Door trends te analyseren leer je beter innoveren!
Een lezing bijwonen van een trendwatcher is boeiend en interessant. Maar het wordt nog spannender door zelf de trends in je business te ontdekken en er vooral op in te spelen. Een neus krijgen voor trends, kan je leren, zegt trendwatcher Bert Van Thilborgh. Hiervoor ontwikkelde hij onder meer de trendpiramide en de trendkwadrant-methode. Bert gebruikt deze methodiek bij bedrijven en begeleidt hen bij de implementatie van hun innovaties en dat zowel op operationeel als op strategisch niveau.
Het referentiekader van trendwatching bestaat erin om veranderingsprocessen van waarden, normen en behoeften van consumensen op te sporen. Bert Van Thilborgh gebruikt bewust en met opzet de term consumensen, we zijn namelijk niet enkel en alleen consumenten, we zijn ook mensen met emotionele behoeftes en nood aan sociaal contact.
Dankzij trendtechnieken komen bedrijven tot innovaties, beter beleid, betere structuren en doeltreffende communicatie
Bert Van Thilborgh
Veranderingsprocessen vormen de contextuele omgeving waarin we als mensen opereren en deze worden gestuwd door drijvende krachten op ecologisch, politiek, sociaal-economisch, technologisch vlak. Daar kunnen we zelf weinig aan doen, ze vormen ons Umfelt. We maken het mee en leven als het ware in deze specifieke context. Anderzijds zijn we als samenleving voortdurend in evolutie.
Evolutie betekent verandering. Verandering is er altijd geweest, we hebben verandering nodig, die houdt ons alert en actief. We weten dat het merendeel van de mensen weigerachtig staat tegenover verandering, omdat die ons stress bezorgt en ons uit onze comfortzone haalt. Maar we hebben als mens ook een streefdoel en dat is in sé niets anders dan onze levenskwaliteit verhogen. Zaken die ons leven makkelijker, waardevoller en aangenamer maken, verwelkomen we met open armen. Innovaties zorgen voor die verhoogde levenskwaliteit en hierbinnen spelen trends dus een zeer belangrijke rol.
Binnen dit referentiekader van verandering met als uitgangspunt om op termijn onze levenskwaliteit te verbeteren, leert trendwatcher Bert Van Thilborgh je hoe je trends moet indelen.
Een trendpiramide met 3 trendlagen
Om inzicht te krijgen in heersende en toekomstige trends hanteert Bert de trendpiramide, die drie lagen heeft. Bert: “De meeste mensen zijn zich goed bewust van de onderste laag, deze van de megatrends: die vormen de brede basis van de trendpiramide. Het zijn de maatschappelijke trends die bepalen in wat voor een wereld wij leven. Denk bv. aan de vergrijzing, de klimaatopwarming of individualisering. Daarnaast zijn professionals ook meestal zeer goed op de hoogte van wat er in hun specifieke markt, sector of industrie leeft en gebeurt. Zoals de groeiende vraag naar gezonde en natuurlijke producten in de cosmetica of een toenemende belangstelling voor alcoholvrij bier bij consumenten. Dat zijn de micro- of markttrends die zich helemaal in de top van de piramide bevinden.
Focus op de middelste laag: consumensentrends
Het probleem bevindt zich net in die tussenlaag, die niet wordt begrepen of verkeerd wordt geïnterpreteerd. Deze laag verdient meer aandacht als we een beter inzicht willen krijgen in het toepassen van trends richting innovaties. In die tussenlaag bevinden zich de macro- of consumensentrends. Zij laten zien hoe consumensen zich gedragen. Heel interessant, want dit gedrag is een uiting van hun waarden, normen, wensen, verlangens en behoeften. Dit gedrag beter leren kennen, loont om je business beter te ontwikkelen en constant te vernieuwen.
Hier haal je dus net de grote winst voor jouw organisatie.
Het trendkwadrant met als kernbasis: Trendanalyse en trendimplementatie
Bij de trendanalyse ga je op zoek naar antwoorden op de kernvraag: wat zijn de behoeften van consumensen? Dus dat betekent dat Bert jou de bronnen aanreikt om zelf op trendonderzoek te gaan.
Bij trendlezingen word je als het ware bedolven onder een lawine van trendbegrippen met spraakmakende voorbeelden. Bert vergelijkt het vaak met een copieus diner in een restaurant. Je hebt zoveel gegeten, het was lekker, maar wat heb je er achteraf aan. Is je gedrag beïnvloedt? Weet je zelf waar je moet beginnen als je verandering in beweging wil zetten of wil innoveren? Het antwoord is meestal negatief. De reden is duidelijk. Je hebt wat inspiratie gevonden, maar je hebt geen methodieken, tools en structuur meegekregen om zelf trends te spotten, analyseren en ze te implementeren om als organisatie beter, sterker en performanter te worden.
Bert Van Thilborgh gooit het over een andere boeg en laat je zelf aan de slag gaan met trends. Laten we de parallel met ons diner in het restaurant trekken. Velen van ons zijn hobbykoks en nemen je graag mee in hun open keuken. Ook Bert doet dit. Hij reikt je het kookboek aan, de potten en pannen én de juiste ingrediënten om zelf aan de slag te gaan. Zo heb je de tools in handen om een zeer goed menu samen te stellen, dat bovendien lekker is en waarover nog lang zal worden nagepraat. Zo moet je ook de cursus Trendwatching: Analyse en implementatie beschouwen.
Zowel operationeel als strategisch nuttig
Dat deze methodieken werken bewijst Bert dagelijks. Bij trendimplementaties begeleidt Bert zijn klanten en maakt hij naast de trendpiramide onder andere ook nog gebruik van de trendradar, het trendcanvas en het trendkwadrant. Die technieken werken zowel voor kleine als grote merken of organisaties.
Van nationale en internationale merken tot een artisanale bakkerij of een klein hotel in Mechelen, Bert helpt grote en kleine bedrijven om on trend te zijn. Bert: “Zo was er een internationaal bedrijf van voedingssupplementen. Hun producten zijn on trend: natuurlijk en met veel aandacht voor duurzaamheid in alle facetten. Door het trendonderzoek ontdekten we dat het schoentje wrong in hun verkoopstrategie. Trendsessies en inspiratiemomenten leverden nieuwe inzichten op en door gebruik te maken van de trendimplementatiemethodieken werd een totaal nieuw en innovatief retailconcept ontwikkeld dat eind 2021 en in 2022 zal worden uitgerold.”
Bedrijven komen dankzij de trendtechnieken tot innovaties en vernieuwing, beter beleid, betere structuren en doeltreffende communicatie. Deze inzichten verspreiden zich zowel over de operationele als de strategische niveaus op de lange termijn. Operationeel gezien kan je immers je kennis over trends gebruiken om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en richting te geven aan je marketingcampagne. Ideaal dus voor marketing- en communicatie-experten, product managers, innovatiespecialisten en new business developers.
Op strategisch niveau geeft trendkennis een leidraad voor de dagelijkse leiding aan CEO’s, HR-managers, merkstrategen en financieel experten. Een trapje hoger kan het zorgen voor een totaal nieuwe visie, die een plaats krijgt in de bedrijfsstrategie. Trendwatching is dus ook onontbeerlijk voor directie en bestuursleden binnen organisaties.
Continu oog hebben voor trends
Ideaal gezien is trendwatchen binnen bedrijven een constante. Je houdt best altijd je vinger aan de pols om nieuwe en bestaande trends te zien en ze te begrijpen, om daar steeds op te kunnen anticiperen. Dat impliceert dat je er tijd voor maakt. Innovaties volgen steeds korter op elkaar en er zijn zoals altijd veel kapers op de kust, die erin slagen om trends in te zetten in spraakmakende innovaties. Sommige bedrijven falen omdat ze te veel in hun eigen markt blijven of slaafs hun concurrenten volgen. Dat kan een tijd goed gaan in een groeiende markt. Als de markt stagneert en sputtert, dien je uit een ander vaatje te tappen. Daarvoor is een mindset nodig om blijvend met trends bezig te zijn.
Corona, de disruptieve context waarin trends versnellen
Bert: “Neem nu corona: een echte versneller van verandering. Laten we het voorbeeld nemen van het onderwijs. Als je 2 jaar teruggevraagd zou hebben of leerkrachten gewonnen waren om online les te geven, dan zou het merendeel daar lauw op gereageerd hebben. Door de coronapandemie en de tijdelijke sluiting van scholen, was het plots een noodzaak om die omschakeling te maken. Wat ondenkbaar is, werd plots gerealiseerd om amper enkele weken tijd. De covid context heeft hier dus heel snel verandering in gebracht en dit door een versnelde verandering, die we ook vaak aanduiden als een disruptieve verandering.
Een pandemie zoals Covid-19 zorgde net als een revolutie of een oorlog in het politiek-maatschappelijke voor disruptie. Covid-19 heeft zelfs ons gedrag aangepast. We geven elkaar geen hand meer, dat is een behavioral trend die nog lang zal duren. Er is zelfs nieuwe taal ontstaan. Woorden zoals knuffelcontact, covididioot, sneltest en mondmasker zijn daar uitingen van.”
if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};window.strchfSettings.stats = {url: “https://ncoi-learning.storychief.io/nl/door-trends-te-analyseren-leer-je-beter-innoveren?id=624236452&type=2”,title: “Door trends te analyseren leer je beter innoveren!”,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”};(function(d, s, id) {var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}js = d.createElement(s); js.id = id;js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”;js.async = true;sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);}(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))
Zin in meer?
Kan je niet wachten om de toolbox voor trendwatching te ontdekken en toe te passen in jouw bedrijf? Deze hands on opleiding koppelt theorie aan praktische interactieve oefeningen, elk goed voor 50%.
Biografie
Bert Van Thilborgh is CEO van FutureProved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- communicatiespecialist en is gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij ontwikkelde trendrapporten en gebruikte zijn trendmethodieken voor o.a. Barry Callebaut, Proximus, SBS, Telenet, Sodastream, Loën Laboratories, Puratos, etc…