AI cyborg robot fluistert tips

Vier tips om het gebruik van AI te bevorderen

Algemeen

Er is vaak een kloof tussen wat leidinggevenden denken dat hun werknemers van AI vinden en hoe ze er echt over denken. Managers nemen soms ten onrechte aan dat een aarzelende houding van werknemers ten opzichte van AI de adoptie ervan belemmert. In werkelijkheid zijn veel werknemers geïnteresseerd in of zelfs enthousiast over de mogelijkheden van AI. Al maken ze zich zorgen over het gebruik van hun gegevens, mogelijk baanverlies of hun gebrekkige kennis van AI.

Om AI optimaal te benutten, is het noodzakelijk om niet alleen de technologie beschikbaar te stellen, maar medewerkers ook te ondersteunen in het effectief gebruik ervan. Speel als leidinggevende in op de zorgen van medewerkers om de AI-adoptie te stimuleren. Hieronder zijn vier praktische aanbevelingen.

1. Wees transparant

Medewerkers hebben recht op duidelijkheid over hoe AI hun werk verandert. Uit onderzoek blijkt dat 69 % van de werknemers bezorgd is over het onjuist gebruik van hun persoonlijke gegevens en 53 % vreest voor baanverlies door AI. Slechts 39 % van de werknemers in Europa vindt dat hun werkgever transparant is over de AI-strategie. In Noord-Amerika gaat het om 40 % van de werknemers, in de regio Azië-Pacific slechts 33 %.

Transparantie kan zorgen wegnemen. Werknemers willen weten hoe AI hun werk beïnvloedt, zelfs als dit gaat om kostenbesparingen. Uit een Forrester-enquête blijkt dat twee derde van de werknemers gelooft dat AI kan leiden tot een verbetering van hun werkervaring ondanks de kostenbesparingen. De voordelen van transparantie liggen voor de hand: werknemers die ervan overtuigd zijn dat hun organisatie open en eerlijk is over het gebruik van AI staan doorgaans positiever tegenover de invoering ervan.

2. Zorg voor voldoende training

Onbekend is onbemind. De meeste werknemers (66 %) begrijpen niet goed hoe AI werkt, terwijl veel managers ten onrechte denken dat ze dat wel doen.

Training is cruciaal om deze kloof te overbruggen. 75 % van de leidinggevenden gelooft dat training zorgen over AI wegneemt en de betrokkenheid van werknemers vergroot. Tegelijkertijd heeft 64 % van de managers zelf onvoldoende training gehad om AI optimaal te benutten. Het verbeteren van de AI-kennis van zowel medewerkers als managers is dus essentieel.

3. Communiceer gericht

Effectief verandermanagement staat of valt met goede communicatie. Verschillende groepen werknemers reageren anders op AI, zoals blijkt uit een Forrester-enquête die vier persona’s onderscheidt: AI-sceptici, AI-kansgevers, AI-onverschilligen en AI-enthousiastelingen.

De manier waarop met deze groepen wordt gecommuniceerd, dient afgestemd te zijn op hun specifieke behoeften. Een gebrek aan communicatie kan leiden tot weerstand of vertrek van waardevolle werknemers.

4. Neem de opmerkingen van werknemers ter harte

Het vergroten van het draagvlak voor AI begint bij het laten zien hoe de technologie het werk verbetert. Werknemers zien AI als een middel om hun productiviteit te verhogen, eenvoudig toegang tot informatie te krijgen en hun carrièrekansen te verbeteren. Nieuwe AI-tools kunnen repetitieve taken verminderen en de werknemerservaring verbeteren. Bijna de helft (48 %) van de werknemers denkt dat AI hun loopbaan positief kan beïnvloeden.

Door met AI de werkervaring te verbeteren, behoud je het huidige talent en trek je nieuwe werknemers aan. Het alternatief, een overhaaste en slecht doordachte implementatie van AI, kan tot mislukking leiden.

Creëer een innovatieve AI-cultuur via een mensgerichte benadering

AI biedt veel potentieel, maar succes vereist een mensgerichte benadering. Leidinggevenden moeten blijk geven van waardering voor hun medewerkers doorheen het gehele change traject dat AI met zich meebrengt.
Door deze vier tips te volgen, kunnen organisaties een succesvolle en duurzame AI-strategie implementeren die zowel het bedrijf als de werknemers ten goede komt.

Bron: A Human-Centered Approach to AI in the Workplace