The cookieless future
Marketing is een disruptieve business waarbij veranderingen elkaar snel opvolgen. Maar niet alle veranderingen zijn het gevolg van ontwikkelingen binnen marketing. Soms worden veranderingen in werking gezet door belangen van buiten om. De overgang naar de cookiesless future of een toekomst zonder cookies is daar een goed voorbeeld van.
Wat zijn cookies?
Een cookie is een klein gegevensbestand dat door een website op de computer/tablet/smartphone van een gebruiker wordt opgeslagen en details van de surfactiviteiten van de gebruiker deelt (met de website waar het van afkomstig is).
Adverteerders en marketeers zijn dol op cookies omdat deze het mogelijk maken om websitegebruikers te volgen en acties te ondernemen. De meest bekende voorbeelden zijn:
- Retargeting = banners/reclame van een website die je bezocht hebt en daarna weer te zien krijgt via Google Display Network op andere websites)
- New or Returning Customer = het onderscheid kunnen maken tussen een nieuwe of terugkerende bezoeker
- customer journey optimalisatie = weten wat jouw interesses zijn en jouw beleving op de website daarop afstemmen
Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen first party cookies en third party cookies. First party cookies zijn cookies van de website die je bezoekt. Third party cookies of tracking cookies verzamelen informatie voor een derde partij via de website die jij aan het bezoeken bent.
First party cookies dienen het nobele doel om jouw gebruikerservaring op de bezochte website te optimaliseren en third party cookies wenden jouw gegevens aan om je gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Alleen de third party cookies verdwijnen. Voor Google Chrome is dat vanaf 2023. Voor Firefox en Safari zijn ze al verdwenen sinds 2021.
Waarom verdwijnen cookies?
De ban op third party cookies is het gevolg van verstrengde GDPR wetgeving naar aanleiding van het Schrems II akkoord. Wat het schrems II akkoord inhoud en wat daarvan de verdere implicaties zijn buiten de impact op cookies lees je in de blog over Google Analytics.
Naast het Scherms II akkoord, komt er vanaf 2024 nog een verdere verstrenging op targeted advertising via de Digital Services Act die het wettelijke kader voor social media platvormen, zoekmachines en online marktplaatsen nog verstrengd. Het doel is om meer transparantie, gelijkheid, respect voor de basisrechten van EU-burgers en ondernemingen te verzekeren en illegale content op deze platformen te bestrijden.
Wat kan ik (nog) doen met cookies?
Je gaat sowieso vaarwel moeten zeggen tegen 3rd party cookies. Maar je blijft de mogelijkheid behouden om via je first party cookies data te vergaren van je bezoekers. Zet dus in op zoveel mogelijk first party gathering. Grijp het momentum ook aan om de je data driven content verder uit te diepen.
Cookieless advertising
Nu je je doelgroep (target audience) niet langer kan bereiken via retargeting, zoals onder meer display advertising van GDN, kan je je volledig focussen op het optimaliseren van de user experience (en achterliggende customer journey) op je eigen website. Investeer in uitgebreide analyse van je first party gathering en wend dit aan om de customer journey van jouw potentiële klanten op je online omgeving (website, webshop…) nog verder op hun maat uit te werken. Een bijkomend voordeel is dat deze gepersonaliseerde aanpak veel meer zal gesmaakt worden door je doelpubliek dan third party bannering die niet altijd afgestemd is op hun noden.
Een tweede stap die je kan nemen om klaar te zijn voor de cookieless future is ervoor zorgen dat de analytics kant van je website klaar is. Dit doe je door over te schakelen naar Google Analytics 4 voor 2023, moest je nog op Google Universal Analytics draaien. Of door een alternatief voor Google Analytics te zoeken zoals PikWik of Matomo.
Voorbereid op de cookieless era
Duizel je van alle buzzwords in deze blog? Dan is het een goed idee om je te laten onderdompelen in een intensief digital marketing opleidingsbad via de Digital marketing basisopleiding. Nicholas D’Hondt, Growth marketeer en Academy Manager bij Upthrust praat je in 2 dagen bij over alle basisconcepten en trends van digital marketing.
Heb je eerder nood aan hands-on kennis van Google Analytics 4 om zelf de overstap te kunnen maken (van GUA)? Dan is de Google Analytics 4 opleiding wat je zoekt.
Ben je op zoek naar hoe je je customer journey (online of offline) het beste aanpakt? In één dag leer je tijdens de opleiding Customer Journey Mapping alle best practices.
Bronnen:
https://www.thedistrikt.nl/kennisbank/cookieless-era/
https://www.traffic-builders.com/introductie-cookieless-era/
https://cultuurmarketing.nl/cookieless-era/
https://siriuslegaladvocaten.be/blogs/de-digital-services-act-is-goedgekeurd-targeted-advertising-binnenkort-aan-banden-gelegd/