Beter presenteren dankzij films: 6 tips

Professionele vaardigheden

8 seconden, zo lang heb je iemands onverdeelde aandacht. Dat is korter dan de aandachtsspanne van een goudvis. Hoe krik je die tijd op bij het presenteren? Hoe kan je je stakeholders boeien bij het presenteren en ervoor zorgen dat ze blijven luisteren? 6 tips of presentatielessen die je kan trekken uit films.

Presenteren volgens het storytelling-principe in films

Goede films boeien ons, ze zorgen ervoor dat je aan het scherm gekluisterd zit en dat je blijft volgen. Storytelling zoals in films past perfect voor bedrijfspresentaties omdat deze op dezelfde principes gestoeld zijn: snel, visueel en krachtig.

“Je kan storytelling niet doen uitsterven want het zit ingebouwd in de blauwdruk van de mens.”

Margaret Atwood, Canadese auteur

Bovendien kan je uit storytelling archetypes ontlenen om wat je vertelt nog memorabeler te maken. De held, de rebel, de slechterik, de grappenmaker, de wijze… mensen zijn zeer vertrouwd met deze archetypes. We vinden ze dan ook terug in elke cultuur over de hele wereld. Gebruik dat in je voordeel en maak tijdens je presentatie vergelijkingen met dergelijke archetypes waar mogelijk of stel je verwoordingen zo op zodat ze tot die verbeelding spreken

Voor extra impact kan je je ook baseren op de zogenaamde “Rule of Three”. In simpele maar effectieve vertellingen zijn er vaak 3 personages of gebeurtenissen (bijvoorbeeld in het sprookje De Drie Biggetjes). Dit komt omdat we zaken beter onthouden als ze in groepen van 3 komen. Een opdeling in 3 is kort maar ritmisch en blijft dus beter hangen. Probeer je boodschap in je presentatie dus op te delen in 3 delen.

6 presentatielessen die je kan leren uit films

Om je presentatietechniek concreet bij te schaven, geven we jou hier 6 lessen die je kan trekken uit films:

1. Zoek de 3 kernzaken

Scenarioschrijvers gaan snel en krachtig te werk en starten met de 3 belangrijkste scenes. Die gebruiken ze als kapstok voor de rest van de film. Dat zorgt voor focus, maar ook dat het makkelijk is om te onthouden en te delen met anderen.

Tijdens het maken van een presentatie kan je hetzelfde doen: wat zijn de 3 kernzaken? Je presentatie voorbereiden zal veel sneller gaan en zo beslis je zelf wat je publiek onthoudt. Als je 10 zaken aanhaalt en er evenveel aandacht aan besteedt, dan weet je niet wat er blijft hangen.

2. Vertel to-the-point, sla het onnodige over

“Kill your darlings”, wordt vaak gezegd. Maar bij films ligt dat toch wat anders: scenarioschrijvers vertrekken bijvoorbeeld van een boek, herwerken dat tot een script van 150 pagina’s, waarna de regisseur er nog eens in schrapt. Door minder details te krijgen, kunnen we het beter in ons opnemen en de belangrijkste onderdelen onthouden.

Win daarom het advies in van een collega. Vertel hem of haar de 3 kernzaken en vraag om alles dat in de weg staat daarvan te schrappen. Zelfs al is dat 80% van je presentatie.

3. Werk aan de hand van voorbeelden

Een concept begrijpen en onthouden wordt zoveel makkelijker aan de hand van een voorbeeld. Het voorbeeld maakt het concreter waardoor het blijft hangen. Je idee zou helder moeten zijn voor een kind. In films wordt er ook geconcretiseerd, van anderhalf uur abstracte verhaallijnen ga je weinig onthouden.

Eindig met het punt dat je wil maken. Voeg het voorbeeld en de mogelijkheden samen en je geeft je stakeholders een volledig verhaal waarin ze zich kunnen vinden én wat ze kunnen gebruiken.

4. Ga voor visualisatie

Een voorbeeld maakt het duidelijk, maar visualisaties maken het nog makkelijker voor je stakeholders. Zo zit iedereen op dezelfde golflengte. We neigen vaak naar tekeningen en animaties, maar een foto kan in sommige gevallen ook nuttig zijn.

5. Speel in op emoties

Emoties hebben een grote invloed op ons en zorgen voor verbinding, ook met producten. Anders zouden er niet zoveel mensen rondrijden in een sportauto of SUV.

Hoe je het ook draait of keert, onze emoties beïnvloeden ons. Speel dit ook uit tijdens je presentatie. De rationele kant van het verhaal brengt je ver, maar de emotionele nog veel verder. Zo kan je mensen achter je scharen, hen inspireren en vertrouwen bij hen opwekken.

6. Neem het op voor je overtuigingen

Blijf niet zitten achter je scherm, maar sta recht. Je zal zien dat je meteen aandacht krijgt. Het zorgt voor meer credibiliteit omdat je toont dat je gelooft in je boodschap en uitkomt voor je mening. Het zorgt er ook voor dat je je presentatie kan onderbouwen met gebaren en lichaamstaal.

Bron: Great Leadership

Zin in meer?

Alles uit je presentatie halen? De kneepjes van het vak leren om te presenteren met impact? Bekijk dan zeker eens volgende opleidingen:

 

Misschien vind je deze artikels ook wel interessant:

Relevante opleidingen

Succesvol en overtuigend communiceren

In de training 'Succesvol en overtuigend communiceren' leer je - via gesimuleerde werksituaties - je boodschap gestructureerd en duidelijk over te brengen. Wat je hebt geleerd, breng je onmiddellijk in de praktijk. In de loop van de 2-daagse kom je dus meermaals aan het woord, hetzij in groep, hetzij individueel en in verschillende situaties.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Succesvol en overtuigend communiceren"

Effectief communiceren vanuit eigen kracht

Een geoliede communicatie garandeert een betere samenwerking tussen collega's, verhoogt je werkplezier en leidt tot meer persoonlijke effectiviteit. Aan de hand van concrete modellen helpt de 2-daagse training 'Effectief communiceren vanuit eigen kracht' je communicatiestijl te analyseren en bij te sturen, zodat je via je eigen acties meer vat krijgt op de reacties van je collega's.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Effectief communiceren vanuit eigen kracht"