7 boeken voor een ambitieuze productmanager

Sales, marketing & communicatie

Als productmanager weet je het al: je combineert technische ontwikkeling met strategie en marketing. Het lijstje skills die je daarvoor nodig hebt lijkt eindeloos. Stakeholdermanagement, marktkennis, commercieel inzicht, budgetbeheer, projectmanagement, doelgroepstrategie… Daarom helpen onze docenten je op weg met deze basisleeslijst.

1. Start with why, Simon Sinek

Misschien heb je al wel van Sinek’s The Golden Circle gehoord. Deze methodiek kan je prima toepassen op productontwikkeling. Daarin staat de vraag ‘waarom?’ centraal, met daarrond de manier waarop in het ‘hoe?’. Het resultaat is de buitenste cirkel met het ‘wat?’. Zijn uitgangspunt? Het maakt niet uit wat je doet, wel waarom je het doet. Met andere woorden: ‘start with why’ als je anderen wil inspireren.

2. Value Proposition Design, Alexander Osterwalder

In dit boek legt de auteur je haarfijn uit hoe zijn business model, het Value Proposition Canvas, werkt. De meerwaarde voor jou als productmanager? Dit boek helpt je je focus te verleggen van het product naar de toegevoegde waarde voor de klant. Je hoeft niet langer met buikgevoel of intuïtie aan de slag, maar leert producten of diensten ontwerpen, testen, creëren en managen die klanten echt willen.

3. Ontwerp betere business, Patrick van der Pijl

Tijden veranderen. Een businessmodel gaat niet langer jarenlang mee. De behoeften van je klanten veranderen voortdurend, net als de concurrentie. Om met deze onvoorspelbare realiteit om te gaan, denk je best als een ontwerper. Dit boek rijkt je de tools aan die je nodig hebt om de strategie achter hedendaagse producten te bedenken.

4. The Professional Product Owner, Don McGreal & Ralph Jocham

Ook deze auteurs hebben het goed begrepen: de waarde voor je klanten van een product of dienst is je vertrekpunt. Ze leggen tot in de puntjes uit hoe je waarde vindt, hoe je waarde meet en hoe je waarde maximaliseert. Ook projectmanagement komt hier aan bod, onder andere hoe je agile werken en scrums kan inzetten in productmanagement.

5. Invloed: de 7 geheimen van het overtuigen, Robert Cialdini

Waarom zeggen mensen ja? Dankzij dit boek verkrijg je heel wat inzichten die je in je werksituatie kan toepassen. Je leert anderen overtuigen en, even belangrijk, jezelf verdedigen tegen de invloedspogingen van anderen. De principes van invloed zijn namelijk universeel. Er zit wetenschap achter, die je aan de hand van praktijkvoorbeelden uitgelegd krijgt.

6. Made to stick, Chip Heath & Dan Heath

Heb je jezelf al eens afgevraagd waarom fake news de wereld verovert terwijl de waarheid onopgemerkt blijft? Deze auteurs kennen het antwoord. Een ingewikkeld verhaal onthou je bijvoorbeeld makkelijker dan ingewikkelde feiten. Hoe je brein informatie opslaat is een vak apart. In dit boek lees je over de invloed van je geheugen en nieuwsgierigheid en hoe je daarop kan inspelen om je doelen te bereiken.

7. Creativiteit Hoe? Zo!, Igor Byttebier

Iedereen beschikt over creativiteit, maar niet iedereen weet dat even goed te benutten. Dit boek biedt efficiënte methodes aan om beter gebruik te maken van je eigen creativiteit en die van je organisatie. Aan de hand van inzicht, gevoel en inspiratie leer je een creatief proces ontwikkelen dat je ook in groep kan inzetten.

Zin in meer?

Wil je een meer praktische benadering van product management? Dan is de opleiding ‘Productmanagement van a tot z‘ gemaakt voor jou!

Relevante opleidingen

Productmanagement: Opleiding

Goed productmanagement vraagt om een overkoepelende en holistische blik op je portfolio. Deze 6-daagse opleiding 'Productmanagement' toont je het allround pakket van wat goed productmanagement inhoudt en welke 'capabilities' een succesvolle productmanager zich eigen moet maken qua vakkennis, tools, technieken en vaardigheden.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Productmanagement: Opleiding"

Opleiding : Business Development Manager

De opleiding 'NEW Business development' belicht hoe je lange termijn opportuniteiten identificeert, analyseert en realiseert en duurzame strategieën implementeert om je bedrijf te laten groeien. Het 3-daagse traject, met theorie en hands-on oefeningen, helpt je om je business development skills aan te scherpen en succesvol te implementeren.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Business Development Manager"