“Nooit gedacht dat online les geven zo interactief kon!”
Vier docenten over hun ervaring met virtual classroom
Het coronavirus noopte iedereen tot creatieve, digitale oplossingen. NCOI Learning zette al langer in op digitaal opleiden, tijdens de laatste maanden ging dat in sneltreinvaart. Klassikale opleidingen werden omgeschakeld naar een virtual classroom sessie. Geen statisch online lesje: het interactief platform Vitero liet toe om te presenteren, te oefenen en te werken in groepjes. Maar hoe voelde dat, zo plots voor een digitale klas staan? Wij polsten bij vier van onze docenten naar hun ervaring.
Alle vier keken ze ernaar uit om te doen wat ze bijzonder graag doen: lesgeven en hun kennis delen. Tot de coronacrisis daar een stokje voor stak. Maurice De Mey, belastingconsulent en specialist personenbelasting, en Nathalie Nimmegeers, senior tax manager bij BNP Paribas en eveneens expert in personenbelasting, gaven hun opleiding binnen ‘De Fiscale Club’ plots online. Ook Bart Buelens, adviseur en BTW-kenner, gaf zijn ‘BTW-club’ voor het eerst via Vitero, net als Lien Bellinck, vastgoedspecialiste bij Loyens&Loeff, haar seminarie over zakelijke rechten.
Online engagement
Maurice De Mey dacht geen twee keer na om over te schakelen naar online lesgeven. “Ik geef al 40 jaar les en ik doe het nog altijd even graag”, zegt hij. “Online lesgeven was de enige manier om deze periode te overbruggen. En zo kon ik als belastingspecialist midden in het aangifteseizoen inspelen op alle actuele veranderingen.” Ook Bart Buelens was blij met deze kans die NCOI Learning bood: “Ik heb mijn engagement gegeven voor de ‘BTW-clubs’. Ik vond het dus belangrijk dat ze op deze manier toch konden doorgaan.” Bovendien is Vitero een ideaal platform om online les te geven. “Ik vind Vitero één van de beste systemen”, zegt ook Nathalie Nimmegeers. “In vergelijking met andere online programma’s, is er goede interactie mogelijk met de deelnemers.”
Al was het natuurlijk wennen, vertelt Lien Bellinck. “Ik ben iemand die expressief is en van interactiviteit houd”, zegt ze. “Werken met Vitero was dus een beetje zoeken. Ik probeerde hier op in te spelen door praktijkvoorbeelden te geven, regelmatig leerpunten samen te vatten en op tijd een pauze in te lassen. In vergelijking met een vrij eenzijdig webinar, is werken met Vitero veel luchtiger en interactiever. Dat had ik op voorhand niet verwacht.”
Vlot, interactief én fileloos
Op technisch vlak zijn alle vier docenten fan van Vitero. “Het is een heel degelijk systeem in een stabiele omgeving”, zegt Bart Buelens. “Via video en avatars heb je een handig overzicht van alle deelnemers en kan je hen individueel benaderen.” Het is voor de docenten ook een geruststelling om ondersteund te worden door een online moderator. Maar de grootste troef van Vitero blijkt de interactiviteit. “Die is natuurlijk niet dezelfde als de fysieke variant”, zegt Nathalie Nimmegeers. “Maar met dit systeem kan je toch zien en polsen of iedereen mee is en of er vragen zijn. Zo kunnen de deelnemers virtueel reageren.” BTW-specialist Bart Buelens kreeg op die manier boeiende vragen binnen. “Tijdens mijn opleiding kwamen er heel concrete vragen over specifieke coronamaatregelen”, zegt hij. “Bijvoorbeeld of je met het uitstel van betaling van BTW, het tegoed van de ene maand mag afzetten tegen het te betalen saldo van de volgende maand.”
Eensgezind zijn alle docenten over het voordeel van het wegvallen van een verplaatsing. Online lesgeven betekent geen files en een besparing van kosten en tijd. “Er is veel mogelijk op deze online manier”, zegt Maurice De Mey. “Aan het einde van de opleiding geef ik ook mijn e-mailadres door voor vragen die deelnemers niet hebben kunnen stellen. Daar krijg ik veel respons op.” Ook Lien Bellinck krijgt achteraf nog vragen en feedback van deelnemers. “Ik hoor vaak van deelnemers dat het voor hen vlot en interactief gaat. Dat voel ik zelf ook zo aan.”
Een opleiding bingewatchen
Al zijn er ook nadelen verbonden aan online lesgeven. “Fiscaliteit is geen exacte wetenschap zoals wiskunde”, zegt belastingexpert Maurice De Mey. “Daarom blijft het toch gemakkelijker om fysiek en interactief les te geven. Het is ook minder vermoeiend voor de deelnemers, die voor een scherm al snel de indruk hebben dat ze bingewatchen. En een tax opleiding is natuurlijk net iets minder spannend dan een Netflix-serie.”
Ook Lien Bellinck en Bart Buelens missen de echte groepsgesprekken en de live interactie. “In een leslokaal pik je toch veel sneller op of iedereen mee is”, vertelt Buelens. “Je ziet deelnemers instemmend knikken of wegdromen, aandachtig kijken of op hun telefoon tokkelen. Zo kan je snel inschatten of wat je vertelt bijvoorbeeld te complex of te saai is en meteen bijsturen.” Ook oefeningen blijken een uitdaging online. “Je kan niet snel iets op bord schrijven of tekenen”, zegt Nathalie Nimmegeers. “En ook al is het mogelijk om vragen te stellen, je kan die niet op dezelfde manier verwelkomen.” Zo kreeg Nimmegeers tijdens een online les midden in haar uitleg een vraag binnen. “Die ging over een onderdeel dat ik enkele minuten geleden besproken had”, zegt Nimmegeers. “Daardoor viel ik even stil om de vraag te lezen. Dat kwam natuurlijk bizar over voor de andere deelnemers, die de vraag niet konden zien. En zo was ik even mijn draad kwijt. Bij fysiek lesgeven verloopt die interactie gestructureerder en tegelijk ook natuurlijker.”
Toekomst van online én offline leren
De vier docenten kijken er naar uit om weer in het echt les te mogen geven. “Als noodoplossing is Vitero fantastisch”, zegt Maurice De Mey. “Maar een volledige online omslag denk ik niet dat we zullen maken. Voor praktische oefeningen heb je bijvoorbeeld echt die live interactie nodig.” Hij ziet wel mogelijkheden om online avondsessies te geven. “Op die manier moeten mensen zich niet meer zo laat verplaatsen en volgen ze alvast de theorie thuis. En na de sessie kunnen ze meteen in de zetel kruipen.”
Ook Bart Buelens ziet mogelijkheden voor een voortzetting van de virtual classroom, al verkiest hij voor zijn interactieve ‘BTW-club’ een live opleiding. “Ik kijk er echt naar uit om de deelnemers weer te zien”, zegt hij. “Daarvoor doe je het als docent. Je hebt meer contact, je geeft makkelijker kennis door en je leert ook zelf bij. Met Vitero kan je ook wel vragen uitlokken, maar dat is toch anders. Live zijn deelnemers minder geremd om iets te vragen of om me tijdens de pauze aan te spreken. Dat is toch een plus.”
Lien Bellinck en Nathalie Nimmegeers zien heil in een combinatie van online én offline opleidingen. “Korte, iets theoretischere opleidingen kunnen perfect online gegeven worden”, zegt Nimmegeers. “Het hangt natuurlijk af van het profiel van de lesgever. Ikzelf heb dat menselijk contact en die interactiviteit wel nodig. Maar in sommige gevallen kan het heel praktisch zijn om een opleiding virtueel te geven en te volgen. Ik hoop wel dat deelnemers zich in dat geval soepel opstellen tegenover de docent, want je hebt natuurlijk niet hetzelfde overzicht.” Lien Bellinck vindt het een troef dat men zich niet altijd hoeft te verplaatsen. “Na een lange studiedag nog in de file staan op weg naar huis, is zowel voor docenten als deelnemers vermoeiend. Mensen zijn vaak ook niet meer happig om naar de hoofdstad te komen vanwege het fileprobleem. Daar kunnen we op inspelen door een tactisch tijdstip uit te kiezen of door de opleiding online te geven. In die zin is de combinatie van offline en online opleidingen een blijver, vind ik.”
if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {}; window.strchfSettings.stats = {url: “https://ncoi-learning.storychief.io/nl/nooit-gedacht-dat-online-les-geven-zo-interactief-kon?id=1423246141&type=2”,title: ““Nooit gedacht dat online les geven zo interactief kon!””,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”}; (function(d, s, id) { var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”; js.async = true; sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs); }(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))
Ontdek onze digitale oplossingen
Ontdek hier het volledige aanbod aan digitale opleidingen. Het zijn onzekere tijden, maar onze opleidingen? Die gaan wél door. Gegarandeerd. Ofwel veilig klassikaal, met inachtneming van alle maatregelen, ofwel digitaal.
Biografie
Lien Bellinck heeft een uitgebreide ervaring en ruime kennis in het vastgoedrecht, huurrecht, bouwrecht en onroerend goed vastgoedcontracten. Ze staat vastgoedbeleggers en ontwikkelaars bij met advies, transacties en rechtszaken. Ze is auteur van diverse publicaties over vastgoedzaken en geeft seminars over vastgoedonderwerpen.
Bart Buelens is oprichter van VAT Consult (vat-consult.be) waar hij bedrijven en accountants bijstaat met advies en geschillen inzake btw. Hij doceert btw aan UCLL en de Fiscale Hogeschool en is een veelgevraagd spreker voor btw-seminaries. Bart is lid van de kernredactie Fiscale Actualiteit (Wolters Kluwer).
Nathalie Nimmegeers is Senior Tax Advisor bij BNP Paribas Fortis.
Maurice De Mey is belastingconsulent. Tot 2015 was hij Tax Director HR bij BNP Paribas Fortis. Hij studeerde af aan de Fiscale Hogeschool en groeide uit tot een referentie in de personenbelasting, een vak dat hij doceert aan de Fiscale Hogeschool. Daarnaast is hij auteur van o.a. de ‘Aangiftegids Personenbelasting’ (Wolters Kluwer), adviseur voor de PB-software van Wolters Kluwer en een veelgevraagd spreker voor fiscale seminaries.