Employer branding: jouw geheime wapen in de war for talent
Het aantal openstaande vacatures bereikte afgelopen jaren recordhoogtes. De concurrentie is dan ook moordend. De verklaring? In bijna alle sectoren is er gewoon een tekort aan het juiste talent. Om in dit milieu te zegevieren, innoveer je als hr-professional best de aanwervingstechnieken, net als je eigen rol binnen het bedrijf. Maar wat houdt die innovatie concreet in? En hoe begin je eraan?
Employer branding als rode draad
Je hebt ongetwijfeld al kennis van wat employer branding precies betekent. Maar kan je ook met zekerheid zeggen dat je weet wat een goede employer branding vereist? Dit is lang niet meer hetzelfde als pakweg een decennium geleden. Naast de toegenomen talentschaarste zijn ook de wensen van de werknemer sterk veranderd. Met andere woorden, de employee journey is geëvolueerd. Om het juiste talent aan te trekken, moet je de juiste stappen volgen.
In 4 stappen naar een goede employer branding
1. Maak een plan en vertrouw op data
Je hebt vandaag een uitgebreid plan van aanpak nodig alvorens je begint met rekruteren. Dat kunje niet langer zonder samen te werken met andere afdelingen. Bij welke afdeling in je bedrijf ga je aankloppen? Hoe bekom je de nodige data? Een goed begrip van de recruitment funnel is essentieel.
2. Pas je aanbod aan op je ideale kandidaat
Wie zijn de ideale kandidaten die je wenst te bereiken? Wat is voor hen waardevol? Waar zoeken zij naar? Hoe stem je jouw aanbod af op deze profielen? Zonder antwoorden op deze vragen kan je geen vacatures beginnen uitschrijven.
3. Voorzie relevante content
Met je candidate journey als referentiekader kan je nu heel gericht content gaan aanbieden aan potentiële kandidaten. Maar hoe ziet wervende content eruit? Wat is relevant en wat niet? En waar plaats je die content zodat het je employer brand optimaliseert?
4. Ga voorbij aan de sollicitatie
Een eerste indruk geldt niet enkel voor de sollicitant. Als recruiter moet je ook de job verkopen. En ook tijdens het selectieproces heb je een reputatie om in stand te houden. Ken je de selectietrends die daar het best bij helpen? En wat doe je nadat je jouw selectie hebt gemaakt? Wat is jouw onboardingplan?
Wat als je de ideale kandidaat gevonden hebt?
Komt de eerste werkdag van een nieuwe collega eraan? Ook dan wil je een goede indruk maken. Dat kan door aandacht te besteden aan de employee journey. Als je de employer branding en de aanwervingsprocedure achter de rug hebt, is het tijd om verder te kijken dan alleen de eerste werkdag.
Internal engagement is de derde fase. Een nieuwe medewerker goed begeleiden is daar cruciaal. Je wint engagement door duidelijk te communiceren over nieuwe ontwikkelingen en door open te staan voor zijn of haar mening. Als medewerkers hun eigen bijdrage kunnen leveren, gaat het verhaal van de organisatie voor hen leven.
Tot slot is ook external engagement een belangrijke stap. Als een medewerker kiest om een nieuwe uitdaging aan te gaan buiten het bedrijf, ga je best op goede voet uit elkaar. Wie weet hou je er een ambassadeur voor je employer branding aan over. Bovendien is een exitgesprek de uitgelezen kans om feedback en tips te verzamelen. Wat was goed en wat kan beter? Dat is waardevolle informatie om de employee journey nóg beter uit te werken.
Bron: hrpraktijk.nl
Zin in meer?
Als je snakt naar meer concreet advies om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden, dan hebben wij de oplossing voor jou. In onze 2-daagse masterclass Employer Branding werken we samen met jou aan je optimale employee journey. Na deze opleiding heb je alle tools in handen om van je bedrijf een aantrekkingspool voor het juiste talent te maken.