Hoe haal je het maximum uit je data?
Data is het nieuwe goud van de bedrijfswereld. Maar hoe bepaal je de waarde van dat goud voor jouw bedrijf? Dat lijkt voor velen toch geen evidente vraag. Daarom een kort overzicht van wat je zeker begrepen moet hebben over data en datamanagement.
Centraliseer je data
Éen van de grootste hordes om te overbruggen is het afschaffen van vastgeroeste silo structuren. Wanneer data uit alle takken van het bedrijf centraal beschikbaar is, verhoogt dat in grote mate de bruikbaarheid van die data. Enkel door data uit verschillende bronnen met elkaar te combineren, kom je tot heldere inzichten waarmee je jouw aanpak succesvol kan veranderen.
Meet wat belangrijk is
Gerelateerd aan het silo verhaal, is het probleem dat veel delen van het bedrijf geregeld hun eigen individuele data bijhouden waarmee ze hun succes meten. Maar dit succes is vaak niet representatief voor de eigenlijke doelen van het bedrijf. Bijvoorbeeld: je customer service center managers kunnen zichzelf een schouderklopje geven omdat het aantal telefoontjes naar het call center zijn verminderd, terwijl dat in realiteit enkel het geval is omdat het telefoonnummer niet duidelijk zichtbaar meer is en klanten gefrustreerd opgeven.
Reken op data scientists
Veel bedrijven slagen er gelukkig in om de potentiële valkuilen te identificeren en de nodige stappen te ondernemen om deze te vermijden. Het concept van data scientist doet meer en meer zijn intrede. Dit is een persoon of een team verantwoordelijk voor het bijhouden van alle data uit de organisatie. De data wordt dan op een gemakkelijke en duidelijke manier beschikbaar gesteld. Deze verantwoordelijke moet neutraal zijn, niet zomaar iemand uit marketing of sales waarmee je voorkeursbehandeling riskeert. Bovendien moet hij weten wat bruikbare data is en wat niet, zodat zij die info nodig hebben niet zelf nog moeten uitzoeken wat ze kunnen gebruiken.
Haal voordeel uit menselijk toezicht
Bedrijven mogen niet vervallen in een vanzelfsprekendheid omtrent data. In het land van de AI is de mens nog steeds koning. Zonder het menselijke inzicht, kunnen en zullen data verkeerdelijk geïnterpreteerd worden. Het ontbreekt deze systemen nog aan die menselijke factor die hen in staat stelt empathisch te zijn en verder te denken dan wat op het eerste zicht als positief wordt beschouwd. De mens is en blijft de sleutel tot het harmonieuze geheel van jouw bedrijf.
Bron: www.information-age.com
Zin in meer?
Zie jij het bos ook niet meer door de bomen? Te veel data, te weinig begrip? Ben je specifiek op zoek naar een opleiding rond data analyse? Dan is de 10-daagse opleiding Data Analyse helemaal jouw ding!