanalen zoals Tweetdeck en Hootsuite, die daar speciaal ontwikkelde platformen voor hebben. “Dat is bijzonder praktisch, maar jammer genoeg wordt er weinig op ingespeeld”, zucht Gozin.

“Het engagement verder stimuleren door reacties en likes op te volgen is best nuttig. Laat van je horen wanneer de lezers een insteek van jou verwachten. Drop niet enkel content om er achteraf geen blik meer op te werpen. Een ‘community manager’ kan daarbij helpen, natuurlijk.”

 

Zin in meer?

Als online marketeer moet je buikgevoel kunnen koppelen aan de data én een duurzame aanpak op touw zetten. Verwijder wat niet werkt en optimaliseer waar nodig. Meer weten? Schrijf dan in op de opleiding ‘Online adverteren‘.  Wil je de basics leren, bijblijven met de trends en je marketingtargets halen? Kijk dan snel op ‘Digital marketing: opleidingen voor beginners en gevorderden

 

Bron: in samenwerking met Bloovi.be

 

 

 

Avatar foto

Auteur

Als ervaren digital marketeer bij Invisible Puppy werkt Laurens Gozin al sinds 2013 mee aan allerlei digitale projecten. Hij is een van de laatste van zijn generatie die nog weet waarom een cassette en een potlood een verband hebben, wat betekent dat hij voornamelijk opgegroeid is in het digitale landschap. Bij Invisible Puppy is hij gestart als intern en uitgegroeid tot wat hij zelf noemt, een ‘Online Sjamaan’. Waarom een Online Sjamaan? Wel deze zoekt oplossingen in zijn eigen omgeving, en laat dat nu juist het online landschap zijn. Hij heeft ervaring met het geven van trainingen en het coachen van digitale nieuwelingen. Zijn interesses liggen in de werkvelden zoekmachine optimalisatie, online advertising en allerhande Google tools.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect