Welke productmanager ben jij?

Welke productmanager ben jij?
Het takenpakket van een productmanager kan behoorlijk verschillen van bedrijf tot bedrijf. De concrete invulling van de productmanagementfunctie is afhankelijk van één bepalende factor.

Vaak wordt gedacht dat de rol van een productmanager binnen een bedrijf overal hetzelfde is. In realiteit ligt dit anders. Niet elke productmanager bekleedt dezelfde functie of vind je op dezelfde plaats terug in een organisatie. En niet elk bedrijf heeft hetzelfde type productmanager.

Rollen van een productmanager

Doorgaans is een productmanager iemand die de productstrategie bepaalt, de producten technisch ontwikkelt en de producten en diensten naar de markt brengt. Uit de combinatie van strategie, technische ontwikkeling en productontwikkeling zijn twee verschillende rollen ontstaan: die van de technische productmanager en die van de marketing productmanager.

Als technische productmanager richt je je op interne procesinnovaties (met besparingen tot gevolg), integreer je betere technologie in bestaande producten, hou je producten up-to-date en bied je de meest innovatieve producten aan. Als marketing productmanager hou je je eerder bezig met het communiceren van voordelen over producten en diensten ten opzichte van concurrenten en het beheren van klantenrelaties. De functieomschrijvingen van deze twee soorten productmanagers verschillen dus sterk van mekaar.

De concrete invulling van de productmanagementfunctie is afhankelijk van waar het bedrijf de grootste waarde mee realiseert.
Geert Vanhees

Op papier

Vanuit de waardeketen van Porter (die in detail besproken wordt in de opleiding Productmanagement van A tot Z) bekeken hoort de technische productmanager bij de ondersteunende bedrijfstak. De marketing productmanager valt eerder onder de primaire bedrijfsactiviteiten. De ene is organisatorisch betrokken bij product engineering, terwijl de andere bij de marketing- of strategieafdeling uitblinkt. Je vindt productmanagers dus op verschillende plaatsen in organisaties terug.

Waar heeft het bedrijf nood aan?

De concrete invulling van de productmanagementfunctie is afhankelijk van waar het bedrijf de grootste waarde mee realiseert. Als het bedrijf zich vooral toespitst op technische innovaties, dan zal je vooral de technische productmanager ontmoeten. Is de core business voornamelijk klantbehoeften vertalen naar een nieuw aanbod en het product met de juiste merk- en communicatiestrategie naar de markt te brengen? Dan zal je vooral de marketing productmanager vinden in een bedrijf.

Wil je je kennis als productmanager verdiepen en best practices leren van experten uit het veld? Schrijf je dan nu in voor de opleiding Productmanagement van A tot Z!

Zin in meer?

Meer weten over product management? Een grondige bespreking van deze twee rollen en nog veel meer diepgaande theorie en praktijkoefeningen komen aan bod in de opleiding Productmanagement, van a tot z.

Avatar foto

Auteur

Groei en businessinnovatie is de dagdagelijkse praktijk van Geert Vanhees. Hij is zaakvoerder van 4Growth, een management consulting bedrijf dat focust op het realiseren van groei op basis van business -, marketing- en communicatiestrategie. Geert startte zijn carrière in marketingmanagement. Nadien werkte hij als account director en strategic planner bij internationale communicatiebureaus zoals Saatchi&Saatchi en BBDO voor hij vice president marketing werd in twee internationale b2b bedrijven. Geert doceert sinds 2004 Branding en business strategie (Vlerick Business School) en Productmanagement, Mini-MBA, CRM en Groeistrategieën bij NCOI Learning. Hij richte in 2004 4Growth op.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect