Servant leadership en zelfsturende teams: het nieuwe normaal?
2 nieuwe vormen van leidinggeven winnen aan populariteit: als manager een dienende rol opnemen of je team zelf de controle geven. Voor beide evoluties valt wel wat te zeggen. Wie weet is het wel iets voor jou? We zoomen in op de voordelen.
Servant leadership
Een snel evoluerende markt, nieuwe manieren van werken, meer uitdagingen… Dat kan ook opgelost worden door een meer omvattende, gemeenschappelijke leiderschapsstijl: servant leadership, oftewel leiders die zich focussen op het dienen van hun teamleden. Het welzijn en de groei van anderen is dus het belangrijkste. Als teamleader deel je je ‘macht’. Je doel is om je team te laten groeien, ontwikkelen en hen te helpen naar best vermogen te presteren. Maar hoe doe je dat?
Communiceren, communiceren en nog eens communiceren
De meeste teamleden willen zekerheid en veiligheid. Je teamleden geruststellen over jobinhoud, de organisatie, toekomstplannen… is een belangrijke stap om stress te voorkomen. Je team richting geven, daar gaat het om. Je zal merken dat dat in je team meer onderlinge steun, productiviteit en creativiteit teweegbrengt. Je team ideeën laten delen is goed voor de teamspirit. Zo kweek je veerkracht, en kan je team de meest uitdagende situaties aan.
Maak een plan
Bereid je voor op mogelijke uitdagingen. Denk aan obstakels die op je pad kunnen komen bij een nieuw project en hoe je deze gaat overkomen. Betrek je team om alle mogelijke scenario’s te bedenken. Je samen voorbereiden is bovendien goed voor hen. Er ligt een plan klaar, dus stress of paniek is niet nodig als de situatie zich voordoet. Door transparant te zijn over de uitdagingen win je vertrouwen.
Geef het goede voorbeeld
Crisistijden kunnen het gekste in een mens naar boven halen. Maar in deze tijden kijken mensen naar hun leiders voor de gepaste reactie. Om servant leadership te doen slagen geef je zelf het goede voorbeeld. Als je team een moeilijke periode doormaakt moet je dus zelf de houding en het gedrag aannemen die je ook bij je teamleden wilt zien: kalmte, compassie, dankbaarheid… Stimuleer ‘wij’ en niet ‘ik’.
Zelfsturende teams
Zelfsturende teams kunnen een goede oplossing zijn in deze snel veranderende omgeving. Zoals Steve Jobs het al mooi formuleerde: “Wij nemen slimme mensen aan, zodat zij ons kunnen vertellen wat we moeten doen”. De markt evolueert op topsnelheid, en de traditionele, hiërarchische structuur is vaak te log om daarop in te spelen. Als je team zelf de leiding heeft kunnen ze snel reageren, oplossingen voorstellen en innoveren.
De voordelen
Als je medewerkers zelf beslissen over de werkmethode en de planning, zijn ze meer betrokken, en dus ook meer gemotiveerd. Ze zullen zich ook minder ziek melden. Bovendien win je tijd als teamleden niet eerst bij de leidinggevende moeten langsgaan om problemen op te lossen. Deze flexibiliteit leidt tot meer productiviteit.
De uitdagingen
Mensen hebben het vaak moeilijk om mekaar aan te spreken op fouten en gaan conflicten uit de weg. Op lange termijn kan dat tot problemen leiden. Een tweede uitdaging is het gebrek aan specifieke vaardigheden. Het totaalplaatje van de aanwezige kennis in een team moet kloppen, anders vallen er gaten bij het verdelen van het werk. Teamleden moeten dus ook voldoende bekend zijn met mekaars sterktes en zwaktes. Een derde valkuil is het risico op een burn-out. Het grote engagement is een voordeel, zolang het niet te ver gaat. Tot slot moet ook het management zich aanpassen. De controle loslaten en de beslissingen van de teams volgen moet een plaatsje krijgen binnen de werkcultuur.
Hoe ga je hiermee om als teamleader?
De teamleader neemt een coachende rol op. Je helpt je teamleden om zichzelf te ontwikkelen. Pas je aan de diversiteit van je team aan. De ene heeft vooral duidelijkheid nodig, de ander zoekt bevestiging. Leer de millennials openstaan voor de ervaring van oudere collega’s, maar ook omgekeerd. Stimuleer de samenwerking in je team en moedig eerlijkheid aan door ook naar de dingen te luisteren die je liever niet wilt horen. Wil je dat je teamleden nieuwe dingen aanleren? Bespreek wat ze geleerd hebben zonder ze af te rekenen op fouten, die horen er nu eenmaal bij. Bovendien is de strategische visie nog steeds belangrijk voor je team. Als ze weten waarom het belangrijk is wat ze doen, zijn ze meer betrokken. Tot slot is het cruciaal dat de verantwoordelijkheid duidelijk is. Leg uit wat de verworven autonomie precies inhoudt.
Bronnen: mt.com, forbes.com
if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};window.strchfSettings.stats = {url: “https://ncoi-learning.storychief.io/nl/servant-leadership-zelfsturende-teams?id=866515917&type=2”,title: “Servant leadership en zelfsturende teams: het nieuwe normaal?”,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”};(function(d, s, id) {var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}js = d.createElement(s); js.id = id;js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”;js.async = true;sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);}(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))
Zin in meer?
Wil je je leadership skills aanscherpen? Dat kan via de opleidingen Coachend leidinggeven, Peoplemanagement basisopleiding of Effectief communiceren als leidinggevende.
Ook incompany opleidingen zijn hier mogelijk. Of doe inspiratie op via onze Leadership-pagina.