Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Waarom volgt iemand meermaals dezelfde opleiding zonder er iets van te onthouden? Te veel informatie? Onvoldoende persoonlijke begeleiding? Niet toepasbaar op het eigen werk?
In deze reeks blogposts en video’s over plakfactoren vertellen we je alles over hoe je er als L&D professional mee voor kan zorgen dat opleidingen ‘blijven plakken’. Gedurende 3 weken geven onze Learning Consultants Nanou (die in een vorige functie zelf moest ervaren dat een opleiding Projectmanagement niet bleef plakken), Koen, Ilse en Caroline – iedere dinsdag en donderdag – een woordje uitleg over de 6 plakfactoren. Maak komaf met het vergeten en niet toepassen van nieuwe verworven kennis en inzichten uit opleidingen.
Duurtijd video 5:09
Wat blijft je bij van een hele dag opleiding? De broodjes ’s middags? Zo’n dag opleiding kan je beter opsplitsen in 2 halve dagen of 3 sessies van 2 uur met opdrachten ertussen, waarbij deelnemers in overleg gaan met elkaar, met de trainer of hun collega’s. Dan spreken we van spaced learning, met boosters tussendoor.
Leermomenten spreiden geeft deelnemers de tijd om aan de slag te gaan met hun verworven kennis en deze toe te passen in de praktijk. Anderzijds is het interessant om als trainer tussen deze leermomenten door enkele boosters, leerprikkels, af te vuren.
Spaced learning in de praktijk
Een opleiding die uit meerdere, kleine contactmomenten bestaat, blijft plakken en dat hoeven niet alleen de trainingsessies te zijn. Ook uitwisselmomenten met medetrainees, collega’s of leidinggevende zijn uitstekende opties.
Tussen de theoriesessies door kan je oefeningen voorzien, of bijvoorbeeld een app beschikbaar stellen waarin deelnemers nieuwe vaardigheden kunnen trainen.
Boosters als extra stimulans
Als afwisseling voor deze formelere leermomenten kan je je deelnemers extra leerprikkels voorschotelen. Dat kan een leuke video zijn of een visueel uitgewerkt concept of model. Ook een blogartikel dat verband houdt met de volgende sessie kan als leuke teaser fungeren.
Bonustip! Op zoek gaan naar een brain friend, een buddy die je uitdaagt om nieuwe dingen te ontdekken en waarmee je nieuwe inzichten kan uitwisselen. Dat kunnen mensen uit dezelfde opleiding zijn, collega’s of zelfs iemand uit een heel andere sector.
Je kan ook concrete opdrachten meegeven. Vraag bijvoorbeeld aan je deelnemers om de besproken actiepunten te overlopen met hun leidinggevende.
Een ander voorbeeld is iets wat ze tijdens de training geleerd hebben meteen toepassen tijdens een meeting of gesprek met een klant. Zo blijft de theorie niet alleen plakken, het is meteen een check of het ook in de praktijk goed gaat.
In het kort
Spaced learning
- Deel de opleiding op in meerdere, kleine contactmomenten – gespreid in de tijd
- Voeg tussentijdse ‘checkpoints’ in waarbij deelnemers onderling opdrachten voorbereiden en ervaringen uitwisselen
Boosters
- Zorg voor tussentijdse leerprikkels of learning boosters, die de kernboodschappen uit de opleiding (visueel) herhalen
- Korte 5’ challenges (opdrachten) die deelnemers klaarstomen voor de komende sessie
- Dialoog stimuleren met de leidinggevende
Bekijk ook de andere blogposts uit de plakfactorreeks:
Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Plakfactor 5 voor opleidingen: Hybride leerlabo mix
Plakfactor 6 voor opleidingen: Commitment & transfer
Zin in meer?
Meer weten over de plakfactoren en onze ervaringsgerichte in-house opleidingen die blijven plakken? Contacteer Learning Consultant Koen Dierckx via kdierckx@ncoi.be.