“Communicatie gaat over het vuur doorgeven, niet over de winst van morgen”

Sales, marketing & communicatie

Communicatie-expert & VRT-woordvoerder Bob Vermeir over goede bedrijfscommunicatie

Communicatietrends volgen elkaar steeds sneller op. Maar wat blijft voor jou de basis van goede bedrijfscommunicatie?

Wat essentieel blijft, is dat je helder en transparant moet communiceren. Dat klinkt als een boutade maar dat blijft na al die jaren nog steeds overeind. Het is moeilijk om iets op een makkelijke manier uit te leggen. Je hoeft daarom je boodschap niet te verkleuteren maar je moet wel spreken op een manier die iedereen begrijpt, niet alleen in jargon. Houd rekening met de voorkennis van jouw publiek, die is vaak beperkt.

Zelf heb je ook al heel wat crisiscommunicatie moeten doen, van de affaire Bart De Pauw tot de problemen aan de top van de VRT. Hoe houd je op zo’n momenten het hoofd koel?

Dat is zeer moeilijk maar het is iets wat je leert door het te doen. Als ik naar Nederlandse correspondenten luister, dan vind ik dat die dingen heel helder kunnen uitleggen zonder te verzanden in details. Op die manier houd je je zenuwen ook onder controle omdat je je niet vastrijdt in cijfers, namen of data. Dat is eigenlijk ballast. Vertel het gewoon, houd het eenvoudig.

“Het is moeilijk om iets op een makkelijke manier uit te leggen, maar houd het eenvoudig.”
Bob Vermeir

Tijdens de opleiding ‘Mediatraining’ geef je ook cameratraining. Een interview voor de camera: is dat vooral een kwestie van talent of een grondige voorbereiding?

Het is vooral een kwestie van oefening. Uiteraard moet je een stukje talent hebben om extravert te zijn en een boodschap te willen brengen. Het helpt ook om geen schrik te hebben van die camera voor je neus. Maar het is ook iets wat je kan leren. Het belangrijkste is training. En dat is vaak het probleem bij woordvoerders van bedrijven. Ze proberen zo weinig mogelijk het woord te nemen omdat ze weten dat ze kritiek kunnen vangen. Maar het is maar door te oefenen dat je crisissituaties kan opvangen.

‘Slimme communicatieverantwoordelijken surfen mee op de golven van de actualiteit’, schrijf je in een blogpost voor NCOI Learning. Doorprikken klanten dit niet wanneer dit niet oprecht zou zijn?

Elke organisatie heeft een maatschappelijke relevantie en een boodschap en je moet in de gaten houden op welk moment je die kan uitdragen. Het is een kwestie van heel snel reageren. Behalve acute gebeurtenissen zoals branden of ongevallen, kan je de actualiteit grotendeels voorspellen. Zo weet je dat het in november over afscheid nemen zal gaan of dat de weken voor een klimaatconferentie het thema milieu hoog op de agenda staat

De basis is transparant en helder communiceren. Als je als bedrijf niet oprecht bent, hebben klanten dit meteen door. Het begint met een geloofwaardige maatschappelijke missie als bedrijf. Met window dressing, “greenwashing” of een verborgen agenda kom je niet zomaar weg. Door sociale media en de toegankelijkheid van het internet, worden mensen overspoeld door zoveel boodschappen, reclame en fake news dat ze nood hebben aan een oriëntatiepunt. Traditionele waarden als geloofwaardigheid en authenticiteit worden dus weer belangrijk. Ben jij geloofwaardig als bedrijf? Kan ik jouw product geloven? Als jouw engagement oprecht is, dan kan je dat ook transparant communiceren.

“Een woordvoerder van vlees en bloed is nog altijd geloofwaardiger dan een zin op papier”
Bob Vermeir

Digitale communicatie is niet meer weg te denken en er komen steeds meer nieuwe mogelijkheden bij. Hoe weeg je af of een sociaal medium bij jouw bedrijf past?

Door de techniek te gebruiken van het sociale medium. Het baat niets om een advertentie in een krant te kopen en diezelfde advertentie op Facebook te plaatsen. Je moet de wetmatigheden van het medium gebruiken. En die zijn anders voor Facebook dan voor Instagram of TikTok. Veel bedrijven willen wel aanwezig zijn op sociale media maar willen niet investeren in het leren werken met een medium dus kopiëren ze gewoon de inhoud. Zo werkt het natuurlijk niet. Je moet vooral zoeken waar jouw doelgroep zit, dat is niet anders dan hoe het vroeger gebeurde. Sociale media zijn heel toegankelijk en het belang ervan blijft toenemen. Maar wat ook interessant wordt, zijn live evenementen. Doordat we allemaal zijn beginnen telewerken en digitaal vergaderen, waarderen we des te meer fysieke contacten. Een woordvoerder van vlees en bloed is nog altijd geloofwaardiger dan een zin op papier.

Wat blijft jou boeien aan het communicatievak?

Dat het elke dag anders is. Ik zou eigenlijk niet meer weten wat ik vorige week allemaal heb gedaan en ook mijn agenda voor volgende week zal er anders uitzien dan die nu gepland is. Communicatie gaat voor een groot deel over menselijk gedrag en onderlinge interactie. Hoe kan ik een boodschap overbrengen, hoe kan ik mensen aansteken en het vuur doorgeven? Het gaat niet over het stimuleren van de omzet van morgen. Als dat de insteek is, geraak je niet ver.

“Het gaat niet over het stimuleren van de omzet van morgen. Als dat de insteek is, geraak je niet ver.”
Bob Vermeir

Nood aan nog meer tips & tricks om de pers te woord te staan?

Schrijf je in voor onze opleiding Mediatraining. Onze docent Bob Vermeir leert jou in één dag hoe je omgaat met de pers: van persberichten tot echte interviews, van klassieke tot sociale media.

Biografie

Bob Vermeir werkt al 20 jaar bij de VRT, eerst als journalist en eindredacteur bij de Nieuwsdienst, later als programmamanager voor Canvas, als projectmanager voor de Directie Televisie en als eindredacteur bij de Nieuwsdienst voor het programma De Ochtend op Radio1. Hij is nu Manager communicatie en corporate woordvoerder van de VRT. Hij geeft geregeld lezingen en opleidingen over persrelaties en (crisis)communicatie.

Relevante opleidingen

Opleiding Communicatiemanagement

Met de opleiding 'Communicatiemanagement van A tot Z' groei je als communicatieprofessional: je doorloopt alle aspecten van de multichannel communicatie, je werkt aan je communicatieplan mét begeleiding van de coaches en bouwt een netwerk uit van collega's in communicatie. Je persoonlijke certificaat vormt de perfecte afsluiter van de opleiding.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding Communicatiemanagement"

Opleiding : Key Account Manager

Goed uitgebouwd key account management vraagt specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardige sparringpartner op te treden voor je 'dedicated' klanten, is er deze 3-daagse opleiding 'Key Account Management'. Je leert een strategisch partnership uit te bouwen met je voornaamste klanten en op een strategisch niveau te denken en handelen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Key Account Manager"