Haal als communicatieadviseur de strateeg in je naar boven

Sales, marketing & communicatie

Als communicatieadviseur – het woord zegt het zelf – adviseer je collega’s. Als je ook een strategische positie wilt bekleden binnen je organisatie, zal je een krak moeten zijn in communicatie en als adviseur. Deze twee expertises zal je moeten combineren in de steeds complexere context voor organisaties: veranderingen in de samenleving en media, verschillende belangen van stakeholders, de impact van communicatie, noem maar op. Maar hoe kom je op die strategische positie terecht?

Uitdagingen voor een communicatieadviseur

De samenwerking tussen de afdeling communicatie en het management verloopt niet altijd even vlot. Enerzijds vinden communicatiemedewerkers dat ze te weinig als adviseur beschouwd worden en dat ze te weinig informatie krijgen. Ook worden ze vaak pas op het einde van een project betrokken. Anderzijds vindt het management dat het communicatieteam de bedrijfsvoering te weinig snapt, niet proactief is en geen visie uitdraagt. Beter samenwerken en mekaar betrekken bij het maken van toekomstplannen is dus de boodschap. Als communicatieadviseur kan je een schat aan toegevoegde waarde leveren, maar zit je vaak niet in de positie om dat ook effectief te doen.

Ontwikkelingen binnen het vakgebied

De vragen van het management worden steeds strategischer. Als communicatieadviseur moet je dus kunnen meedenken binnen de visie en waarden van je bedrijf. Bovendien wordt steeds meer content geproduceerd door diverse medewerkers die niet tot het communicatieteam behoren. Jouw rol wordt dan die van coach en regisseur om deze collega’s te ondersteunen. Tot slot kunnen nieuwe ontwikkelingen zoals gedragswetenschap, nudging, inzicht in data en meetbaarheid meerwaarde leveren op vlak van communicatie.

Hoe kom je op die strategische positie terecht?

Door te beginnen met inzicht in je eigen positie en context. Kijk bijvoorbeeld eens welke adviesrollen je opneemt. Is dat supporter, begeleider, specialist of regisseur? Deze rollen kan je koppelen aan de taken die je met het communicatieteam wilt uitvoeren. Neem ook eens onder de loep waar je staat als adviseur. Dat kan aan de hand van deze 3 vragen: hoe doe je dingen als communicatieadviseur? Wat doe je qua werkzaamheden? En in welke context doe je dit? Kijk vervolgens naar je adviesrol en naar wat er nog misloopt om deze rol goed te kunnen uitvoeren. Heb je genoeg tijd, informatie, beslissingsrecht…? Dankzij dit overzicht kan je verbanden zoeken, oorzaken bestuderen en uiteindelijk oplossingen voorstellen.

Bronnen: de-afdelingcommunicatie.nl, managementimpact.nl

Zin in meer?

Wil je als communicatieadviseur een strategische partner worden van het management en een waardevolle communicatiestrategie uitwerken voor je organisatie? Dit en nog veel meer komt aan bod in de opleiding Strategisch communicatieadviseur.

Relevante opleidingen

Opleiding : Business Development Manager

De opleiding 'NEW Business development' belicht hoe je lange termijn opportuniteiten identificeert, analyseert en realiseert en duurzame strategieën implementeert om je bedrijf te laten groeien. Het 3-daagse traject, met theorie en hands-on oefeningen, helpt je om je business development skills aan te scherpen en succesvol te implementeren.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Business Development Manager"

Opleiding : Key Account Manager

Goed uitgebouwd key account management vraagt specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardige sparringpartner op te treden voor je 'dedicated' klanten, is er deze 3-daagse opleiding 'Key Account Management'. Je leert een strategisch partnership uit te bouwen met je voornaamste klanten en op een strategisch niveau te denken en handelen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Key Account Manager"