5 tips om met meer succes te rekruteren

HR, learning & development

Het allerbelangrijkste voor een hr-professional is het aantrekken van het juiste talent. Jammer genoeg bezwijkt dit aspect vaak onder de druk van administratieve taken. Om de beste professionals te rekruteren moet je definiëren welke competenties onontbeerlijk zijn binnen je organisatie. Alleen zo zal je de juiste mensen kunnen aantrekken om te blijven opboksen tegen de concurrentie. Om dit te realiseren zullen hr-professionals een heel nieuwe aanpak moeten bewerkstelligen. Met deze 5 tips zetten we je alvast op de goede weg.

1. Hr als strategische partner

De rol van hr zou voor 80% strategische ondersteuning moeten zijn, en slechts voor 20% uitvoerend. Om mee te denken en te plannen in de strategie van je organisatie moet je eerst en vooral deze strategie volledig doorgronden, om dit dan om te zetten in een actieplan voor hr. Herdefinieer je rol door het ‘mensen’-stukje van de puzzel op jou te nemen. Trek voldoende tijd uit om in overleg met het management tot een goede verdeling van de taken te komen.

2. Lijst de gewenste competenties op

Ontwikkel een specifieke aanwervingsstrategie waarin je de focus legt op de nieuwe vaardigheden die je organisatie zal nodig hebben in de toekomst. Reden te meer dus om betrokken te worden bij het uitdenken van de toekomstplannen. Deze nieuwe aanwervingsstrategie wordt de basis van je activiteit, en is dus belangrijker dan de administratieve taken, ook al horen deze bij hr. Stel een actieplan op zodra de strategie is bepaald, waarin je vastlegt hoe je nieuw talent gaat aanwerven en hoe je reeds aanwezig talent verder kunt ontwikkelen. Bepaal welke mijlpalen je met je team wilt bereiken en zorg voor verantwoording. Alleen zo zal je de vooropgestelde doelen ook effectief behalen. In de praktijk komt het erop aan om te bepalen welke individuen je wilt aanwerven en welke medewerkers de competenties hebben om ook in andere afdelingen goed te functioneren. Ook op moeilijke vlakken zal je knopen moeten doorhakken, bijvoorbeeld over medewerkers wiens vaardigheden niet langer relevant zijn.

3. Win de steun van business leaders

Het is van belang dat de collega’s die verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van de strategie naar de markt de ‘mensen’-strategie begrijpen en goedkeuren. Zij zijn het namelijk die nood zullen hebben aan nieuwe teamleden, en dus rechtstreeks van hr afhankelijk zijn. Hierbij gaat het dus om de business leaders. Zij, en niet het executive management, zullen de meeste invloed ondervinden van de hr-afdeling. Net daarom is het van belang dat zij je strategie steunen.

4. Duik in de talent communities

Zodra je weet naar welke vaardigheden je op zoek bent, is het tijd om contact te zoeken met deze doelgroep. Er bestaan vast wel online communities waar mensen hun ervaringen delen, mekaar helpen met problemen, of simpelweg nieuwe ontwikkelingen opvolgen. Zorg dat je deel gaat uitmaken van deze communities en probeer zo contact te leggen met beloftevolle individuen. Zo bouw je alvast een netwerk op voor als het geschikte moment zich voordoet om iemand aan te nemen. Het hoofddoel: bouw je merk op tot de meest gewenste werkplek voor mensen die over de juiste skills beschikken.

5. Meet je hr-prestaties

De juiste mensen aanwerven is het allerbelangrijkste voor de strategie van je organisatie, dus dit element zou dan ook het hardst moeten doorwegen bij het beoordelen van prestaties. Zorg voor een systeem dat dit opvolgt en beloont. In een intern rapport kun je bijhouden hoe je hr-team bijdraagt aan strategische initiatieven. Hr draait dus niet zozeer om management van de dagdagelijkse zaken, wel om het binnenhalen van medewerkers met de vaardigheden die passen binnen de toekomstplannen van je organisatie.

Bron: gethppy.com

if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {}; window.strchfSettings.stats = {url: “https://kluweropleidingen.storychief.io/5-tips-succesvol-rekruteren?id=1748723272&type=2”,title: “5 tips om met meer succes te rekruteren”,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”}; (function(d, s, id) { var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”; js.async = true; sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs); }(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))

zin in meer?

Wil jij je alvast klaarstomen om de beste kandidaat aan te nemen? Dan is de opleiding Interviewtechnieken bij werving en selectie jou op het lijf geschreven. Wil je op andere vlakken je kennis bijschaven als hr-professional? In ons opleidingenaanbod Werving, selectie en staffing vind je zeker iets dat bij je past.

Relevante opleidingen

Hr Business Partner: masterclass

Tijdens de praktijkgerichte opleiding 'Hr Business Partner: masterclass' groei je uit tot een cruciale beleidsmaker in je onderneming. Je verwerft een lange lijst kerncompetenties uit het model van Ulrich, tijdens intensieve trainingsdagen en onder het oog van ervaren topcoaches. Na 6 dagen mag je jezelf hr business partner noemen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Hr Business Partner: masterclass"

De L&D manager: basisopleiding

Zoek je een betrouwbaar kompas voor je loopbaan als allround vormingsverantwoordelijke? Tijdens de 4-daagse 'De L&D manager: basisopleiding' leren ervaren managers in het VTO-vak je een professioneel plan voor je opleidingsmanagement uitwerken en concreet realiseren. Geschikt voor wie opleidingsverantwoordelijke is of wie die jobambitie koestert.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "De L&D manager: basisopleiding"