Je voorraadbeheer optimaliseren? 6 vragen om rekening mee te houden

Logistiek & inkoop

Krijg jij ook te maken met nieuwe uitdagingen in je voorraadbeheer? De onvoorspelbaarheid van pieken en dalen, de enorme stijging in e-commerce, snelle leveringstermijnen… Doorloop deze 6 vragen voor je aan de optimalisatie van je stockbeheer begint.

1. Kan ik mijn proces rond e-commerce optimaliseren?

Na de uitzonderlijke toename van e-commerce in 2020 is de Belgische e-commercemarkt nog eens met 33% gegroeid in 2021. Er zijn meer orders van slechts 1 stuk in B2C, terwijl in B2B wel nog veel orderregels en meerdere stuks de gewoonte zijn. Ook de verschillende verpakkingsvormen spelen een rol. Het voorraadbeheer van je magazijn of distributiecentrum kan je daarop aanpassen.

In een klein tot middelgroot magazijn krijg je een betere pickperformance als je voor meerdere klanten tegelijkertijd orders van meerdere regels direct in de juiste klantendoos verzamelt. Eenregelige orders, die in de non-food sector kunnen oplopen tot 50% van de totale orders, bundel je best om een betere pickdichtheid te behalen.

2. Zorgen kortere leveringstermijnen voor meer stress?

Zelfde dag geleverd, dat is een service die steeds vaker wordt aangeboden, en niet alleen in de e-commerce. Ook supermarkten en de autosector werken al langer met deze korte leveringstermijnen.
Ga na of korte leveringstermijnen extra stress opleveren in je magazijn en pas je voorraadbeheer erop aan. Krijgt elk order automatisch de juiste prioriteit? Moet je met een andere pakketvervoerder samenwerken? Wanneer je orderverwerkers de kortere deadline niet opmerken, heb je de ideale situatie bereikt.

3. Hoe beïnvloedt mechanisering de performance?

Het is belangrijk om te weten wat de technische performance van een mechanisatie-installatie is. Hoe snel gaan paletten over een transportband? Hoe snel worden bakken in een goods-to-man-systeem omgezet?
Mechanisering heeft op het juiste moment de juiste taken nodig. Als dat geïntegreerd wordt, kan mechanisering meewerken in alle magazijnprocessen, wat leidt tot een betere performance.

4. Hoe integreer je een nieuw assortiment?

Assortimenten verbreden en verdiepen constant. Dan is het de uitdaging om die nieuwe goederen correct bij de klant te leveren. Is het nieuwe assortiment gelijkaardig, dan heb je alleen meer ruimte nodig. Zijn er duidelijke verschillen, dan ontstaat er een nieuwe logistieke stroom met aparte verzameling en inpakking. Kan je aan de verwachtingen van je klanten voldoen? Is je voorraadbeheer flexibel genoeg? Heb je externe opslag nodig?

5. Hoe dynamisch zijn je dynamische picklocaties?

Dynamische picklocaties gebruik je voor het snel wisselende assortiment en bepaal je aan de hand van het aantal picks per artikel. Dat is een absolute noodzaak, want ruimte is geld. Daarvoor moet je je opslag en pickgebieden optimaliseren. Heb je een groot, vaak wisselend en onvoorspelbaar assortiment, dan heb je baat bij een geautomatiseerde oplossing. Anders ben je te laat voor de veranderde marktsituatie.

6. Hoe zet ik flexibel medewerkers in?

Vooral online verkoop wordt enorm beïnvloed door social media, festivals en hypes. Dan krijg je met pieken te maken, maar hoe ga je daar mee om? Je kan je magazijn langer openhouden en extra personeel inzetten. Nieuw personeel betekent echter een dip in productiviteit, net op het moment wanneer de werkdruk hoog is.

Het is dus belangrijk dat tijdelijke werkkrachten snel weten wat ze moeten doen. Daarvoor kan je een gestandaardiseerde werkwijze gebruiken. Maak gebruik van de juiste logistieke apparatuur om opdrachten efficiënt toe te wijzen en kies voor apparaten en applicaties die gemakkelijk te bedienen zijn.

Bronnen: logistiek.nl, gondola.be

Zin in meer?

Wil je je eigen voorraadbeheer optimaliseren maar weet je niet goed waar begonnen? Tijdens de opleiding Praktisch voorraadbeheer bekijk je je eigen situatie vanuit elke mogelijke hoek en ga je zelf aan de slag.

Interesse in andere artikels over Logistiek &n Inkoop? Klik dan hier.

 

Relevante opleidingen

Opleiding douane van a tot z

In de basisopleiding 'Douane van a tot z' overloop je op gestructureerde wijze alle relevante aspecten van de douanereglementering. Je krijgt toelichting aan de hand van praktische voorbeelden en oefent de materie in via realistische cases. Inclusief gratis Douanezakboekje van Wolters Kluwer.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding douane van a tot z"

Opleiding Facility Management van a tot z

In de opleiding 'Facility management van a tot z' leer je in 4 dagen probleemstellingen te definiëren, relevante informatie te verzamelen en structureren en een beleidsplan vorm en inhoud te geven. Na afloop kun je een facilitair beleidsplan opstellen, facilitaire processen beheren en verbeteren, je leveranciers beter managen, en sturen op klantgerichtheid en klanttevredenheid.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding Facility Management van a tot z"