Het IC-team maakt jouw organisatie slimmer
De zomeropleidingen van NCOI Learning mogen dan wel voorbij zijn, het Incompany team draait op volle toeren. Ze begeleiden bedrijven met leernoden door opleidingen aan te bieden op maat van hun medewerkers en organisatie. Maak kennis met het volledig team IC-team.
Inhouse opleidingen op maat
Het Incompany team is niet nieuw. Al meer dan twintig jaar ontwikkelt het opleidingen bij klanten. Die leeroplossingen spelen in op de cultuur, de noden en de koers die een organisatie en haar medewerkers varen.
Vandaag is vooral vraag naar interne opleidingen rond leiderschap, professional skills, project management en well-being. Met een expertise in maar liefst 17 vakdomeinen kan het IC-team vlot tegemoet komen aan de huidige en toekomstige noden van bedrijven. Ook de doelgroepen zijn breed, ze bevinden zich op elk niveau van een organisatie.
Sales manager Nanou Pauwels leidt het team, dat verder bestaat uit vijf learning consultants en drie training assistants. “Wij zijn het eerste contact wanneer de klant een opleidingsbehoefte of vraag heeft. Onze job bestaat eruit die vraag zo duidelijk mogelijk te formuleren en vervolgens een trainer te vinden die het best geplaatst is en die een match vormt met de leercultuur van de klant. In cocreatie met de klant en trainer stellen we een programma samen dat gericht is op het behalen van de leerdoelstelling. Zowel qua inhoud, vorm als opvolging.”
Vijf learning consultants
Koen Dierckx , Linda De Wolf, Caroline Savoye, Ilse Schepens en Barbara Verschueren delen dezelfde functie in het team. Als learning consultant dragen ze de volledige verantwoordelijkheid over een klantenportefeuille. Ze verdiepen zich elk in een aantal sectoren en thema’s om de klant optimaal te kunnen servicen.
Niettegenstaande hun eigen focus, werken ze ook samen. Zo illustreert Linda: “Als team streven we ernaar om impact te hebben binnen de opleidingsmarkt. De feedback van onze klanten is daarbij onze leidraad. Zij houden ons scherp. We hebben elk een persoonlijke aanpak en bundelen onze ervaringen om meer inzicht te krijgen als team. Zo werken we vernieuwend. Het is een continu groeitraject.”
“De feedback van onze klanten is onze leidraad”
Linda De Wolf, Learning Consultant Incompany opleidingen bij NCOI Learning
Kiezen voor een inhouse opleiding is kiezen voor maatwerk
Caroline ziet een duidelijke lijn in de keuze van klanten voor inhouse opleidingen. “Alles draait om maatwerk. Door onze jarenlange ervaring weten we snel hoe we onze klant optimaal kunnen helpen. Vaak denken ze te weten welke opleiding ze willen, maar door te bevragen en goed te luisteren komen er soms andere noden aan het licht.”
“Wat ons anders maakt, zijn onze verschillende leerinterventies”, vult Ilse aan. “Zo ontwikkelen we niet alleen volwaardige ontwikkelingstrajecten, maar ook learning & inspiration labs, bite-sized sessions, interactieve webinars, energizers, … Op die manier veranderen we gedrag en mindset op een duurzame en impactvolle manier. Leren is immers een proces. Bovendien geloven we sterk in ervaringsgericht leren, als het ware ‘entert(r)ainen’. De deelnemer beleeft, vergaart inzichten, oefent, reflecteert, discussieert, deelt kennis én krijgt directe feedback.”
Van theorie naar praktijk
Die aanpak werpt zijn vruchten af op de werkvloer. Nanou ziet de opleidingen van haar team resulteren in een vlotte transfer naar de praktijk en een uitstekend ROI. “We werken met voor-en na-trajecten waarbij de n+1 betrokken wordt zodat het geleerde effectief wordt ondersteund en omgezet wordt naar de job.”
Daar ligt ook net de uitdaging volgens haar: “We zoeken steeds naar de juiste leervormen om zo effectief mogelijk te leren met de grootste impact op praktijk. Bovendien geldt ook: ‘Time is money’. In een arbeidsmarkt waar bedrijven moeilijk vacatures invullen en bestaande medewerkers meerdere jobs invullen, is het besef dat levenslang leren absoluut noodzakelijk is, maar de tijd is vaak schaars.”
Trainer uit jouw praktijk
Ook trainers spelen een cruciale rol bij het ontwikkelen van interne opleidingen. “We hebben een netwerk van meer dan vijftig incompany trainers die wekelijks voor ons aan de slag gaan. In functie van de vraag matchen we de juiste trainer met het bedrijf” , licht Koen toe.
“Nieuwe trainers dagen we uit op hun didactische vaardigheden, hun vakkennis en hun visie op hybride leren. Gaandeweg bouw je zo een hecht netwerk op van trainers-experten in tal van vakdomeinen.”
Een job die doet anderen doet groeien
Het IC-team heeft een duidelijke missie: het uitdagen en laten groeien van professionals, teams en hierdoor ook de organisatie. Dat is ook wat elke teamlid aantrekt in de job, zo bevestigt Caroline. “Het is mijn passie om nauw samen te werken met mijn klanten bij het ontwikkelen van op maat gemaakte leer- en ontwikkelingsprogramma’s op basis van hun behoeften en die perfect passen binnen hun bedrijfsstrategie, waarden en culturen. Het geeft enorm veel voldoening om teams hun volledige potentieel te helpen bereiken en tegelijkertijd de vreugde en veerkracht op het werk te helpen vergroten.”
Tot slot, chill stand is geen stilstand want…
“Eerst en vooral staat ons team zelfs in de zomer niet echt op chill stand”, besluit Barbara. “We zijn dan immers volop bezig om de strategische najaarsplannen van onze klanten mee invulling te geven. Dat doen we door nieuwe leertrajecten te ontwikkelen en in te plannen. Veel L&D-professionals grijpen de zomerperiode aan om te bezinnen over waar ze naar toe willen en gaan meteen aan de slag.” Vanuit persoonlijk standpunt sluit Barbara’s interpretatie van de slogan aan bij die van de rest van het team. “Ik bekijk het als een moment om tot nieuwe inzichten te komen. Soms moet je gewoon de tijd en je onderbewuste zijn werk laten doen. Chillen is in die zin dus niet stilstaan maar net persoonlijk verder groeien.”
Zin in meer?
Bezoek onze HR-pagina of beluister de ‘Hoe zorg je ervoor dat een opleiding blijft plakken’ podcast.