De toekomst van leren volgens NCOI Learning

Algemeen

Voor veel bedrijven gaf de coronacrisis noodgedwongen het startsein voor een digitale omslag. NCOI Learning zette al langer in op online leren maar nam van de gelegenheid gebruik om haar interactieve leermix nog te verfijnen. Na een uitzonderlijke periode en met deze zomer 35 jaar op de teller, blikt het bedrijf vooruit. Van online tot fysiek, van korte boostmomenten tot leerreizen op maat: de toekomst is hybride.

Tonnen ervaring, immer innovatief

In augustus bestaat NCOI Learning, voorheen Kluwer Opleidingen, 35 jaar. Ze bouwden hun kwaliteitsreputatie op met klassikale opleidingen, congressen en seminars. De voorbije tien jaar lag de focus op innovatie en digitale leeralternatieven. De Coronacrisis duwde deze ontwikkelingen in een hogere versnelling. “Nooit gedacht dat online les geven zo vlot en interactief kon!”, lieten de trainers begin vorig jaar weten. Met een uitgebreid aanbod aan virtual classrooms, webinars en hybride e-opleidingen werd online leren al snel een deel van hun DNA.

Samen met energiebedrijf ENGIE waagde NCOI Learning het zelfs om een klassikaal leertraject op grote schaal om te buigen naar een volwaardig digitaal alternatief. Het leverde beide partijen een positieve ervaring en een virtuele voorsprong op. De lef en het doorzettingsvermogen werd beloond met een HR Excellence Award voor Best Learning & Development Company 2021.

Spotify voor webinars

Het sterkt NCOI Learning in hun missie om de meest moderne en efficiënte leermix aan te bieden aan bedrijven en professionals. Zo lanceerde het bedrijf onlangs de online leerreizen. Volgens het principe ‘leer waar, wanneer en hoe het jou uitkomt’ ontwikkelen medewerkers zich op een persoonlijke en flexibele manier. Ook de transitie van live webinars (die je realtime volgt) naar on demand webinars (die je later kan bekijken) is nieuw. “Zo kunnen we een digitale bibliotheek uitbouwen”, zegt Johan De Meyer, directeur bij NCOI Learning. “Net zoals bij Spotify betalen mensen een jaarlijkse abonnementskost om onbeperkt webinars te bekijken. We hebben al een stevig aanbod on demand webinars voor juristen, accountants en fiscalisten en breiden dit aanbod stelselmatig uit naar andere functionele doelgroepen, zoals HR, marketing en ICT.”

Cursisten zijn niet alleen vragende partij voor digitale opleidingen maar ook voor korte leershots. “De vraag naar kort en krachtig leren wordt steeds groter”, zegt Johan De Meyer. “Het is dus noodzakelijk om voortdurend de vorm en de inhoud van opleidingen te herbekijken. Sommige aspecten kan je perfect online aanleren, terwijl voor andere aspecten klassikale interactie en live inoefening onmisbaar is.”

Hybride is de toekomst

Maar dat de toekomst uitsluitend digitaal is, daar zijn ze bij NCOI Learning niet van overtuigd. Na meer dan een jaar aan thuiswerk, beperkte contacten en uitsluitend digitale leermomenten snakken cursisten en docenten opnieuw naar fysieke opleidingen. “Fysieke opleidingen brengen mensen samen, bevorderen het actief delen van kennis en zorgen voor een uitgebreider netwerk”, zegt Johan De Meyer. “Werknemers willen zich blijven ontplooien en groeien. Met de ondersteuning van digitale tools, platformen en de menselijke en interpersoonlijke factor van de docent als key persoon zal dat perfect kunnen. Levenslang leren wordt makkelijker en aangenamer.”

NCOI Learning bestaat 35 jaar en lanceert een nieuwe website. Gebruiksvriendelijk, met filters op functie, vakdomein, vaardigheden en leervormen. En met nieuws op maat van elke professional. Ontdek de grootste opleidingsshop in België op www.ncoi.be.