Werk niet harder maar slimmer

Werk niet harder maar slimmer
Met een paar kleine aanpassingen in onze manier van werken én leven kunnen we een groot verschil maken in hoe energiek we ons voelen. Ontdek de tips.

Nu we met z’n (bijna) allen van thuis werken, is er geen duidelijk onderscheid meer tussen onze werkdag en onze privétijd, en missen we mogelijk structuur in ons leven.

We missen niet alleen structuur, we missen ook connectie. En onze mentale balans is wat zoek. En toch kunnen we met een paar kleine aanpassingen in onze manier van werken én leven een groot verschil maken in hoe energiek we ons voelen.

Ik zet er graag een paar op een rijtje:

Zorg voor focus

Het is niet evident om thuis te werken als ook je partner verplicht thuis werkt én de kids niet naar school kunnen. Probeer daarom duidelijke afspraken te maken. Indien mogelijk kies je een werkplek waar je de deur achter jou kan sluiten en waar je ook een “signaal” kan hangen dat je “niet gestoord wil worden”. Zo vermijd je niet alleen dat je midden in een Zoom of Teams meeting in een vervelende situatie terecht komt, het zal je vooral veel innerlijke rust bezorgen dat je weet even ongestoord en in volle focus te kunnen verder werken. Werken aan de keukentafel is dus niet zo’n goed idee.

Gun jezelf een pauze

Het is wetenschappelijk bewezen dat ons brein zich slechts 58 minuten optimaal kan concentreren en dan nood heeft aan een korte pauze. Gun jouw brein dat en beschouw dit niet als een verlies aan tijd, maar eerder als een winst aan productiviteit nadien. Ga dus even een luchtje scheppen buiten, kom tot rust, stretch of beweeg wat en kom op adem vóór je aan een volgende meeting of opdracht begint. Laat tijdens je pauze je mobiele telefoon gewoon binnen om optimaal te ontspannen.

Zit daar niet te zitten

We zitten veel te veel. En nu we ons niet verplaatsen naar een andere collega of naar de koffiehoek op kantoor, doorbreken we het zitten veel te weinig. Sta minstens ieder uur recht zodat er weer bloed door je ledematen stroomt. Probeer minstens 1 keer in de voormiddag én 1 keer in de namiddag een kwartier rechtstaand te werken. Wat ook zeker helpt om het zitten te doorbreken is je telefoongesprekken al staand, of beter nog, al wandelend te doen.

Zoek elkaar op

Het verplichte thuiswerk heeft ervoor gezorgd dat we onze collega’s en de leuke informele momenten heel hard missen. We missen de gesprekken in de wandelgangen en aan het koffieautomaat. Maar waarom eens niet je volgende meeting al wandelend in het bos op park houden? Veilig én gezond.

Zorg voor elkaar

Informeer hoe het gaat met je collega’s. En stel dan niet de korte, gesloten vraag “Alles goed?” maar toon oprecht interesse en vraag “Hoe gaat het met je?”. Maak bewust tijd voor elkaar. Als je leidinggevende bent, start je de dag met een “check-in” en je meetings start je best door even een rondvraag te doen hoe het met iedereen gaat. Dit kan heel eenvoudig met het “verkeerslicht”, voelen we ons groen/oranje/rood vandaag? Wat je niet vraagt, kan je niet weten. En als je niet weet hoe het met je collega’s gaat, kan je ook niets ondernemen.

Zin in meer?

Ann De Bisschop geeft een praktische sessie "De ‘hybride’ werkplek: harder werken wordt slimmer werken" tijdens de Management Assistant Studiedag. Dit jaar kies je bovendien de leerervaring waar jij je het best bij voelt: klassikaal of via livestream. Ontdek hier het volledige programma.

Avatar foto

Auteur

Ann De Bisschop werkte meer dan 25 jaar in de media en bekleedde meerdere directiefuncties. Ze zette de radiozenders Qmusic en JOE succesvol op de kaart. Daarna is ze zich gaan toeleggen op het welzijn van de medewerkers van Medialaan, onder andere ook als Wellbeing Director voor de hele mediagroep. Ze beseft als geen ander dat het werkklimaat en -ritme in veel bedrijven een hoge tol eist. Volgens Ann kan het anders en beter. “Aftellen naar maandag” heet haar eerste boek, waarin ze zich richt tot de medewerker zélf. Authentiek en hands-on, kiest Ann in haar keynotes voor een mix van concrete tips & tricks voor een beter evenwicht en strategische tips voor betere afspraken in het bedrijf. Omdat het welzijn van de medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid is van én de medewerker, én de leidinggevende én de organisatie, besloot ze een tweede boek te schrijven, gericht aan de managers: Wellbeing=Winst

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect