Hoe zet je jouw medewerkers in om je employer branding te verbeteren?
Op zoek naar manieren om het juiste talent aan te werven voor je bedrijf? Wil je beter presteren in de war for talent? Zoek je een boost voor je employer branding en recruitment? Met deze 10 tips engageer je jouw werknemers om samen talent aan te trekken.
10 tips voor een betere employer branding en recruitment
1. Laat medewerkers vacatures delen
Een goede manier om medewerkers meer te betrekken bij je employer branding en recruitment, is om hen aan te sporen om vacatures te delen. Dat kan je bijvoorbeeld doen met behulp vaneen referral programma of een employee advocacy-programma.
2. Ga ten rade bij nieuwe medewerkers
Nieuwe medewerkers hebben net een periode van solliciteren achter de rug. Ze beschikken daarom over inzichten die je kunnen helpen om de marktpositie van je bedrijf te bepalen of om te ontdekken hoe je employer brand en je vacatures ontvangen worden. Als je hen de juiste vragen stelt, bekom je al snel interessante informatie.
3. Toets je employer brand aan de realiteit
Bij het creëren van je employer brand moet je zeker zijn dat het overeenstemt met de werkelijkheid. Dat doe je door in gesprek te gaan met je huidige medewerkers. Vraag hen wat zij de sterktes en zwaktes vinden van werken bij jouw bedrijf. Dat is ook bevorderend voor je retentie.
4. Maak van je medewerkers content creators
Bevraag je medewerkers niet enkel over hoe je moet communiceren naar de buitenwereld toe, spoor hen ook aan om zelf met ideeën te komen. Door hen te motiveren om zelf input te geven,maak je van hen content creators. Met authentieke content van medewerkers trek je meer talent aan.
5. Boost de bekendheid van je medewerkers
Talent trekt talent aan. Door de bekendheid van je huidige talent te verhogen, kan je nieuw talent gemakkelijker aanspreken. Er bestaan verschillende methoden om dat te verwezenlijken. Een voorbeeld is om je medewerkers gastlezingen te laten geven.
6. Kies je kanalen volgens de input van je medewerkers
Ken je jouw candidate persona en candidate journey en heb je relevante content? Dan is het tijd om je kanalen te kiezen. Ook hierbij kunnen je medewerkers je helpen. Zij vormen tenslotte je doelgroep en weten via welke kanalen ze jou bereikt hebben.
7. Bepaal het online zoekgedrag van je doelgroep
Recent aangeworven collega’s kunnen zich nog goed herinneren welke zoektermen en functietitels ze ingegeven hebben in de zoekbalk toen ze zochten naar vacatures. Die informatie kan je gebruiken om jouw eigen vacatures meer zichtbaarheid te geven.
8. Schrijf je vacatureteksten op basis van feedback van medewerkers
Zowel nieuwe als ervaren medewerkers kunnen je vertellen of je vacatureteksten wervend genoeg zijn en of ze de juiste informatie bevatten om mensen te overtuigen. Pas je vacatureteksten dus altijd aan op basis van hun feedback.
9. Betrek medewerkers in het selectieproces
Je huidige medewerkers kunnen vermijden dat kandidaten voor verrassingen komen te staan. Zij kennen namelijk de interessante en minder interessante kanten van de job en kunnen dus heel concreet uitleggen wat ze kunnen verwachten. Het kan bovendien voor extra overtuigingskracht zorgen om kandidaten meteen kennis te laten maken met hun potentiële collega’s.
10. Schakel medewerkers in tijdens de onboardingfase
Je meer ervaren medewerkers kunnen je helpen om nieuwe medewerkers sneller vertrouwd te maken met je bedrijf tijdens de onboardingfase. Ook hiervoor bestaan er verschillende methoden, zoals peter-meterschap of buddy programs. Maar vergeet tip 2 niet en stel tijdens de onboardingfase ook vragen aan je nieuwe medewerkers.
Deze 10 tips kunnen een boost geven aan je employer branding en recruitment, maar er bestaan nog meer technieken en tools die jou kunnen helpen.
Bron: www.elements.career
Zin in meer?
Krijg concrete tips en uitgebreide hulp om zowel de employer branding als het rekruteringsproces van je bedrijf te verbeteren in de opleiding Employer Branding: Maak van je bedrijf een aantrekkingspool voor het juiste talent. In 2 dagen leer je meer over alles van recruitement analytics tot de nieuwste selectietrends om van jouw bedrijf dé aantrekkingspool voor het juiste talent te maken.