Wat met onze kantoren na corona?

Logistiek & inkoop

Gaan de werkplekken er in de toekomst nog hetzelfde uitzien? Gaan we terug naar de oude standaard of wordt social distancing het nieuwe normaal? Zullen er nog wel kantoren bestaan of blijven we allemaal massaal thuiswerken?

Thuiswerken vs. werken op kantoor

Uit vele onderzoeken is alvast gebleken dat werknemers hopen dat ze ook in de toekomst nog steeds enkele dagen per week van thuis mogen blijven werken. Iedereen heeft de voordelen ontdekt die verbonden zijn aan thuiswerken, zoals bijvoorbeeld minder woon-werkverkeer. En als je je echt eens wilt concentreren en doorwerken, dan kan je je thuis goed afzonderen. Je kan ook je dag anders indelen naargelang je privé-situatie.

Anderzijds zijn er ook wel nadelen. Zo missen we toch wel het contact met collega’s, eens gezellig bijpraten, brainstormen, samenkomen met het hele team… Daarvoor zullen we in de toekomst zeker naar kantoor blijven gaan.

Ook de begeleiding van jonge en nieuwe collega’s is veel aangenamer en efficiënter op kantoor. En dan heb je natuurlijk ook de werknemers die in een studio of éénkamerappartement wonen, die toch liever naar kantoor gaan.

De juiste balans

De balans tussen thuiswerk en werken op kantoor zal zich in de toekomst moeten uitwijzen.

Kantoren zullen zich moeten aanpassen. Werkplekken om in groep aan projecten te werken, flexbureaus, ontmoetingsplekken, brainstormruimtes… zullen aan belang winnen. Het kantoor wordt een plaats waar je kennis kan delen, netwerken, ideeën kan uitwisselen of gewoon eens samenkomen onder collega’s.

Flexibele werkplekken

Moet je dan nog veel werkplekken voorzien? Waar we vroeger een ratio zagen van 70% – voor 100 werknemers voorzie je in totaal 70 werkplekken – zal die verhouding eerder evolueren naar 50%. Alles moet flexibeler en aanpasbaar worden. Zo zal er in de toekomst een onderscheid gemaakt worden tussen je vaste werkplek, waar al jouw spullen staan en de flexibele werkplek waar je je even afzondert als je je wilt focussen.

De verhouding tussen vaste en flexibele werkplekken zal veranderen in het voordeel van de flexibele werkplek. Minder vaste plaatsen, maar meer ruimte voor flexibiliteit, plekken om samen te werken, ruimtes om te ontspannen… Belangrijk is om hier overal rekening te houden met de ergonomische eisen om rug- en nekklachten te vermijden.

Locatie

En wat met de locatie? Als er minder werkplek voorzien wordt, dan zullen bedrijven ook niet meer zoeken naar de grote kantoorruimtes in steden. Gaan bedrijven uitwijken naar landelijke en kleinere ruimtes die ook filevrij bereikbaar zijn?

Je zal goed moeten nadenken hoe je je toekomstige kantoor wil inrichten om zo tegemoet te komen aan de nieuwe balans tussen thuiswerken en werken op kantoor.

Bronnen: mt.be, kpn.com

if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};window.strchfSettings.stats = {url: “https://ncoi-learning.storychief.io/nl/kantoren-na-corona?id=89477545&type=2”,title: “Wat met onze kantoren na corona? “,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”};(function(d, s, id) {var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}js = d.createElement(s); js.id = id;js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”;js.async = true;sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);}(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))

Zin in meer?

Wil je er graag meer leren over de ideale werkplek? Schrijf je dan zeker in voor de opleiding Strategische werkplekontwikkeling in tijden van corona. Wil je je graag algemeen verder verdiepen in de specifieke kerntaken en competenties van facility management? Ontdek dan onze praktijkopleiding Facility management van A tot Z.

Lees je er graag meer over? Dat kan in onze eerdere blogartikels De kantooromgeving na corona en Het nieuwe samenwerken tijdens corona.

Relevante opleidingen

Opleiding douane van a tot z

In de basisopleiding 'Douane van a tot z' overloop je op gestructureerde wijze alle relevante aspecten van de douanereglementering. Je krijgt toelichting aan de hand van praktische voorbeelden en oefent de materie in via realistische cases. Inclusief gratis Douanezakboekje van Wolters Kluwer.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding douane van a tot z"

Opleiding Facility Management van a tot z

In de opleiding 'Facility management van a tot z' leer je in 4 dagen probleemstellingen te definiëren, relevante informatie te verzamelen en structureren en een beleidsplan vorm en inhoud te geven. Na afloop kun je een facilitair beleidsplan opstellen, facilitaire processen beheren en verbeteren, je leveranciers beter managen, en sturen op klantgerichtheid en klanttevredenheid.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding Facility Management van a tot z"