Storytelling: waarom Kevin Costner je iets kan leren over communiceren

Sales, marketing & communicatie

Geloof het of niet, maar elke professional die moet communiceren en presenteren, zoals bedrijfsleiders, marketingmanagers, zelfstandigen… kan iets leren van Amerikaans acteur Kevin Costner. Zijn storytellingtechniek draait rond betrokkenheid creëren, wat vandaag essentieel is in de communicatie met klanten en prospecten. Wat is storytelling, waarom werkt het en hoe leer je het aan? We leggen het uit.

Wat is storytelling?

Storytelling is een manier van communiceren waarbij je bewust emoties opwekt bij mensen. Het doel van storytelling is niet om zomaar te entertainen, maar om betrokkenheid te creëren bij je ontvangers en hen iets bij te brengen dat voor hen waardevol is.

Waarom werkt storytelling?

Storytelling werkt omdat het nazindert bij mensen. Dat maakt het een ideale communicatievorm om een boodschap over te brengen. Storytelling valt ook op tussen de vele commerciële boodschappen van concurrenten. Het is dan ook veel minder commercieel. Verhalen vertellen we al sinds het prille begin van de mensheid. Speel je in op dat oerinstinct, dan trek je mensen aan. Professionals die ook verhaalvertellers zijn, hebben daardoor een concurrentieel voordeel in het huidige landschap.

Hoe word je een goede verhaalverteller?

Amerikaans acteur/regisseur/producer Kevin Costner, o.a. bekend van films zoals Dances With Wolves(1990) en The Bodyguard (1992), heeft wel wat kennis van wat je tot een goede verhaalverteller maakt. Hij investeerde recent in de app HearHere die verhalen vertelt wanneer je herkenningspunten in je omgeving passeert. Binnen die context gaf hij een kort interview waarin hij tips geeft om zelf een goede storyteller te worden. Zijn tips leggen een mooi fundament voor een bredere opleiding in storytelling.

Het doet er niet toe of je een goede of slechte verhaalverteller bent. Je hebt de kans om een goede te worden.
Kevin Costner

5 tips voor een betere storytelling volgens Kevin Costner

1. Waarde

Je verhaal moet waarde hebben voor de mensen wiens aandacht je wil trekken. Het begint best met iets dat je ontvangers kunnen waarderen, iets dat zij herkennen en willen navertellen. Dat vereist kennis van je doelpubliek. Wie zijn de mensen die je probeert te bereiken? Een goed begrip van je value proposition is hier ook belangrijk.

2. Structuur

Elk verhaal heeft een duidelijk begin, midden en einde. Het lijkt vanzelfsprekend, maar al te vaak verliezen we onszelf in zaken die irrelevant zijn om het verhaal te vertellen. We verliezen het punt van ons verhaal en vervolgens de aandacht van de mensen die we proberen te bereiken. Geef jouw verhaal een goede structuur die logisch in elkaar zit. De lengte doet er niet toe, zolang je maar tot een heldere boodschap komt.

3. Poëzie

Wanneer je een verhaal vertelt, som je eigenlijk feiten op, maar dan op een elegante manier. Daarvoor geef je je verhaal enerzijds een evenwichtig ritme en anderzijds een zekere hoeveelheid poëzie. Dat betekent niet dat het noodzakelijkerwijze een complex verhaal moet zijn. Het kan ook heel minimalistisch zijn. In elke boodschap schuilt poëzie. De vraag is: hoe breng je dat naar boven?

4. Beeld

Structuur, ritme en poëzie zijn niet enkel voorbehouden aan tekst. Ze zijn ook toepasbaar op visuele media zoals beelden en zelfs PowerPoint-presentaties. Ze zeggen niet voor niets dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Maar hoe bouw je een logisch, poëtisch verhaal op met beelden? En welk medium past het best bij je boodschap? Er zijn gelukkig heel wat visualisatietools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen.

5. Humor

Ten slotte is een gevoel voor humor belangrijk. Voor Kevin Costner is dit misschien wel het belangrijkste element van een goed verhaal. “Niets in het leven lijdt onder een goed gevoel voor humor”, zegt hij. En hij heeft een punt. Als je jezelf of je bedrijf te serieus neemt, dan stoot je mensen af. Humor maakt je bedrijf net toegankelijker, het toont je menselijke kant en creëert een positieve atmosfeer waarin mensen zich aangesproken zullen voelen om in interactie te gaan. Natuurlijk mag een mop geen belediging zijn, want dan krijg je net het omgekeerde effect. Dus wat is een gezonde hoeveelheid humor?

Bronnen: outsider.com, forbes.com

if(window.strchfSettings === undefined) window.strchfSettings = {};window.strchfSettings.stats = {url: “https://ncoi-learning.storychief.io/nl/storytelling-kevin-costner?id=1428860082&type=2”,title: “Storytelling: waarom Kevin Costner je iets kan leren over communiceren”,id: “d97119c0-a136-4a67-be2f-b6aa12cd222a”};(function(d, s, id) {var js, sjs = d.getElementsByTagName(s)[0];if (d.getElementById(id)) {window.strchf.update(); return;}js = d.createElement(s); js.id = id;js.src = “https://d37oebn0w9ir6a.cloudfront.net/scripts/v0/strchf.js”;js.async = true;sjs.parentNode.insertBefore(js, sjs);}(document, ‘script’, ‘storychief-jssdk’))

Zin gekregen om zelf in je pen te kruipen?

Deze opleidingen helpen je meteen goed op weg:

Storytelling: verhalen maken merken en Visual storytelling: breng je verhaal met beelden.

Relevante opleidingen

Opleiding Communicatiemanagement

Met de opleiding 'Communicatiemanagement van A tot Z' groei je als communicatieprofessional: je doorloopt alle aspecten van de multichannel communicatie, je werkt aan je communicatieplan mét begeleiding van de coaches en bouwt een netwerk uit van collega's in communicatie. Je persoonlijke certificaat vormt de perfecte afsluiter van de opleiding.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding Communicatiemanagement"

Opleiding : Key Account Manager

Goed uitgebouwd key account management vraagt specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardige sparringpartner op te treden voor je 'dedicated' klanten, is er deze 3-daagse opleiding 'Key Account Management'. Je leert een strategisch partnership uit te bouwen met je voornaamste klanten en op een strategisch niveau te denken en handelen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Key Account Manager"