Hoe pak je als hr-manager stress op het werk aan?
De meeste mensen komen weleens in aanraking met stress op het werk. Dat is op zich geen probleem. Het wordt pas problematisch als medewerkers niet goed kunnen omgaan met stress. Als hr-manager kan je daar een belangrijke rol in spelen. Hoe dan? Ontdek onze tips!
Ons oerinstinct
Stress is een heel normale reactie in bepaalde situaties. Dat stamt nog uit de oertijd, toen stress ons hielp om te overleven. Scherpere zintuigen, het bloed dat sneller gaat stromen… dat maakte dat we snel konden reageren in gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld als er plots een leeuw uit de struiken zou springen.
Ook al zijn levensbedreigende omstandigheden vandaag zeldzaam, de fysieke reactie kennen we nog steeds. Denk maar aan een presentatie voor een groot publiek of een sollicitatiegesprek. In deze gevallen gaat het om acute stress, die vanzelf weer verdwijnt. Ons lichaam kan deze korte momenten goed opvangen. Chronische stress daarentegen kan dagen of zelfs maanden duren, en kan ernstigere gevolgen hebben zoals slaapproblemen of depressie.
Omgaan met stress
Het copingmechanisme is de manier waarop mensen op stress reageren. Voor elke persoon is dat anders. Over het algemeen kunnen deze copingmechanismes in twee categorieën opgedeeld worden. In het geval van een vervelende, veeleisende manager kan de medewerker daar open over zijn en het gesprek aangaan, of het probleem oplossen door zo zelfstandig mogelijk te werken. Dat is het beschouwende copingmechanisme. Anderzijds kan de medewerker het probleem ontlopen door ’s avonds een paar glazen wijn te drinken, of het verstand op nul te zetten tijdens een intensieve sportsessie. Hierbij gaat het om het emotiedempende copingmechanisme.
Wanneer gaat het mis?
Stress hebben is niet altijd ongezond. Een gevoel van urgentie is niet per se slecht, wanneer je je beter kan focussen door de adrenaline bijvoorbeeld. Het gaat mis als een medewerker te weinig energie heeft om de stress terug te boven te komen. Chronische stress moet in alle gevallen vermeden worden. Daarvoor is het beschouwende copingmechanisme het best geschikt. Dan pas je de bron van de stress of de beleving ervan aan, door te relativeren bijvoorbeeld. Waarschijnlijk bestaan er ergere managers, of misschien heeft de veeleisende manager wel problemen thuis. Het emotiedempende copingmechanisme is minder effectief, aangezien het geen langetermijnoplossing is.
3 tips om stress op het werk aan te pakken
De beste strategie is om medewerkers zelf actie te laten ondernemen, in de mate dat het mogelijk is om de stressveroorzaker aan te pakken. Als hr-manager kan je hen hierin ondersteunen op drie manieren.
- Zorg voor een open cultuur over de aanwezigheid van stress op het werk
- Voorzie coaching voor medewerkers die nog geen goed copingmechanisme gevonden hebben
- Creëer de ruimte om de stressveroorzaker te confronteren of te verwijderen
En zoals steeds, beter voorkomen dan genezen! Leer medewerkers dus om de symptomen van acute en langdurige stress te herkennen en er goed mee om te gaan.
Bron: hrpraktijk.nl
Zin in meer?
Wil jij je 100 % inzetten voor welzijn op het werk en tevreden medewerkers? Tijdens de opleiding Wellbeing@work: zorg voor een werkplek met gezonde en gelukkige medewerkers leer je alles wat je moet weten over de employee experience.
Interesse in andere artikels over hr, learning & development? Klik dan hier.