Creëer je eigen contentplan in 7 stappen

Sales, marketing & communicatie

Contentmanagement is geen ‘nice to have’ meer; het is een essentiële pijler voor succes in de huidige digitale wereld. Veel marketeers en communicatieprofessionals beweren een contentstrategie te hebben, maar slechts weinigen hebben deze daadwerkelijk gedocumenteerd. Een goed uitgewerkt contentplan kan het verschil maken tussen lukraak posten en een systematische, doelgerichte aanpak.

In dit artikel nemen we je mee door de 7 stappen van de Content Circle, een model dat je helpt om je contentstrategieën te optimaliseren. Of je nu net begint of je bestaande strategie wilt verbeteren, deze gids biedt een gestructureerde aanpak die je content naar een hoger niveau tilt.

Schema contentplanning

1. Stel je communicatiedoelen vast

Wat wil je bereiken met je contentstrategie? Er zijn drie hoofddoelen: awareness, engagement en conversies (acties). Om te weten of je doelen bereikt zijn, moet je ze meetbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal unieke bezoekers, aantal kliks, of het aantal ontvangen contactformulieren. Dit helpt je om je inspanningen te richten en de effectiviteit van je strategie te monitoren.

Hoofddoelen Potentiële doelen
Awareness
  • Aantal unieke bezoekers
  • Aantal fans
  • Aantal volgers
  • Aantal nieuwe abonnees
Engagement
  • Aantal kliks
  • Aantal retweets
  • Aantal opmerkingen
  • Aantal reviews
Conversies
  • Aantal ontvangen contactformulieren
  • Aantal aankopen
  • Aantal downloads
  • Aantal aanvragen

2. Omschrijf je social persona’s

Persona’s zijn gedetailleerde profielen van je doelgroep. Door persona’s te creëren, kun je gerichter inspelen op de wensen, behoeften en gedragingen van je publiek. Gebruik interviews om inzicht te krijgen in wat hen echt beweegt en maak je persona’s zo realistisch mogelijk. Denk aan naam, leeftijd, functie en mediagebruik, en zorg dat je content hierop aansluit.

3. Bepaal je kernthema en topics

Kies een kernthema dat relevant is voor je doelgroep en waarin jouw organisatie expertise heeft. Dit thema vormt de basis van je contentstrategie. Vervolgens kies je subthema’s of topics die aansluiten bij het kernthema. Gebruik storytelling om je content pakkend en boeiend te maken.

NCOI Learning opleidingen voor jou

Productmanagement: Opleiding

Goed productmanagement vraagt om een overkoepelende en holistische blik op je portfolio. Deze 6-daagse opleiding 'Productmanagement' toont je het allround pakket van wat goed productmanagement inhoudt en welke 'capabilities' een succesvolle productmanager zich eigen moet maken qua vakkennis, tools, technieken en vaardigheden.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Productmanagement: Opleiding"

Opleiding : Business Development Manager

De opleiding 'NEW Business development' belicht hoe je lange termijn opportuniteiten identificeert, analyseert en realiseert en duurzame strategieën implementeert om je bedrijf te laten groeien. Het 3-daagse traject, met theorie en hands-on oefeningen, helpt je om je business development skills aan te scherpen en succesvol te implementeren.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Business Development Manager"

4. Creëer een mediaplatform

Een contentstrategie bestaat uit meerdere kanalen en middelen. Het is belangrijk om je doelgroep via verschillende kanalen te bereiken en deze met elkaar te verbinden. Denk aan een crossmediale aanpak waarbij je content op het ene platform doorverwijst naar het andere. Zorg ervoor dat je content op elk kanaal is afgestemd op de specifieke eigenschappen van dat kanaal.

5. Maak een contentkalender

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Hierin leg je vast wanneer je wat post via welk medium. Door in te spelen op actuele gebeurtenissen en relevante dagen zoals Secretaressedag of Social Media Day, vergroot je de relevantie en het bereik van je content.

6. Stimuleer interactie

Boeiende content leidt tot betrokkenheid en stimuleert je doelgroep om jouw content te delen. Zorg ervoor dat je content ‘shareable’ is en gebruik de interactiemogelijkheden van elk platform optimaal. Denk aan polls, prijsvragen of simpelweg het stellen van vragen om de interactie te bevorderen.

7. Monitoren en optimaliseren

Het succesvol posten van content vereist een proces van continue monitoring en optimalisatie. Gebruik analysetools om te meten wat werkt en wat niet. Analyseer statistieken zoals websitebezoeken, de tijd die bezoekers op je pagina doorbrengen, en het aantal shares. Op basis van deze inzichten kun je je strategie voortdurend verbeteren.

Relevante marketing & communicatie opleidingen

Opleiding Communicatiemanagement

Met de opleiding 'Communicatiemanagement van A tot Z' groei je als communicatieprofessional: je doorloopt alle aspecten van de multichannel communicatie, je werkt aan je communicatieplan mét begeleiding van de coaches en bouwt een netwerk uit van collega's in communicatie. Je persoonlijke certificaat vormt de perfecte afsluiter van de opleiding.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding Communicatiemanagement"

Opleiding : Business Development Manager

De opleiding 'NEW Business development' belicht hoe je lange termijn opportuniteiten identificeert, analyseert en realiseert en duurzame strategieën implementeert om je bedrijf te laten groeien. Het 3-daagse traject, met theorie en hands-on oefeningen, helpt je om je business development skills aan te scherpen en succesvol te implementeren.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Business Development Manager"