Wat zijn de voordelen van rekruteren via sociale media?

HR, learning & development

Het volstaat niet meer om een vacature te posten op enkele online jobsites en te wachten tot kandidaten solliciteren. Meer en meer is er nood aan een multichannel aanpak waarbij verschillende (online) kanalen parallel worden ingezet. Social media kunnen hierbij zeker niet ontbreken! Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van rekruteren via sociale media? Richard Vercamer, digital marketeer bij Motmans & Partners somt er alvast enkele op:

Relevante kandidaten

Misschien wel één van de grootste voordelen van sociale media is dat je je vacature kunt tonen aan relevante kandidaten. Door de uitgebreide targetingopties bij het betalend adverteren, kan je heel specifiek die kandidaten/profielen aanspreken waar jij naar op zoek bent. Los daarvan bereik je ook nog eens de latent werkzoekende die je via jobsites niet zou bereiken. Het gevolg daarvan is dat je geen geld verliest aan clicks van mensen die toch niet in aanmerking komen voor de vacature. Hierdoor krijg je het meeste waar voor je geld.

Brand exposure

Het ultieme doel van een rekruteringscampagne op sociale media is natuurlijk het vinden van de (perfecte) kandidaat. Daarnaast is het natuurlijk ook mooi meegenomen dat een aanzienlijk aantal mensen jouw bedrijfsnaam zien passeren in hun tijdlijn. Mocht je dan toch niet die ene kandidaat vinden waar je naar zocht, dan kan je toch tevreden zijn met de exposure die zo een campagne met zich meebrengt. Mooi meegenomen toch?

Perfect meetbaar

Een bijkomend voordeel van social mediacampagnes of online campagnes in het algemeen is dat de effecten ervan perfect meetbaar zijn. Meten is namelijk weten. Zo kan je niet enkel zien hoeveel sollicitanten een campagne heeft opgeleverd, maar zo kom je ook te weten hoeveel mensen deze hebben zien voorbijkomen, hoeveel erop hebben geklikt en als je Google Analytics inschakelt kan je ook nog eens te weten komen wat die mensen op je website hebben bezocht. Als is het niet de perfecte kandidaat voor de job, misschien zit er wel een potentiële klant tussen?

Bron: motmansenpartners.be

Zin in meer?

Wil jij te weten komen hoe je social media kan inzetten om de perfecte kandidaat te vinden? Volg dan één van deze opleidingen:

E-recruitment: Masterclass

Rekruteren met social media: workshop

Efficiënter rekruteren met LinkedIn

Biografie

Richard Vercamer is als digital marketeer bij Motmans & Partners verantwoordelijk voor de digitale strategie. Hij is gespecialiseerd in het opzetten van employer branding en social media campagnes waarmee hij de instroom van kandidaten voor klanten boost. Richard zoekt steeds innovatieve manieren om talent via een digitale weg aan te trekken.

Relevante opleidingen

Hr Business Partner: masterclass

Tijdens de praktijkgerichte opleiding 'Hr Business Partner: masterclass' groei je uit tot een cruciale beleidsmaker in je onderneming. Je verwerft een lange lijst kerncompetenties uit het model van Ulrich, tijdens intensieve trainingsdagen en onder het oog van ervaren topcoaches. Na 6 dagen mag je jezelf hr business partner noemen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Hr Business Partner: masterclass"

De L&D manager: basisopleiding

Zoek je een betrouwbaar kompas voor je loopbaan als allround vormingsverantwoordelijke? Tijdens de 4-daagse 'De L&D manager: basisopleiding' leren ervaren managers in het VTO-vak je een professioneel plan voor je opleidingsmanagement uitwerken en concreet realiseren. Geschikt voor wie opleidingsverantwoordelijke is of wie die jobambitie koestert.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "De L&D manager: basisopleiding"