
De nieuwe Wet Private Opsporing: wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Sinds 16 december 2024 is de nieuwe Wet Private Opsporing (WPO) van kracht. Deze vervangt de verouderde privé-detectivewet uit 1991 en brengt ingrijpende veranderingen met zich mee. Wat houdt deze wet precies in? En wat betekent dit voor jouw bedrijf? We zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.
Verruimd toepassingsgebied: wie valt er onder de nieuwe WPO?
De nieuwe wet heeft een veel breder toepassingsgebied dan voorheen. Ze geldt nu voor:
- Iedereen die voor een ander personen onderzoekt in verband met bepaalde feiten om belangen in een conflict te behartigen.
- Fraude-auditoren, die voorheen buiten de wetgeving vielen omdat ze binnen het bedrijf (‘intra-muros’) werkten.
- Leden van een personeelsdienst die onderzoek doen naar collega’s bij incidenten op de werkvloer. Zij hoeven geen identificatiekaart te hebben, maar moeten wel de andere bepalingen van de wet naleven.
- Leidinggevenden van interne onderzoeksdiensten, bijvoorbeeld binnen verzekeringsmaatschappijen, grootwarenhuizen of bedrijven met een eigen afdeling voor fraude-onderzoek.
Wie valt niet onder de WPO?
Sommige beroepen en activiteiten zijn uitdrukkelijk uitgesloten van de wet:
- De beroepsactiviteiten van notarissen, advocaten, gerechtsdeurwaarders, journalisten en bedrijfsrevisoren
- Compliance-activiteiten van banken (anti-witwaswetgeving)
- Activiteiten gericht op cyberveiligheidsincidenten
- Procesaudits door interne auditoren (zonder persoonsonderzoek)
- Onderzoeken door preventieadviseurs in het kader van de welzijnswet
- Werkzaamheden van de meldbeheerder onder de klokkenluiderswet
Belangrijke wijzigingen: vergunning en identificatiekaart
Een belangrijke verandering is het onderscheid tussen de identificatiekaart en de vergunning:
- Elke privaat onderzoeker moet een identificatiekaart hebben
- Niet de individuele onderzoeker maar de werkgever moet een vergunning aanvragen
- Alle interne diensten of ondernemingen die privé-onderzoekers tewerkstellen, moeten vergund zijn
- Er moet een leidinggevende worden aangesteld die vertrouwd is met de toepassing van de wet
Wat als je een privaat onderzoek wilt laten uitvoeren?
Als jij als bedrijf een opdracht voor privaat onderzoek wilt uitbesteden, moet je rekening houden met deze wettelijke vereisten:
- Je moet een beroep doen op een vergunde partij of je personeelsdienst die de WPO-regels volgt
- Je moet binnen twee jaar na inwerkingtreding van de wet een intern onderzoeksreglement opstellen
- Je bent verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die je aan de onderzoeker verstrekt
- De onderzoeker moet de opdracht weigeren als je geen gerechtvaardigd belang hebt bij de resultaten
- Informatie uit het onderzoeksrapport mag alleen aan derden worden verstrekt als dat strikt noodzakelijk is (geheimhoudingsplicht)
- Binnen 30 dagen na ontvangst van het rapport moet je de onderzoeker laten weten wat je ermee gaat doen:
– Als je het rapport niet gebruikt, moet je het onmiddellijk vernietigen
– Als je het rapport wel gebruikt, moet de onderzoeker de betrokkenen informeren over hun GDPR-rechten - Je blijft verwerkingsverantwoordelijke voor de verdere verwerking van persoonsgegevens uit het rapport
- De onderzoeker heeft een meldplicht naar het Openbaar Ministerie voor misdaden of wanbedrijven
- Je mag het rapport niet langer bewaren dan strikt noodzakelijk
Privaat onderzoek na een klokkenluidermelding
Een interessante vraag is hoe de klokkenluiderswet (in werking sinds februari 2023) zich verhoudt tot de nieuwe WPO. In principe valt de persoon die klokkenluidersmeldingen onderzoekt niet onder de WPO, omdat deze persoon handelt in opdracht van de wetgever en niet van de werkgever.
Deze redenering geldt echter voornamelijk wanneer jouw meldkanaal een beperkt toepassingsgebied heeft (het wettelijke minimum). Als je echter hebt gekozen voor een uitgebreid toepassingsgebied waarbij ook interne fraude of schendingen van gedragscodes kunnen worden gemeld, is de WPO mogelijk wél van toepassing wanneer het onderzoek betrekking heeft op individuele werknemers.
De ideale organisatie voor onderzoek van meldingen
Volgens de ISO-norm 37002 voor Whistleblowing Management is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen:
1. De meldbeheerder die het vooronderzoek doet:
- Ontvankelijkheidstoets
- Beoordeling van de ernst
- Evaluatie van de noodzaak van verder onderzoek
- Advies voor afhandeling
2. De onderzoeker die het grondige onderzoek uitvoert:
- Feitelijk onderzoek conform de WPO
- Opstellen van een onderzoeksrapport
Deze rolverdeling is cruciaal om de objectiviteit van het onderzoek te waarborgen, vooral wanneer de melding betrekking heeft op wangedrag van werknemers.
Bron: i-Force
Wil je meer weten over de WPO?
Wil je meer inzicht krijgen in de nieuwe Wet Private Opsporing en de impact ervan op jouw bedrijf? NCOI Learning biedt verschillende opleidingen om jou hierbij te helpen:
- Fraudeonderzoek binnen de grenzen van de nieuwe Wet Private Opsporing – Deze opleiding geeft je praktische handvatten voor het uitvoeren van fraude-onderzoek binnen het wettelijk kader.
- Webinar: De nieuwe Wet op de Private Opsporing – In deze webinar krijg je een compact overzicht van de belangrijkste wijzigingen en de gevolgen voor jouw organisatie.
Zorg dat je goed voorbereid bent en voorkom mogelijke juridische risico’s door je tijdig te informeren over deze belangrijke wetswijziging!